Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe 100 LPG – dostupný crossover nejen do města

Testy
26.06.2021

F T G

Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe 100 LPG – dostupný crossover nejen do města

Nový model Sandero Stepway již tradičně nabízí velmi dobrý poměr mezi užitnou hodnotou a pořizovací cenou. Se zástavbou pohonu LPG navíc zajišťuje i levný provoz. Jak se s ním jezdí, jsme zjišťovali, v rámci našeho redakčního testu.

V průběhu dvanácti let na trhu si Dacia Sandero dokázala vybudovat pozici jednoho z nejlépe prodávaných malých hatchbacků na našem trhu. Aktuální třetí generace vozu navíc přináší řadu vylepšení a rozhodně se nesnaží oslovit zákazníky pouze cenou. 

Jen chvíli po uvedení na trh Dacia rovněž představila variantu se zvýšenou světlou výškou, jejíž karosérii zdobí řada ochranných plastů. Tento malý městský crossover nese název Sandero Stepway a chlubí se výraznějším designem a především schopností průjezdu po nezpevněných cestách. Testovali jsme variantu se zástavbou plynového pohonu LPG, který je kombinován se zážehovým tříválcem 1.0 TCe.

Plasty a vyšší podvozek

Crossover Sandero Stepway využívá zvýšeného podvozku a oplastování, díky čemuž vypadá zajímavěji, než běžná verze. Praktické jsou zejména střešní nosiče, které lze jednoduše změnit v klasické příčníky. Atraktivně působí umístění kol v rozích karosérie. To novince přidává na dynamickém vzhledu a samozřejmostí je také řada moderních prvků.

Za zmínku stojí například nové kliky dveří, které nahradily zastaralé provedení s vyklápěním vzhůru. Pochvalu si zaslouží velmi účinné přední světlomety s technologií LED. Ty jsou k dispozici již ve standardní výbavě. Širší maska chladiče pak působí robustním dojmem. Při pohledu z boku zaujmou plechová kola s plastovými kryty Flexwheel. Velmi snadno si je spletete s dražšími hliníkovými disky. Zadní světlomety pak byly oproti předchozímu provedení posunuty více do boků karosérie, což působí atraktivním dojmem.

Interiér potěší pěkným designem přístrojové desky a přítomnost tvrdých plastů odhalí až detailnější pohled. Zpracování je však velmi dobré. Pochvalu zaslouží také přehledný přístrojový štít s analogovými ukazateli. U nejvyšší testované výbavy Comfort potěší textilní dekorativní potah palubní desky a loketních opěrek v předních dveřích.

Volant konečně disponuje výškovým i podélným nastavováním (od druhého stupně výbavy) a skvěle padne do ruky díky relativně tlustému věnci. Pochvalu zaslouží také sedadla. Jsou příjemně tuhá a poskytují solidní boční oporu. Navíc jsou ukotveny relativně nízko. Výhradu máme snad jen proti středové části přístrojové desky, která částečně omezuje prostor pro nohy.

K modernímu dojmu z interiéru přispívá i obrazovka multimediálního systému. Barevný osmipalcový displej s dotykovým ovládáním se chlubí přehledným menu a pěknou grafikou. Samozřejmostí jsou funkce Apple CarPlay a Android Auto, které umožní využít řadu aplikací vašeho telefonu. Škoda jen, že byl USB vstup umístěn hned vedle displeje. Pochvalu naopak zaslouží intuitivní ovládání infotainmentu.

Hlavní výhodou nové Dacie je bezesporu dostatečný vnitřní prostor. Vpředu je místa dostatek prakticky ve všech směrech. Překvapením je, že se na zadních sedadlech pohodlně usadí i osoba vyššího vzrůstu. S ohledem na danou kategorii chválíme zejména dostatek prostoru pro kolena. Zavazadlový prostor má objem 328 litrů, což se řadí k průměru v rámci této třídy. Uživatelé však jistě ocení zejména pravidelné tvary zavazadelníku a přítomnost praktických háčků pro fixaci nákladu. Výhradu naopak máme k nakládací hraně, která je relativně vysoko.

Nízké provozní náklady

Nabídka motorů pro Dacii Sandero Stepway je poměrně limitovaná na rozdíl od standardního provedení Sandera. Zákazník má na výběr pouze ze dvou motorizací. Základ představuje litrový přeplňovaný tříválec  TCe 90 s nejvyšším výkonem 67 kW. Ten lze rovněž objednat v kombinaci s automatickou převodovkou CVT. Zajímavější volbou je podle nás varianta se zástavbou LPG.

Právě tato motorizace s označením TCe 100 LPG se nacházela pod kapotou námi testovaného vozu. Pohonná jednotka disponuje nejvyšším výkonem 74 kW při 5000 ot/min a největším točivým momentem 170 Nm. Ten je k dispozici ve 2000 ot/min. Tyto hodnoty platí pro pohon na LPG, v případě pohonu na benzin se trochu liší. Nádrž na zkapalněný plyn se nachází v zavazadelníku. Tam nahradila místo pro rezervu. To je však snad jediná nevýhoda tohoto řešení.

Motor při provozu na LPG totiž produkuje o 11% méně emisí ve srovnání s ekvivalentním benzinovým pohonem. Díky benzinové nádrži o objemu 50 litrů a čtyřicetilitrové nádrži (po odpočtu bezpečnostní rezervy) na LPG se Dacia chlubí dojezdem bez tankování přes 1300 kilometrů.

Pohonná jednotka má dostatečnou dynamiku pro běžný jízdní styl a zaujme i příjemným charakterem ve středních otáčkách. Motor slušně zabírá od hranice 2000 ot/min a má smysl ho vytáčet zhruba do 5000 ot/min. Akusticky se tříválec projevuje relativně jadrným zvukem. Kdovíjak sofistikované odhlučnění kabiny samozřejmě v této třídě očekávat nelze, vadí zejména drnčivý projev motoru v nízkých otáčkách. Kultivovanost tedy přichází až ve středních a vyšších otáčkách.

Pohonná jednotka je spojena se šestistupňovým manuálem, automat CVT dostanete pouze u benzinového motoru TCe 90. Jednotlivé rychlosti manuální převodovky jsou velmi dobře odstupňované a řazení je poměrně přesné. V kombinaci s lehkým chodem spojkového pedálu a účinným posilovačem řízení se tak s vozem velice příjemně jezdí i po městě.

A jaký je apetit této pohonné jednotky? Spotřeba benzinu se pohybuje v rozmezí 7 – 8 l na sto kilometrů. Ve městě pak počítejte s průměrem kolem 8,5 l/100 km. Na plynový pohon se systém přepíná automaticky krátce po nastartování a v kombinaci s objemnou nádrží LPG tedy bude většinu uživatelů spíše zajímat spotřeba plynu. Při defenzivní jízdě jsme jezdili do 8 l/100 km, ve městě se pak spotřeba LPG přehoupla přes devítilitrovou hranici. Zajímavostí také je, že při jízdě na benzin se nejvyšší výkon motoru snižuje ze 100 na 90 koní a největší točivý moment ze 170 Nm na 160 Nm. Výkonový rozdíl jsme však v praxi nezaznamenali.

Vyšší podvozek a větší komfort

Dacia Sandero využívá platformy CMF-P, kterou sdílí s vozy Renault Clio či Captur nebo Nissanem Juke. Nová generace tohoto modelu navíc přinesla tužší stabilizátory a novou přední nápravu. Novinkou je také elektrické řízení.

Podvozek s vyšší světlou výškou modelu Sandero Stepway je oproti standardní variantě Sandero o poznání komfortnější. S nerovnostmi našich silnic se tedy Sandero Stepway dokáže vypořádat velice obstojně. Při dynamické jízdě se karosérie pochopitelně poměrně naklání a překročení limitu adheze podvozek indikuje nedotáčivostí. Stabilizační systém je však poměrně citlivý a dokáže včas zatrhnout počátek smyku.  Zamrzí snad jen akustické rušivé elementy při přejezdu nerovností. Za to však může zejména horší odhlučnění podvozku.

Posilovač řízení sice neposkytuje prakticky žádnou zpětnou vazbu, řízení je však přesné a dobře se vrací do středové polohy. Ocenili bychom snad jen strmější převod a to především ve městě. Brzdy jsou účinné a nevadnou ani po opakovaném razantním brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují.

Resumé

Dacia Sandero Stepway TCe 100 LPG je malé SUV s moderním a zároveň jednoduchým pojetím. Za rozumné pořizovací náklady přináší naprosto dostačující základ. Testovaný model Sandero Stepway v nejvyšší výbavě Comfort dnes pořídíte za 327 900 Kč při využití financování od Dacia Finance. Sandero Stepway se zástavbou LPG navíc zajišťuje i dostupný provoz a extrémní dojezd bez tankování. A to díky dvojici nádrží (benzin/LPG) a rozumné spotřebě. V terénu auto samozřejmě limituje pouze přední poháněná náprava, zvýšený podvozek však umožní opatrnou jízdu po nezpevněných cestách.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Dacia
Model:Sandero Stepway
Karosérie:SUV
Motor:TCe 100 LPG
Palivo:benzín
Rok výroby:2021
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový
Válce:3
Objem motoru:999 ccm
Nejvyšší výkon:74 / 5000 (platí pro pohon na LPG) [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:170 / 2000 (platí pro pohon na LPG) [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:177 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:11,9 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 5,9 (7,6 LPG) l
Velikost zav. prostoru:328 l
Objem nádrže:50 (40 LPG) l
Pohotovostní hmotnost:1209 Kg
Nosnost:367 Kg
Základní cena:312 900 Kč (TCe 90, Essential)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:297 900 Kč (TCe 100 LPG, Essential, akční cena)

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -