Škoda Octavia 2.0 TDI - dvoulitrový turbodiesel jako nejúspornější motorizace

Testy
27.05.2021

F T G

Škoda Octavia 2.0 TDI - dvoulitrový turbodiesel jako nejúspornější motorizace

Kultovní model Octavia od automobilky Škoda asi netřeba představovat, vždyť tento vůz opět láme prodejní rekordy. V nejnovější čtvrté generaci Škoda Octavia znovu nabízí vynikající užitnou hodnotu a to díky řadě praktických vlastností. A bezesporu to platí i pro variantu liftback, kterou jsme vyzkoušeli se základním naftovým motorem 2.0 TDI 85 kW a manuální převodovkou. Jak se s ní jezdí?

V České Republice reprezentuje prostorná Škoda Octavia takřka ideální rodinné auto. Její poslední generace navíc přinesla spousty kvalitních materiálů, moderních výbavových prvků a v neposlední řadě také lepší zpracování. S nápisem TDI na zádi je pak doslova v hledáčku snad všech racionálně smýšlejících zákazníků. Na maloobjemový turbodiesel však zapomeňte. Naftový základ totiž v této generaci reprezentuje vznětový dvoulitrový čtyřválec. 2.0 TDI.

Elegán na první pohled

Nový liftback Škoda Octavia má v porovnání s předchozí generací o poznání povedenější design. Přirozená elegance z něj doslova čiší a karosérie působí vyváženým dojmem prakticky ze všech úhlů pohledu. Auto narostlo snad ve všech směrech a už při pohledu zvenku je jasné, že se potenciální zájemci opět mohou těšit na fantastický vnitřní prostor.

Octavia působí kompaktně a z pohledu designu je znát, že se určitými prvky přibližuje většímu Superbu, ale také menšímu modelu Scala. Octavii lze však jednoznačně identifikovat podle originálního světelného podpisu. Na oddělená přední světla minulé generace pochopitelně zapomeňte. K rozdělení naopak došlo u zadních svítilen. Svislé světlomety zde vystřídaly světla, které nyní výrazně zasahují i do pátých dveří.

Líbí se nám stoupající prolis na bočních dveřích v kombinaci s mírně svažující se linií střechy. Celkově auto působí výrazně modernějším dojmem a nesporná je také jistá dávka odvahy. Konzervativní ztvárnění tedy zůstává historií. Testovanému provedení, ve výbavě Style, navíc velice sluší osmnáctipalcová kola.

Digitalizace interiéru a dostatek prostoru

Uvnitř vozu byli konstruktéři automobilu ještě o poznání odvážnější. Přístrojová deska doznala radikálních změn a nově ji dominuje desetipalcový centrální displej s dotykovým ovládáním. Ten je součástí standardní výbavy všech variant mimo základního provedení. Prostřednictvím tohoto systému se nastavuje například i klimatizace. Absence klasických ovladačů poněkud zhoršuje intuitivnost ovládání různých funkcí, avšak řešením může být digitální hlasová asistentka „Laura“. Ta umí hlasového pokynu nastavit například teplotu v kabině, navigaci nebo upravit hlasitost audiosystému.  

Novinkou je také funkce tzv. chytré klimatizace, která příslušným příkazem zchladí nohy, zahřeje ruce či odmlží okna. Více by se nám líbily snad jen tenčí rámečky barevného displeje. Moderní trend displejů potvrzuje rovněž přítomnost digitálního přístrojového štítu, kterým jsou vybaveny všechny verze výbavy kromě základního stupně Active. Zakomponovaný palubní počítač však má relativně komplikované ovládání, na které je potřeba si chvíli zvykat. Například pro nulování už nefunguje dlouhý stisk tlačítka, ale je zapotřebí přímo přejít na související volbu.

Vpředu je dostatek místa ve všech směrech. Dobrou zprávou také je, že subtilnější středový panel nové přístrojové desky neomezuje nohy posádky na předních sedadlech tak, jako tomu bylo v případě předchozí generace. Pochvalu ale zaslouží i prostor na zadních sedadlech, kam se pohodlně usadí osoby nadprůměrného vzrůstu. Líbí se nám možnost objednání ergonomických sedadel vpředu s řadou elektricky ovládaných funkcí včetně masáže nebo ventilace. Přestože mají elektricky nastavitelnou bederní podpěru, její maximální vyklenutí nám připadalo nedostatečné. Palec nahoru zaslouží celkově tužší charakter všech sedadel.

Zavazadelník liftbacku Škoda Octavia nabízí nadprůměrný objem 600 litrů, který nemá v tomto segmentu konkurenci. Navíc jeho pravidelné tvary bezesporu přispívají k velmi dobré využitelnosti. Po sklopení opěradel zadních sedadel vzniká prostor pro převoz nákladu o objemu až 1555 litrů.

Naftový základ a konvenční podvozek

Pod kapotou testovaného vozu se nacházel základní naftový dvoulitr 2.0 TDI s nejvyšším výkonem 85 kW při 2750 – 4250 ot/min. Největší točivý moment 300 Nm vrcholí v rozmezí 1500 – 2500 ot/min. Dvoulitrový čtyřválec byl spojen s šestistupňovou manuální převodovkou. Dvoulitr o sobě dává po nastartování vědět, situace se však výrazně zlepší po zahřání motoru. Zejména kolem hranice 2000 ot/min je takřka ideálním společníkem pro dálniční cestování rychlostí 130 km/h na šestý převodový stupeň.

Co se týká dynamiky, ta je spíše průměrná a nelze od základní naftové motorizace očekávat kdovíjaké výkony. Pro běžnou jízdu je však síla motoru dostačující. Dobrou zprávou navíc je, že motor zatahuje již od 1500 ot/min. Snad jen při jízdě s plně naloženým vozem nebo předjížděcích manévrech je potřeba být opatrnější.

Šestistupňový manuál je přesný a jednotlivé rychlosti jsou velmi dobře odstupňované. Pro dosažení solidní dynamiky je samozřejmě nutné udržovat motor v optimálním pásmu otáček. Pohyb řadicí páky v kulise je lehký a řazení je bezproblémové. Samozřejmostí je vylepšený asistent pro řazení, který poskytuje i eko-tipy.

Spotřeba pohonných hmot se v kombinovaném režimu pohybuje kolem 4,5 l/100 km, při snaze o úspornou jízdu jsme dokonce jezdili pod čtyřlitrovou hranicí na sto kilometrů. Ale i při svižné jízdě či ve městě se jen stěží dostanete přes šest litrů. Nádrž o velikosti 45 litrů zajistí velmi slušný dojezd na jedno natankování. Akční rádius se během našeho redakčního testu výrazně přiblížil hranici 1000 kilometrů. Tyto hodnoty dělají z Octavie 2.0 TDI 85 kW jednoznačně nejúspornější vůz modelové řady s konvenčním pohonem.

Zklamáním pro příznivce adaptivních podvozků bude skutečnost, že odpružení DCC v kombinaci se základním dvoulitrovým turbodieselem u nové Octavie nepořídíte. V rámci nadstandardní výbavy je k dispozici pouze zvýšený podvozek a to v paketu pro špatné cesty. Pro příznivce lepší jízdní stability je naopak k dispozici podvozek s nižší světlou výškou.

Konvenční tlumiče u testované Škody Octavia však fungují velmi dobře a představují ideální kompromis mezi jízdním komfortem a stabilitou. V zatáčkách se automobil příliš nenaklání a díky osmnáctipalcovým kolům se auto chlubí sebejistým jízdním projevem i při rychlé jízdě. Pochvalu si novinka zaslouží za neutrální nastavení s mírným sklonem k nedotáčivosti. Výhradu máme snad jen k horšímu odhlučnění podvozku. Výraznější hluk se ozývá zejména od podběhů kol.  

Resumé

Škoda Octavia se základním turbodieselem 2.0 TDI bude především velmi častou volbou pro firemní zákazníky. Většina vozů s tímto motorem pravděpodobně nebude vybavena nejvyšším stupněm výbavy Style. Vždyť základní cena testovaného vozu činí 647 900 Kč, což je na vůz s nejvyšším výkonem 85 kW již relativně dost. Opět ale musíme vyzdvihnout velký mezigenerační rozdíl u čtvrté generace modelu Octavia, stejně jako praktické vlastnosti testované varianty liftback. Ta vypadá reprezentativnějším dojmem, než provedení kombi a navíc stále poskytuje dostatečný vnitřní prostor. A přestože je novinka o něco dražší, než tomu bývalo v minulosti, při jízdě jsme měli pocit, jako bychom seděli v luxusnějším modelu. Bravo!

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Škoda
Model:Octavia
Karosérie:Liftback
Motor:2.0 TDI
Palivo:nafta
Rok výroby:2021
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný vznětový
Válce:4
Objem motoru:1968 ccm
Nejvyšší výkon:85 / 2750 - 4250 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:300 / 1500 - 2500 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:212 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:10,3 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 4,1 l
Velikost zav. prostoru:600 l
Objem nádrže:45 l
Pohotovostní hmotnost:1423 Kg
Nosnost:N/A Kg
Základní cena:493 900 Kč (1.0 TSI, Active)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:543 900 Kč (2.0 TDI 85 kW, Active)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -