Originálně ztvárněný malý hatchback s rysy prostorných MPV se prodává výhradně s hybridním pohonem. Auto s praktickým interiérem a moderní technikou však dokáže zaujmout nejen mimořádně úsporným provozem. Jak se s ním jezdí, jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.
Model Jazz od Hondy patřil vždy mezi originální malé vozy. Design připomínající malé MPV dostal řadu praktických vychytávek, aby usnadnil uživatelům převážení nákupů či malých ratolestí v rámci krátkých vzdáleností. Například palivovou nádrž přesunuli konstruktéři vozu pod zadní sedadla a přišli také s jedinečným systémem výklopných zadních sedáků. A přestože zvýšená karosérie zrovna neusnadnila designerům jejich snahu o líbivý vzhled, zákazníci si doteď nemohou vynachválit praktickou stránku tohoto malého vozu.
Na první pohled je design karosérie stále poněkud rozporuplný. Je jasné, že se nezalíbí všem, což ovlivňuje celá řada originálních křivek. Jeho nezaměnitelný výraz však jen tak nepřehlédnete, protože v sobě má něco poutavého. Přední maska chladiče se zúžila na tenkou linii mezi relativně velkými světlomety a boční profil působí opravdu hranatým dojmem. To samozřejmě přispívá k prakticky využitelnému interiéru.
Nám v redakci se vzhled nové generace Hondy Jazz velice zamlouvá zejména díky jemným prvkům karosérie bez jakýchkoliv agresivních linií. Myslíme si však, že tyto atributy ocení zejména ženy, ke kterým se tento vůz hodí prostě více. Výtku máme snad jen k určitému rozporu mezi přední části a odlišně stylizovaným zadním partiím. Právě předek je dominantní částí auta a vytváří pozitivní dojem z celého automobilu.
Po usednutí do interiéru zaujme moderně zpracovaná přístrojová deska a v neposlední řadě také vzdušnost vnitřního prostoru. Standardní japonský styl nahradila minimalistická kaplička před řidičem s digitálním displejem o úhlopříčce 7 palců. Dominantou přístrojové desky je multimediální displej uprostřed, který připomíná ultramoderní tablet přesně ve stylu prémiových vozů. Hodnotně působí i ovládání klimatizace, které reprezentují praktické hardwarové ovladače. Bravo!
Interiér je velmi dobře prosvětlený a to díky bohatému prosklení s rozměrným předním sklem. Přes tenké sloupky je navíc fantasticky vidět, což přispívá k bezpečnosti jízdy. Přední sedadla dostala optimální tvarování a potěší zejména dostatečným bočním vedením těla. Zdařilý je také dvouramenný volant s dostatečně tlustým věncem, který skvěle padne do ruky. Všechny ovladače jsou dobře dostupné včetně ovladače automatické převodovky. Zamrzí snad jen několik částí z tvrdého plastu, jako například přihrádka na mobil. V ní telefon při jízdě nepříjemně cestuje a vydává tak nelibé zvuky.
Hlavní výhodou interiéru je opět mimořádný prostor v daném segmentu a v neposlední řadě také několik praktických vychytávek. Dostatek místa vpředu je dnes víceméně standard a to i u malých vozů tohoto segmentu. Teprve vzadu se však projeví kvalita práce konstruktérů a právě v tomto ohledu Honda Jazz nemá konkurenci. Prostorové omezení cestující nepotká ani v oblasti kolen či hlavy a to díky dostatečně vysoké karosérii.
Přestože má zavazadlový prostor spíše nižší objem 304 litrů, po sklopení zadních sedadel získáte až 1205 litrů prostoru. Dominantní chloubou je pak možnost zvednutí zadního sedáku do svislé polohy, čímž vznikne před předními sedadly dostatek místa třeba pro velký nákup, dětský kočárek nebo jízdní kolo. Tyto sedadla se jmenují Magic Seats a poskytují ještě další praktickou funkci. Jednoduchým tahem je totiž lze sklopit do úplné roviny, čímž sedák částečně zajede do podlahy a ještě více zvětší přepravní kapacitu.
Tím však praktický výčet vlastností interiéru nové Hondy Jazz nekončí. Za zmínku stojí řada odkládacích prostor, jako například dvojitá schránka před spolujezdcem nebo velká kapsa na středové konzoli. Nechybí ani robustní loketní opěrka či několik držáků nápojů. V zavazadelníku se navíc skrývá plastová vymyvatelná schránka s výpustí, která se hodí například pro převoz znečistěných předmětů.
Jedinou motorizaci v nabídce nové generace Hondy Jazz reprezentuje hybridní pohon. Ten kombinuje atmosférický zážehový čtyřválec i-VTEC o zdvihovém objemu 1498 ccm se dvěma elektromotory. Jeden z nich funguje jako generátor a chlubí se výkonem 70 kW, druhý má výkon 80 kW a zastává roli trakčního motoru. Jeho největší točivý moment navíc dosahuje hodnoty 253 Nm.
Nad zadní nápravou je umístěna lithium-iontová baterie, kterou dobíjí právě spalovací pohonná jednotka s nejvyšším výkonem 72 kW při 5500 – 6400 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 131 Nm vrcholí v rozmezí 4500 – 5000 ot/min. Dynamické vlastnosti vozu jsou na slušné úrovni. Výrobce uvádí zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,4 s a maximální rychlost 174 km/h. To jsou na takto malý automobil zcela dostačující parametry.
Při jízdě je znát, že automobil z velké části využívá pouze pohon elektromotoru. Tradiční spalovací čtyřválec po většinu času působí jako generátor elektrické energie, která se ukládá v akumulátoru. Výrazná akcelerace ho pochopitelně zapojí do provozu, avšak nejčastěji se aktivuje až ve vyšších rychlostech mimo město. Při pomalé jízdě totiž elektromotor umí pohánět automobil klidně i několik kilometrů.
Honda Jazz má tři jízdní režimy – elektrický, hybridní a spalovací mód. Elektronika sama volí jízdní režim podle aktuálních jízdních podmínek s cílem maximalizovat efektivitu provozu. Ve městě je pochopitelně nejvíce využíván elektrický režim, mimo město pak dochází ke kombinaci spalovacího motoru s elektromotorem. Dálniční jízda samozřejmě nejvíce zapojuje benzinový čtyřválec.
Pro co nejefektivnější dobití akumulátoru, může řidič prostřednictvím voliče automatické převodovky e-CVT zvolit funkci „B“. Tím dojde k výrazné rekuperaci energie a tedy i relativně rychlému dobití akumulátoru. Tento mód funguje jako motorová brzda, při ubrání plynu automobil výrazně zpomaluje a získává tak kapacitu pro jízdu bez emisí. Hodí se tedy zejména v kopcovitých úsecích nebo při popojíždění po městě.
A jak je na tom testovaný model se spotřebou pohonných hmot? Překvapivě dobře. I v rámci zimních podmínek jsme v kombinovaném režimu jezdili kolem hranice 5 l/100 km. Ve městě pak není problém stlačit apetit motoru klidně i pod čtyřlitrovou hodnotu. Dálnice pak znamená spotřebu v rozmezí 6-7 litrů na sto kilometrů. Palivová nádrž o objemu 40 litrů tak poskytuje velmi dobrý dojezd na jedno natankování.
Podvozek nové Hondy Jazz je pohodlný a skvěle filtruje nerovnosti nekvalitních silnic. Stabilita je však na slušné úrovni, takže auto dodává řidiči pocit jistoty i při jízdě mimo město. V zatáčkách se Honda chová neutrálně a to i přes přední poháněnou nápravu. Brzdy jsou velice účinné, avšak hůře se dávkují. To má na svědomí jejich funkce rekuperace brzdné energie. Řízení je komfortní jak se na městský vůz hodí.
Nová Honda Jazz je moderní městský vůz s mimořádně praktickým interiérem a úsporným hybridním pohonem. Ten se k vozu opravdu hodí, takže ani není třeba litovat absence standardní spalovací motorizace v nabídce. V kombinaci s komfortním podvozkem je tak testovaná novinka přímo předurčená pro využití ve městě. Za tyto superlativy si ale výrobce nechá slušně zaplatit. Vždyť za základní variantu Hondy Jazz zaplatíte bezmála půl milionu korun. Nemáme však pochyb o tom, že dostanete nejpraktičtější hybridní auto ve své třídě.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Honda |
Model: | Jazz |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 1.5 i-MMD e-CVT |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2020 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Atmosférický zážehový + elektromotor |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1498 ccm |
Nejvyšší výkon: | 72 / 5500 - 6400, nejvyšší výkon elektromotoru 80 / - [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 131 / 4500 – 5000, největší točivý moment elektromotoru 253 / - [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 175 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 9,5 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 4,6 l |
Velikost zav. prostoru: | 304 l |
Objem nádrže: | 40 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1300 Kg |
Nosnost: | 310 Kg |
Základní cena: | 499 900 Kč (1.5i-MMD e-CVT, Comfort, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 499 900 Kč |