Loňský facelift Škody Superb přinesl i novinku v podobě provedení Scout. Auto je v nabídce výhradně s pohonem všech kol a o 15 milimetrů zvýšeným podvozkem. Testovali jsme variantu s naftovým dvoulitrem a sedmistupňovou převodovkou DSG. Po delší době tedy konečně opět přijíždí funkční crossover od automobilky Škoda!
Už druhá generace modelu Superb kdysi nabízela, v rámci nadstandardní výbavy, paket Outdoor. Nejednalo se však o plnohodnotné provedení Scout. Tuto specifikaci zatím automobilka vyráběla pouze u modelu Octavia Combi, který se začal prodávat v roce 2007. Zmiňovanou výbavu Outdoor jste totiž mohli dostat i v kombinaci s přední poháněnou nápravou a to u většiny motorizací. V redakčním testu nyní představíme nový model Superb Combi Scout, který je opravdu multifunkční.
Nedávná modernizace Škody Superb přinesla nejen dynamicky laděnou variantu Sportline, ale také testovaný Scout. Tento crossover má zaujmout především zájemce o vůz s velkým vnitřním prostorem a dobrou průchodností lehkým terénem. Nutno dodat, že koncepce zvýšených vozů kombi relativně dobře funguje už delší dobu. Za zmínku stojí téměř legendární modely, jako například Audi A6 Allroad nebo Subaru Outback či koncernový Volkswagen Passat Alltrack. Samozřejmostí je výraznější oplastování, které má být nejen efektní, ale také funkční.
Podívejme se ale na hlavní rozdíly oproti standardní verzi této modelové řady. Superb Combi Scout dostal známou výbavu s názvem paket pro špatné cesty, která zahrnuje ochranné prvky podvozku. Originálním dojmem pak působí výrazný přední spoiler, jenž sahá několik centimetrů před přední nárazník. Nutno dodat, že je tento prvek při zdolávání nerovností spíše na škodu. Často se totiž dostává do kontaktu s povrchem a snadno tak dojde k jeho poškrábání. Praktické jsou naopak plastové lemy blatníků, prahů a spodní části dveří.
Moderním výbavou nejen outdoorové varianty Scout jsou pak Full-LED světlomety s vynikající účinností. Poznáte je podle označení Škoda Crystal Lighting. Ty nabízí různé režimy pro odlišné jízdní situace a související světelné podmínky. Samozřejmostí je pak funkce LED Matrix s automatickým přepínáním potkávacích a dálkových světel včetně odstiňování.
Zadní část dostala v rámci faceliftu atraktivní sdružené světlomety s přepracovanou grafikou. Logo výrobce uprostřed pátých dveří pak nahradil nápis označující model. Elegantní nádech přidává i stříbrná horizontální lišta mezi světlomety. Atraktivně rovněž působí přepracovaný zadní nárazník, na jehož spodní části se nachází kryt v barvě hliníku.
Elegantní jsou i chromované lišty kolem bočních oken nebo střešní nosiče. Podobný design mají i kryty vnějších zpětných zrcátek a označení modelu Scout najdete na předních blatnících. Standardně se Superb Scout prodává na osmnáctipalcových kolech, za příplatek jsou pak k dispozici dvoubarevná kola o rozměru devatenáct palců. Exkluzivitu vozu dodává nová metalická barva karosérie s názvem Tangerine. Celkově se nám Superb Combi Scout s vyšší světlou výškou velice líbí. Působí reprezentativním dojmem a také robustněji v porovnání s běžným provedením. A co se změnilo uvnitř?
Standardní kosmetické změny interiéru proběhly ještě před loňským faceliftem a zahrnují například chromovaný rámeček kolem displeje infotainmentu Columbus nebo digitální přístrojový štít. Sedadla modelu Scout výhradně kombinují kůži s Alcantarou, což působí velice kvalitně. Škoda jen, že toto provedení neumožňuje funkci ventilování, jako například perforovaná kůže. Jinak se však varianta Scout uvnitř odlišuje snad jen originálními dekory a několika emblémy této výbavy.
Již standardem je právě u Škody Superb nadprůměrně dimenzovaný vnitřní prostor. Zavazadelník o objemu 660 litrů má dvojité dno a skvěle se hodí pro cestování s rodinou. Ale i místo pro cestující je nadprůměrné. Dvojnásob to platí zejména pro zadní sedadla, na kterých si pohodlně natáhnete nohy a to téměř bez ohledu na nastavení sedadla před vámi. Dlouhého cestování se tedy posádka rozhodně obávat nemusí.
K cestovnímu komfortu navíc přispívá řada luxusních prvků a paketů. Za zmínku stojí například paket pro spaní, který zahrnuje hlavové opěrky se sklopnými částmi na bocích, jež pomáhají pospávající posádce držet hlavu při odpočinku. Nechybí ani přikrývky uložené v cestovním pouzdře. Paket Rear například zahrnuje vyhřívaná zadní sedadla, rolety zadních dveří nebo třeba automatickou třízónovou klimatizaci. Nechybí ani praktické koberce či 230V zásuvka s dvojicí USB vstupů.
Jelikož se Superb Combi Scout řadí mezi nejlépe vybavený vůz dané modelové řady, zákazník si může vybírat pouze mezi dvojící nejsilnějších pohonných jednotek. V nabídce je zážehový čtyřválec 2.0 TSI (200 kW) nebo naftová alternativa v podobě testovaného motoru 2.0 TDI. Obě motorizace jsou kombinovány s pohonem všech kol a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.
My jsme vyzkoušeli osvědčený turbodiesel 2.0 TDI, který však nedávno posílil o 7 kW na současných 147 kW při 3600-4100 ot/min. Největší hodnota točivého momentu se nezměnila a činí solidních 400 N.m. Maximální točivý moment je ale v porovnání s původní variantou k dispozici o něco dříve, konkrétně v rozmezí 1750 - 3500 ot/min. Pocitově se motor opravdu probouzí v nižších otáčkách a je také znát širší spektrum jeho využitelnosti. Vždyť největší krouticí moment předchozí pohonné jednotky vrcholil v užším rozpětí tj. 1900 – 3300 ot/min.
Oproti předchozímu motoru se rovněž zlepšila kultivovanost chodu a pohonná jednotka si navíc lépe rozumí se sedmistupňovou převodovkou DSG. Automat řadí sebejistě, rychle reaguje na řidičův povel a zlepšila se i plynulost při rozjezdech. A jak je na tom testovaný Superb Combi Scout se spotřebou pohonných hmot?
Překvapivě dobře. V rámci našeho redakčního testu jsme v kombinovaném režimu jezdili za 5,8 l/100 km. S ohledem na pohon 4x4, automatickou převodovku a pohotovostní hmotnost přes 1,6 tuny, považujeme avizovanou hodnotu za perfektní výsledek. Ve městě pak počítejte s odběrem kolem 6,5 l na 100 km. Při klidné jízdě mimo město jsme dokonce dosáhli pětilitrové spotřeby pohonných hmot.
Při jízdě se testovaný Superb chová velice stabilně a nerozhodí ho ani přejezd větších výmolů. Díky zvýšenému podvozku o 15 milimetrů, oproti běžné verzi, je při rychlém průjezdu zatáčkou méně agilní, ale karosérie se výrazně nenaklání. To už se ale bavíme o opravdu rychlém jízdním tempu, který se k rodinnému kombíku přeci jen nehodí.
Příplatkové adaptivní tlumiče DCC působí v režimu Normal sebejistě, pro pohodlnější charakter je pak k dispozici mód Comfort. S mimořádně úspornou jízdou pochopitelně nejlépe koresponduje režim Eco a maximální dynamiku zase nabídne Sport. Při jízdě po silnici bychom ocenili zejména lépe odhlučněné podběhy, vždyť koncernový VW Passat je stále akusticky příjemnější. Komfortně naladěný posilovač řízení přijde vhod zejména ve městě, příliš zpětné vazby ale nenabízí. Zato brzdy se perfektně dávkují a nevadnou ani při opakovaném intenzivním brzdění.
Výhodou varianty Scout je samozřejmě schopnost průjezdu lehkým terénem. Právě v těchto podmínkách mu sebevědomí dodává nejen pohon všech kol, ale také zmiňovaná světlá výška podvozku 151 mm. Díky ochrannému krytu pohonné jednotky nehrozí větší poškození od vyčnívajících překážek a lak karosérie pak hlídá oplastování kolem celého vozu.
Právě v terénu jsme ocenili jízdní režim Offroad, který přizpůsobí odezvu plynového pedálu, řízení, převodovku a v neposlední řadě i pohon 4x4. Právě systém pohonu všech kol má na starost mezinápravová vícelamelová spojka Haldex. Ta primárně přenáší více síly na přední kola. Pokud však elektronika zaznamená ztrátu adheze, posílá prostřednictvím vyšších otáček čerpadla 4x4 točivý moment i na kola zadní. Asi není třeba dodávat, že je v režimu Offroad odezva pohonu všech kol citlivější.
Auto se tak nezalekne ani prudkého kopce s blátivým nebo sypkým povrchem. A pokud chcete jezdit mimo zpevněné cesty, rozhodně nepřiplácejte za devatenáctipalcová kola. Obecně chválíme dobrou trakci vozu, která v kombinaci s vyšším podvozkem nabízí solidní průjezdnost terénem. Do nějakých offroadových podmínek vůz pochopitelně není, ale na občasnou jízdu po lesních či polních cestách s prudkými pasážemi rozhodně stačí. A to je právě smyslem vozů této kategorie!
Škoda Superb Combi Scout 2.0 TDI DSG 4x4 je prostorný rodinný vůz s úsporným motorem a dobrou průchodností lehkým terénem. Je fajn, že stále existují povedené alternativy ke standardním SUV, jejichž vlastnictví sebou nese řadu kompromisů. Manažerský kombík na vyvýšeném podvozku představuje lákavou nabídkou pro ty, kteří preferují prostornou kompaktní karosérii a zároveň si nechtějí odepřít komplexní jízdní schopnosti současných SUV. Díky pohonu všech kol a řadě ochranných prvků, tak Superb Scout dává opravdový smysl.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Superb Combi Scout |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 2.0 TDI DSG 4x4 |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2020 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1968 ccm |
Nejvyšší výkon: | 147/3600-4100 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 400/1750-3500 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 229 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 7,3 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 6,3 / 4,3 / 5,0 l |
Velikost zav. prostoru: | 660 l |
Objem nádrže: | 66 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1674 Kg |
Nosnost: | 473 Kg |
Základní cena: | 1 061 900 Kč (2.0 TDI 147 kW AP 4x4, Scout) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 061 900 Kč (2.0 TDI 147 kW AP 4x4, Scout) |