V letošním modelovém roce dostal model Outback od Subaru opět několik vylepšení, které posunuly tento oplastovaný kombík o kus dále. Nečekejte však významné úpravy, vždyť tohle Subaru, s pohonem všech kol a vyšší světlostí podvozku, žádné radikální změny nepotřebuje. Stále totiž nabízí o něco více než většina jeho konkurentů.
Subaru Outback je tradičním modelem značky s prostorným interiérem a solidní průchodností terénem. To jsou jeho hlavní výhody v porovnání se standardními vozy kategorie SUV. Přestože na některých trzích už jezdí zcela nový model, do Evropy Subaru stále dováží modernizovanou pátou generaci. Ta je ale, zejména po praktické stránce, velmi dobře odladěna.
Při prvním pohledu na vůz si okamžitě všímáme upravené přední části. Nový je přední nárazník a maska chladiče, do které byla integrována kamera pro snazší parkování. Právě to usnadňuje i kamera v pravém zpětném zrcátku a samozřejmě i na pátých dveřích. Za pozornost rozhodně stojí i nové světlomety. Těm nechybí technologie LED ani praktické denní svícení, jehož tvar evokuje písmeno C.
V rámci modernizace využilo Subaru podobných designových prvků, jako u ostatních nejnovějších modelů. Týká se to hlavně přední části a světlometů. Viditelnou snahou je sjednocení korporátního designu, který působí svěžím a lehce nadčasovým dojmem. Přestože se jedná o poměrně konzervativní design, je jasné, že se neokouká tak rychle, jako originální ztvárnění většiny modelů této značky v minulosti.
Modernizace přinesla i rozšířenou nabídku laků karosérie a v neposlední řadě také designu kol. Za zmínku například stojí nová barva karosérie s názvem Cool Gray Khaki. Celkově působí exteriér Subaru Outback svěžím dojmem, stále si však zachovává nesporný outdoorový nádech. Černé prahy, ochranné prvky pod předním a zadním nárazníkem jsou sice z plastu, ale bezesporu plní důležitou funkci při jízdě po nezpevněných cestách.
Po usednutí do vozu zaujme poslední multimediální systém Gen. 3.1a s osmipalcovým dotykovým displejem. Pochvalu zaslouží za rychlejší reakce a to díky novému procesoru. Navigaci s pěknou grafikou má na starost firma TomTom. Dobrou zprávou také je, že infotainment již podporuje hlasové ovládání nebo konektivitu prostřednictvím Apple CarPlay či Android Auto.
Celkově je interiér velmi přehledný, v současném světě bohužel už nepůsobí tak moderně. Kvalita zpracování je však v pořádku, což potvrzuje i skutečnost, že ani při jízdě v terénu se z palubní desky neozývají žádné rušivé zvuky. Ovládání klimatizace má na starost nový panel hned pod displejem multimediálního systému. Klasické otočné ovladače jsou navíc velice intuitivní, což v dnešní době potěší. I další funkce se ovládají prostřednictvím standardních tlačítek, což neodvádí pozornost od řízení, jako ovladače skryté v multimediálních systémech.
Jednou z hlavních výhod interiéru je bezesporu bohatý vnitřní prostor. Vpředu je místa dostatek ve všech směrech, a ačkoliv nemají přední sedadla výrazné boční vedení, jsou opravdu pohodlná. Palec nahoru zaslouží i skvělé loketní opěrky. Spousta místa je také na zadních sedadlech. Zde se totiž pohodlně usadí trojice cestujících, což v dnešní době nebývá zrovna standardem. Zavazadlový prostor nabízí objem 512 litrů a s trochou nadsázky lze konstatovat, že se z vozu po sklopení opěradel zadních sedadel stává doslova stěhovací dopravní prostředek.
Ať už jde o řadu parkovacích kamer nebo další bezpečnostní systémy, je vidět, že priorita výrobce je především jednoduché ovládání vozu. To dokresluje i skvělý výhled z auta, který podporují tenké sloupky karosérie a v neposlední řadě i bohaté prosklení. Ani v tomto modelu samozřejmě nechybí chlouba automobilky Subaru v podobně nejnovější generace systému EyeSight.
Ten pomocí kamer v horní části čelního okna neustále monitoruje dění před vozem. Pokud elektronika vyhodnotí nebezpečnou situaci, umí samovolně aktivovat nouzové brzdění. Nechybí ani funkce automatického udržování vozidla v jízdním pruhu. Výhodou systému EyeSight jsou podle nás citlivé zásahy do řízení, díky čemuž má řidič stále pocit, že vůz skutečně řídí.
Jedinou motorizací v nabídce je zážehový čtyřválec o objemu 2498 cm3, který je výhradně spojen s automatickou převodovkou Lineartronic CVT. Motor nabízí nejvyšší výkon 129 kW při 5800 ot/min a největší točivý moment 235 N.m při 4000 ot/min. Pohonná jednotka jde jednoduše do otáček a chlubí se kultivovaným chodem. V určitých aspektech ji lze dokonce s klidem přirovnat k šestiválci.
Samočinná převodovka dostala v rámci modernizace nový řetěz. U něj došlo ke zkrácení vzdáleností mezi články, což rozšířilo převodový poměr s pozitivním vlivem na spotřebu pohonných hmot, ale také snížení hluku. To mimo jiné umožnilo zvýšit počet předvolených převodových stupňů v manuálním módu z šesti na sedm. V praxi se Lineartronic chlubí plynulou změnou převodů a za hlavní výhodu považujeme sametový rozjezd pouhým uvolněním brzdového pedálu. To řidič ocení hlavně při popojíždění v zácpách. Také akcelerace je příjemná díky lineárnímu zátahu bez jakéhokoliv přerušení síly kvůli změně rychlostního stupně. Při potřebě ostrého zrychlení je pak k dispozici kick-down, který volí co nejlehčí převod, pro maximální akceleraci.
I u modelu Outback nabízí Subaru volič jízdních režimů SI Drive. Ten mění reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu, ale i charakteristiku převodovky. Systém se ovládá na pravé straně multifunkčního volantu tlačítkama „S“ (Sport) a „I“ (Inteligent).
Síly má Outback 2.5i-S ES tak akorát a pro svižnější jízdu výkon rozhodně stačí. Snad jen při plně naloženém voze bychom ocenili o něco lepší dynamiku. Není se co divit, pohotovostní hmotnost 1702 kilogramů prostě nelze zamaskovat. Testované Subaru je však předurčené především pro klidné cestování, takže absenci výkonnějšího motoru v nabídce netřeba litovat. Spotřeba se v kombinovaném režimu pohybuje kolem 8,5 l/100 km. Při popojíždění ve městě nebo svižnější jízdě po dálnici pak počítejte spíše s 9-10 litry na sto kilometrů.
Také podvozek byl naladěn spíše pro klidnou jízdu a v neposlední řadě i nezpevněné cesty. Není tedy příliš tuhý a velmi dobře funguje hlavně při běžném jízdním tempu. To perfektně koresponduje s charakterem motoru a převodovky, takže řidič nemá prakticky žádný důvod k rychlé jízdě. Auto je příjemně komfortní a ladně se přenáší přes nerovnosti našich silnic.
Karosérie Subaru Outback se v zatáčkách výrazně nenaklání, takže se není třeba obávat nejistého chování a zhoršené stability. Řidič má při jízdě stále pocit, že vůz skutečně řídí a na kdovíjaké houpání zapomeňte. S ohledem na světlou výšku podvozku 200 milimetrů se jedná o perfektní kombinaci terénních schopností, komfortu a stability. Bravo!
Právě při jízdě v terénu je kromě sofistikovaného pohonu všech kol Symmetrical AWD velikým pomocníkem také systém X-Mode. Ten byl v rámci faceliftu rovněž přepracován a ve své nejnovější evoluci nabízí možnost výběru mezi kluzkým, měkkým nebo sypkým povrchem. Změna mezi jednotlivými režimy se provádí opakovaným stisknutím tlačítka X-Mode. Aktuální nastavení se pak zobrazuje na displeji před řidičem. V rámci jednotlivých módů dochází ke změně charakteristiky motoru, převodovky, pohonu všech kol a systému jízdní stability. Díky tomu systém zajišťuje optimální jízdní vlastnosti nejen na kluzkých silnicích, ale hlavně nezpevněném povrchu. Samozřejmostí je i pomocník pro sjíždění prudkých svahů.
Subaru Outback 2.5i-S ES reprezentuje skvělou volbu pro rodiny, které tráví aktivně volný čas, třeba různými výlety do přírody. Nabízí dostatečný vnitřní prostor, mimořádný komfort a skvělé jízdní vlastnosti na silnici i v terénu. Škoda jen, že se v současnosti Subaru Outback prodává pouze s jednou motorizací. Navíc základní cena, startující na milionu korun, rozhodně není lidová. S ohledem na bohatou základní výbavu a univerzální možnosti využití vozu však rozhodně má své opodstatnění.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Subaru |
Model: | Outback |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 2.5i-S Lineartronic |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2020 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Atmosférický zážehový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 2498 ccm |
Nejvyšší výkon: | 129 / 5800 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 235 / 4000 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 198 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,2 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 8,9 / 6,4 / 7,3 l |
Velikost zav. prostoru: | 512 l |
Objem nádrže: | 60 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1706 Kg |
Nosnost: | 394 Kg |
Základní cena: | 1 000 000 Kč (2.5i-S ES Active Lineartronic CVT) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 000 000 Kč (2.5i-S ES Active Lineartronic CVT) |