Nejmenší SUV od Škody je logickým tahem automobilky, která se snaží vyhovět rostoucímu zájmu o vozy této kategorie. Model Kamiq je již třetím SUV značky Škoda a do svého segmentu přináší zejména řadu moderních prvků. Testovali jsme provedení s nejsilnějším motorem 1.5 TSI pod kapotou.
Kompaktní rozměry a dostatečně prostorný interiér pro převoz až čtveřice osob. To jsou hlavní charakteristiky testované novinky. V autě pochopitelně nadbytek prostoru s ohledem na segment očekávat nelze a s prostorovým omezením je třeba počítat zejména v zavazadelníku. Na druhou stranu zájemci o malé SUV s tímto určitě počítají. Jedním z hlavních atributů této třídy je totiž především zajímavá pořizovací cena.
Design Škody Kamiq vychází z konceptu Škoda Vision X, který byl představen v Ženevě v roce 2018. Příď s odvážným pojetím má rozdělené světlomety, což tvoří hlavní stylový prvek vozu. Úzké směrovky s denním svícením nahoře doplňují hlavní světlomety pod nimi. Při prvním pohledu na fotografie novinky se nám avizované řešení příliš nezamlouvalo. V rámci reálného setkání s vozem, jsme si však na tento bezesporu originální prvek rychle zvykli.
Zadní úzké svítilny perfektně korespondují se stylovou přídí. Asi každému je jasné, že právě záď vychází z hatchbacku Scala. Mezi sdruženými světly se objevuje nápis výrobce, který nahradil tradiční logo, po vzoru posledních modelů značky. Nutno dodat, že se světelná technika chlubí LED technologií včetně dynamických směrovek vpředu i vzadu.
Při pohledu zboku překvapí především krátký zadní převis relativně úzké karosérie. Díky tomu mu sedmnáctipalcová litá kola testovaného provedení dodávají na atraktivitě a k vozu se opravdu hodí. Subjektivně však boční profil působí poněkud nevyváženě a to především kvůli zmiňované krátké zádi resp. převisu. I přes relativně odvážné provedení přídě hodnotíme celkový design Škody Kamiq jako konzervativní, což je přesně v souladu s obecným stylem designu tohoto výrobce.
Rovněž interiér vychází z modelu Scala a působí poměrně hodnotným dojmem. Přestože je palubní deska v dolní části z tvrdých plastů, nikterak to neubírá na celkovém dojmu. Hlavní dominantou interiéru testovaného modelu byl bezesporu infotainment Amundsen s displejem o velikosti 9,2 palce. Jedná se o výbavu na přání, jejíž součástí je rovněž virtuální kokpit o velikosti 10,25 palce. Přestože za tento paket zaplatí zájemce více než 25 tisíc korun, tato výbava zajistí opravdu moderní atmosféru v automobilu. Navíc nabízí řadu praktických funkcí, včetně skvěle zpracované navigace nebo možnosti volby z několika zobrazení provozních údajů na displeji, jenž nahradil klasické přístroje.
V pojetí Škody má však řešení centrálního displeje i svojí stinnou stránku. Ovládání některých funkcí klimatizace se totiž přesunulo ze středového panelu právě do multimediálního systému. Do menu se sice dostanete stisknutím standardního tlačítka na středovém panelu, příslušnou funkci ale ovládáte na hlavním displeji. A právě toto řešení může odvádět pozornost řidiče od řízení.
Pochvalu zaslouží naopak grafika multimediálního systému a potěší i funkce zrcadlení mobilního telefonu SmartLink. Testovaná špičková varianta Amundsen má dotykové plochy po stranách, takže na klasické ovladače zapomeňte. U starších variant tohoto systému nám přišlo ovládání přeci jen intuitivnější.
Za volantem se sedí relativně vysoko, příplatkový sportovní paket navíc přidává opravdu pohodlná sportovní sedadla. Mají vynikající boční vedení, integrované opěrky hlavy a dostatečně dlouhé sedáky. Místa je všude dostatek, což platí i o zadních sedadlech. Panoramatická střecha překvapivě neomezuje prostor v oblasti hlavy cestujících vzadu. Líbí se nám navíc její roletka, která se stahuje odzadu, takže si posádka vzadu může užívat výhledu a cestující vpředu zůstávají ve stínu. Bravo!
Objem zavazadelníku činí 400 litrů, což je v rámci daného segmentu jedna z nejvyšších hodnot. Přestože nechybí praktické háčky nebo možnost objednání oboustranného koberce, zavazadla pro čtyřčlennou posádku do něj nenaskládáte. Pro cestování ve dvou je však optimální. Navíc potěší pravidelné tvary a komfort zajistí i elektricky ovládané víko. V případě příplatkové dvojité podlahy vzniká po sklopení zadních opěradel praktická rovná plocha.
Tříválcové maloobjemové motory v nabídce doplňuje benzinová patnáctistovka 1.5 TSI, která se chlubí kultivovaným chodem a tichým projevem. Testovaný čtyřválec je tedy nejsilnější motorizací a nabízí velmi slušnou dynamiku. Jeho nejvyšší výkon činí 110 kW a maximální točivý moment 250 Nm. V kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou se dokáže Škoda Kamiq rozjet z 0 na 100 km/h za 8,4 s a nejvyšší rychlost činí 212 km/h.
Příjemnou vlastností je fakt, že motor zabírá v relativně nízkých otáčkách. Zajímavostí je také systém ACT (Active cylinder technology), která při malé zátěži motoru přestaví vačku tak, aby došlo k odpojení dvou prostředních válců. Díky souvisejícímu snížení tření má přinést úsporu paliva. Zároveň je řidič informován na přístrojové desce o jízdě v tomto úsporném módu. Přepnutí do standardního režimu poznáte jen nevýznamnou změnou zvuku motoru. A jaká je tedy spotřeba pohonných hmot?
V kombinovaném režimu jsme s vozem jezdili kolem šesti litrů na sto kilometrů. Ve městě palubní počítač ukazoval hodnotu 7,0 l/100 km a mimo město apetit klesá k pětilitrové hranici. V kombinaci s palivovou nádrží o objemu 50 litrů poskytuje automobil nadprůměrný dojezd na jedno natankování.
Dvouspojkový sedmistupňový automat řadí velice rychle a dokáže optimálně volit jednotlivé stupně. Nechybí ani manuální či sportovní režim. Příjemný volant, který je součástí sportovního paketu, byl vybaven i praktickými páčkami pro ruční volbu jednotlivých stupňů. Výhradu máme snad jen proti občasnému cuknutí převodovky při rozjezdu nebo při aktivaci motoru z úsporného módu tzv. plachtění.
Škoda Kamiq působí při jízdě velmi stabilním dojmem a ani v rychle projížděných zatáčkách se její karosérie výrazně nenaklání. Díky kompaktním rozměrům a relativně strmému řízení je Škoda Kamiq velmi obratná, což se hodí především v městském provozu. A netřeba dodávat, že právě ve městě bude její hlavní uplatnění.
Platforma MQB A0 byla v rámci značky Škoda použita už v modelu Scala a i v případě tohoto městského crossoveru funguje velmi dobře. Podvozek zaslouží pochvalu zejména při jízdě na limitu, kde je vůz lehce přetáčivý. To však velmi hbitě koriguje elektronika a Škoda Kamiq tedy působí čitelným dojmem. I přes relativně stabilní chování dokáže auto dobře žehlit nerovnosti našich silnic. Výhradu máme snad jen proti aerodynamickému hluku při dálniční jízdě.
Vhod naopak přijde příplatkový sportovní podvozek s volitelnou tuhostí tlumičů, jehož součástí je i volba jízdních režimů. Charakteristiku nejen podvozku lze měnit příslušnými jízdními režimy – Eco, Normal, Sport a Individual. Jedná se tedy o další moderní funkci, která pochází z vozů vyšších tříd. Posilovač řízení je dostatečně účinný a příliš informací od předních kol směrem k řidiči tedy nepropouští. Brzdy nevadnou ani při opakovaném razantním brzdění a navíc se perfektně dávkují.
Škoda Kamiq je oblíbeným zástupcem populárního segmentu malých SUV. Má prostorný interiér a také skvěle jezdí. Čtyřválcová patnáctistovka je jednoznačně nejlepší volbou a to především pro zákazníky, kteří hodlají automobil častěji využívat i pro jízdu na delší vzdálenosti. Automatickou převodovku DSG naopak uživatelé ocení asi nejvíce ve městě. Právě zde přináší vysoký jízdní komfort a navíc opravdu hbitě a intuitivně řadí. Řidiči si tak budou muset zvyknout snad jen na ovládání řady funkcí výhradně prostřednictvím multimediálního systému, který občas ubírá pozornost při jízdě. Ale to je neduh většiny dnešních automobilů napříč všemi segmenty.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Kamiq |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 1.5 TSI DSG |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2020 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1498 ccm |
Nejvyšší výkon: | 110 / 5000 - 6000 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 250 / 1500 - 3500 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 212 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 8,4 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 5,0 l |
Velikost zav. prostoru: | 400 l |
Objem nádrže: | 50 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1277 - 1436 Kg |
Nosnost: | 428 - 541 Kg |
Základní cena: | 407 900 Kč (1.0 TSI 70 kW, Ambition) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 507 900 Kč (1.5 TSI DSG, Ambition) |