Žádné práskání do výfuků nebo syčení turbodmychadla. Jen hluboké burácení, bezprostřední reakce na sešlápnutí plynového pedálu a brutální zátah ve vysokých otáčkách. To je jedinečný Lexus RC F Track Edition s atmosférickým osmiválcem pod kapotou. Ten je v současném automobilovém světě opravdovou vzácností. A bude ještě hůře.
Kompaktní kupé RC F je ostrou verzí standardního RC, které se nyní nabízí pouze s hybridním pohonným ústrojím. Zato sportovní varianta se chlubí pětilitrovým osmiválcem s atmosférickým plněním a osmistupňovým automatem Sport Direct Shift. Přestože nedávná modernizace RC F přinesla mimo jiné například „nechtěný“ filtr pevných částic, inženýři značky se naopak potěšili limitovanou edicí Track Edition. Jak již název napovídá, tato varianta čerpala inspiraci na závodních okruzích. Co přináší?
Testované provedení v bílé barvě rozhodně není pro introverty. Právě bílý lak karosérie je odvážnou volbou, která v kombinaci s karbonovými doplňky v tmavém lesklém provedení nenechá nikoho v klidu. Volba černé nebo titanové barvy by pochopitelně působila o něco nenápadněji. Právě zmiňované doplňky z vyztuženého uhlíkového kompozitu jsou součástí paketu CFRP Aero Pack, který zahrnuje zadní nárazník a efektní spoiler. Ten dokáže ve vyšších rychlostech zajistit přítlak až 26 kilogramů na zadní nápravu. Nechybí ani přední spoiler a samozřejmostí je také karbonová střecha a přední kapota. Bravo!
Zajímavostí je, že karbon byl také použit na vnitřních výztuhách vozidla, díky čemuž se zlepšila tuhost karosérie a došlo pochopitelně i k další úspoře hmotnosti. Díky použití karbonu se na střeše podařilo ušetřit kolem šesti kilogramů a přední kapotě téměř tři kilogramy. O snížení neodpružené hmotnosti se starají devatenáctipalcová kovaná kola BBS, která vychází ze závodních kol. Z nich prosvítají červené masivní brzdiče Brembo s karbon-keramickými kotouči. V této kombinaci se na přední nápravě podařilo ušetřit až 25 kilogramů.
Při pohledu na zadní část vozu zaujme, kromě zmiňovaného spoileru, také výfuk s čtveřicí kulatých koncovek. Ten je vyroben z titanu, což přispívá nejen k lepšímu zvuku, ale také úspoře hmotnosti. Celkově se konstruktérům v rámci limitované edice Track Edition podařilo ušetřit téměř 80 kilogramů. A to už je rozhodně nezanedbatelná hodnota! Díky významné úspoře především na neodpružených prvcích vozu se tedy výrazně zlepšila ovladatelnost.
Interiér je zdařilým kompromisem mezi luxusním a sportovním pojetím. Alcantarou čalouněná sportovní sedadla vypadají v červeném provedení skvěle a navíc dokážou účinně podržet tělo při rychlém tempu zatáčkách. Samozřejmostí jsou i červené koberce s logem RC F a červená barva zdobí i několik prvků na samotné přístrojové desce.
Do ruky skvěle padne tlustý věnec volantu, kterému nechybí ani dobře dostupná pádla pro manuální řazení převodových stupňů. Přístrojový štít netradičně kombinuje digitální počítač s otáčkoměrem a analogovým rychloměrem. V rámci různých jízdních módů navíc mění grafiku v souladu s aktuálním režimem.
Výtku si zaslouží snad jen ovládání infotainmentu prostřednictvím touchpadu. To je bez nadsázky doslova zlodějem pozornosti od řízení, přestože displej o velikosti 10,3 palce má pěknou grafiku. Pochvalu naopak zaslouží skvělý zvuk prémiové audiosoustavy Mark Levinson se 17-ti reproduktory. Na předních sedadlech se sedí příjemně nízko a prostoru je v každém směru dostatek. Vzadu najdeme nouzová sedadla, která jsou vhodná pouze pro jedince nižších postav. Zejména prostor v oblasti hlavy je výrazně omezen.
Zavazadlový prostor má objem 340 litrů, což je relativně komfortní hodnota pro cestování ve dvou. Pevná karbonová přepážka mezi zadními sedadly a zavazadelníkem však znemožňuje převoz většího nákladu. Není se co divit, tento jedinečný model rozhodně nemá ambice suplovat praktické auto!
Největší zbraní testovaného modelu je bezesporu motor. Pětilitrový osmiválec má nejvyšší výkon 341 kW a největší točivý moment 520 Nm při 4800 ot/min. Díky atmosférickému plnění tedy nejvyšší výkon motoru vrcholí až při 7100 ot/min. V rámci verze Track Edition dostal motor tvrdší pouzdra uložení. Sání se otevírá již při 2800 ot/min na rozdíl od standardních 3600 ot/min u standardní varianty RC F. Upravené byly také kanály sání.
Zadní poháněná náprava v kombinaci s výkonným a hlavně charakterním motorem samozřejmě slibuje spoustu radosti za volantem! O dynamickém potenciálu jasně hovoří hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,3 s. Po nastartování okamžitě zaregistrujete hutný zvuk pohonné jednotky. To nejlepší však přichází až po překonání hranice 3000 ot/min. Titanový výfukový systém v kombinaci s burácejícím sáním motoru je v dnešní době jedinečným zážitkem.
Přestože osmistupňový automat nemá zrovna ty nejrychlejší reakce, ve sportovním či manuálním módu umožňuje vytočit motor až k omezovači. S rostoucími otáčkami fantasticky graduje výkon silného motoru, což připomíná sportovní vozy minulosti. Skvělá dynamika je samozřejmostí a bleskurychlé reakce na přidání plynu v době přeplňovaných motorů řidiče téměř vystraší. V tomto voze si okamžitě uvědomíte, jak hodně se změnilo od dob, kdy evropský automobilový trh neomezovaly přísné emisní limity.
K motoru nelze mít výhrady, perfektně zatahuje prakticky v jakékoli rychlosti, stačí jen, aby se ručička otáčkoměru pohybovala nad hranicí 3000 ot/min. Překvapením byla snad jen vysoká spotřeba benzinu při rychlé jízdě, ale tento parametr se u osmiválcových motorů většinou neřeší. Vhod by přišla snad jen větší nádrž než je ta stávající s objemem 66 litrů. Ale nenechte se mýlit, defenzivní jízdní styl znamená spotřebu kolem desetilitrového průměru. Příjemný jízdní komfort navíc zajišťuje i relativně dlouhý osmý převodový stupeň automatické převodovky. Vždyť při 130 km/h se ručička otáčkoměru převaluje na hodnotě 2000 ot/min. Kdo by ale udržel emoce na uzdě, když řídí prakticky vymírající automobil.
Varianta Track Edition dostala mechanický samosvorný diferenciál oproti standardnímu provedení s vektorováním točivého momentu. Díky tomu má auto daleko větší chuť jezdit bokem. Zejména začátek smyku je snáze vyvolatelný, protože se elektronika nesnaží auto neustále rovnat. Systém kontroly trakce lze navíc vypnout jednoduchým stisknutím tlačítka.
Překvapením byl také adaptivní podvozek, který není přehnaně tuhý. Lexus RC F je tedy v běžném jízdním režimu velmi dobře použitelný i pro každodenní využití. Ani v módu Sport+ však nejsou tlumiče příliš tvrdé. O nějaké komfortní jízdě se ale pochopitelně hovořit nedá. Asi tou nejlepší zprávou je fakt, že auto ve sportovním módu skvěle funguje i na nekvalitním povrchu. To jsme ocenili zejména na našich nekvalitních silnicích.
V kombinaci s relativně nekomunikativním řízením lze RC F považovat spíše za extrémně rychlé GT než výkonné sportovní kupé. Jakmile však začnete tlačit na pilu, auto začne fungovat skvěle. Zpětná vazba od řízení se sice výrazně nezlepší, podvozek vás ale bude dokonale informovat o adhezi obou náprav. Při vytočeném motoru je znát, že zadní devatenáctipalcová kola obutá do špičkových pneumatik Michelin Sport Pilot 275/35 mají hodně práce s trakcí. S plynovým pedálem tedy musíte pracovat opravdu citlivě, obzvláště při deaktivované stabilizaci. Aby testovaný Lexus nabídl to nejlepší, musíte atmosférický motor držet ve vyšších otáčkách. Při tom se rychlost hravě dostane za hranici legálních limitů. Je to zkrátka vyšší řidičská škola, než vyžaduje 99% současných sportovních vozů s turbomotory.
Skvělý dojem z řízení dokreslují také brzdy. I přes pohotovostní hmotnost auta na hranici 1,7 tuny, dokážou sebejistě zpomalit RC F z jakékoliv rychlosti. Navíc jsou takřka k neutahání. Aby také ne, vždyť se brzdiče Brembo zakusují do karbon-keramických kotoučů! Není se tedy co divit, že Lexus RC F Track Edition neustále svádí k jízdě na hraně.
Lexus RC F je jedním z posledních sportovních vozů s osmiválcovým benzinovým motorem s atmosférickým plněním. V limitované edici navíc nabízí řadu funkčních úprav, které v kombinaci s vysokým výkonem zajišťují skvělé jízdní vlastnosti. Využít charakter této silné zadokolky však vyžaduje jízdu na hraně, která potřebuje zkušeného řidiče. K tomu všemu musí být potenciální zájemce také dobře finančně vybavený. Vždyť je testovaná limitka téměř o jeden milion korun dražší než základní varianta RC F.
Přestože je na trhu řada sportovních aut s dostupnějším výkonem, rychlostí i nižší cenou, Lexus RC F Track Edition odkazuje na ryzí potěšení ze sportovní jízdy v minulosti v pravém slova smyslu. Ta sice vyžadovala více umění, ale zároveň poskytovala větší radost.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Lexus |
Model: | RC F Track Edition |
Karosérie: | Kupé |
Motor: | 5.0 V8 DUAL VVT-i |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2019 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Atmosférický vidlicový osmiválec |
Válce: | 8 |
Objem motoru: | 4969 ccm |
Nejvyšší výkon: | 341 / 7100 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 520 / 4800 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 270 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 4,3 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 16,5 / 8,3 / 11,3 l |
Velikost zav. prostoru: | 340 l |
Objem nádrže: | 66 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1695 Kg |
Nosnost: | 555 Kg |
Základní cena: | 2 599 000 Kč (RC F, Luxury) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 3 499 000 Kč (RC F, Track Edition) |