Subaru Forester 2.0ie-S e-BOXER – všechno je jednou poprvé

Testy
24.08.2020

F T G

Subaru Forester 2.0ie-S e-BOXER – všechno je jednou poprvé

Legendární Subaru Forester vyjelo nedávno na silnice již v páté generaci. Vůbec poprvé se o jeho pohon stará hybridní ústrojí kombinující plochý motor Boxer s elektromotorem. Tradičně proslulé jízdní vlastnosti pak zajistí symetrický pohon všech kol Symmetrical AWD. Jak se s pověstným vozem nejen do nepohody jezdí, jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.

Subaru Forester se prodává již od roku 1997 a za tuto dobu si získalo řadu příznivců. Pro zámořské trhu se pátá generace představila v roce 2018, v Evropě pak o rok později. Novinka je větší, propracovanější a lépe jezdí. Také má bohatší výbavu. Hlavní změnou je ale nový pohonný systém, který kombinuje tradiční čtyřválcový boxer s elektromotorem.

Evoluce generací

Na první pohled nový Forester připomíná spíše modernizovaný model, než zcela novou generaci. Nenechte se ale mýlit. Ostřejší tvary karosérie, mohutný design vycházející z filozofie „Dynamic x Solid“ a především větší rozměry definují pátou generaci. Nový Forester je o 15 milimetrů delší, celková šířka karosérie pak vzrostla o 20 mm, což přináší více komfortu především na předních sedadlech.

Rozvor se prodloužil o 30 milimetrů s pozitivním vlivem na vzdálenost mezi předními a zadními sedadly, která přispívá k většímu komfortu cestujících vzadu. Nová globální platforma Subaru rovněž umožnila rozšířit otvor pro přístup do zavazadlového prostoru na 1300 milimetrů. I díky tomu se zavazadelník chlubí praktickým čtvercovým tvarem a umožňuje tak převoz větších předmětů než v minulosti.

Subaru Forester působí i nadále velice robustním a přitom přirozeně elegantním dojmem. Nové LED světlomety jsou součástí standardní výbavy všech verzí. Auto dostalo nově navržená hliníková kola a v neposlední řadě i zbrusu novou zelenou metalízou Jasper Green. Subaru Forester si však s předchozí generací spletete jen stěží. Díky zvětšeným ozdobným prvkům v oblasti mlhovek, ochranných částí uprostřed nárazníku či ostřejším rysům blatníků s plastovými lemy, je novinka originálním SUV prakticky do jakýchkoliv podmínek.

Nová jsou i rozměrná zadní světla zasahující až do víka zavazadelníku, s čímž skvěle koresponduje leskle černá plocha mezi nimi. Líbí se nám také svislé aerodynamické lišty po stranách zadního okna, která navazují na samotný střešní spoiler. Zapomeňte tedy na obyčejný vzhled. Přestože kdovíjaké výstřelky designu nejsou novému Subaru vlastní, auto působí moderním a originálním dojmem zároveň.

Jízdní komfort

Interiér je na první pohled velmi pohodlný, což zajišťují především nová přední sedadla. Chválíme zejména hodnotně působící kožené čalounění a moderně navrženou přístrojovou desku. Potěší i velmi dobrá ergonomie veškerých ovládacích prvků a také fakt, že se většina funkcí ovládá klasickými tlačítky. To je v dnešní době rozmachu různých multimediálních rozhraní příjemná změna! Samozřejmě, že nechybí osmipalcový displej s navigací. Nový infotainment poskytuje vylepšenou konektivitu a kompatibilitu s Apple Car Play a Android Auto. 

Nový Forester nabízí i řadu bezpečnostních systémů. Za zmínku také stojí sofistikovaná funkce systému monitorování řidiče Driver Monitoring System, který je připraven rozpoznávat řidiče a současně identifikovat jeho únavu nebo nepozornost. Tento bezpečnostní systém přináší i komfortní prvky, kde po rozpoznání obličeje v paměti uloženého řidiče přizpůsobí nastavení sedadla, vnějších zpětných zrcátek a klimatizace. O bezpečnost se stará také systém EyeSight, který sleduje dění před vozem prostřednictvím dvou kamer u horního okraje předního skla.

Pohodlí rovněž zlepšuje rychlejší činnost elektricky ovládaného víka zavazadlového prostoru. Novinkou je i možnost tlačítkem na otevřeném víku současně víko zavřít a uzamknout vozidlo. Praktickým prvkem je pak ostřikovač couvací kamery, jež zajistí optimální obraz za všech okolností.

Díky zvětšení rozvoru a širší karosérii si posádka může užívat solidního vnitřního prostoru. Na sedadlech je tedy dostatek místa a to ve všech směrech. Zavazadelník se zvětšil jen nepatrně na 509 litrů. Zklamáním je však absence rezervy, protože prostor pod podlahou nahradila speciální schránka pro akumulátory hybridního systému.

Boxer s elektrickým dopingem

Pátou generaci Subaru Forester u nás pořídíte pouze v kombinaci s hybridním pohonným systémem e-Boxer. Jeho základem je klasický dvoulitrový čtyřválec typu boxer s nejvyšším výkonem 110 kW při 5600 – 6000 ot/min. Maximální točivý moment 194 Nm vrcholí při 4000 ot/min. Točivý moment se na kola přenáší prostřednictvím bezestupňové převodovky Lineartronic, jejíž součástí je elektromotor s výkonem 12,3 kW a největším krouticím momentem 66 Nm.

Hybridní ústrojí zvládá pohon výhradně na spalovací motor či elektromotor a mohou samozřejmě pracovat i současně. Chod elektromotoru je pochopitelně závislý na kapacitě nabití akumulátoru, jehož maximální výkon činí 13,5 kW. Nechybí ani schopnost rekuperace kinetické energie a tradiční symetricky uspořádaný pohon všech kol s elektronicky řízenou spojkou.

A jak funguje první e-Boxer od Subaru v praxi? O tom, že řídíte vůz vybavený mild hybridním pohonem, svědčí při jízdě snad jen nápis „Ready“ v kapličce přístrojů. V případě dostatečné kapacity akumulátoru pak velmi rychle zaregistrujete jízdu výhradně na elektromotor, kterou indikuje kontrolka EV. V případě plně nabité baterie, zvládne Subaru ujet zhruba 1,6 kilometru a to do maximální rychlosti 40 km/h.

Pochvalu si zaslouží sladění motoru s bezestupňovou převodovkou. Tu ve městě doprovází skvělá plynulost. Při rozjezdech a popojíždění v nízkých otáčkách je totiž znát točivý moment elektromotoru, který zlepšuje akceleraci. Právě tím elektromotor jízdní vlastnosti s benzinovým boxerem ještě více zpříjemňuje. Akumulátor se navíc dokáže relativně rychle dobíjet, k čemuž dochází díky efektivní rekuperaci. A jak je na tom Forester e-Boxer se spotřebou pohonných hmot?

V kombinovaném režimu jsme jezdili kolem osmilitrové hranice. Jízda ve městě pak znamená apetit 9 litrů na sto kilometrů. Při snaze o úspornou jízdu ukazoval palubní počítač hodnoty začínající sedmičkou. Tyto hodnoty spotřeby nepatří mezi špičku v segmentu mild-hybridů. S ohledem na symetrický pohon všech kol a pohotovostní hmotnost 1735 kilogramů však rozhodně nejsou zklamáním. Navíc lze spotřebu paliva regulovat pomocí volby jízdních režimů Intelligent a Sport. Ty se ovládají na volantu tlačítkem SI-Drive. Škoda jen, že kvůli zástavbě akumulátorů došlo ke zmenšení objemu palivové nádrže na 48 litrů.

Na silnici a v terénu

Od prvního rozjezdu se podvozek testovaného vozu projevuje velice stabilním dojmem a zároveň skvěle žehlí nerovnosti běžných silnic. Světlá výška vozu 220 milimetrů patří mezi nejvyšší ve třídě, avšak náklony karosérie v zatáčkách jsou stále v rozumných mezích. Právě světlost podvozku jasně naznačuje, že zákazníci mohou očekávat tradičně velmi dobré jízdní vlastnosti v terénu.

Jízda na běžných silnicích je pocitově komfortnější, než u předchozí generace. Přesto automobil reaguje hbitě na sebemenší podnět ze strany řidiče. I když řízení není příliš komunikativní, posilovač má optimální účinnost. Brzdy fungují na jedničku a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují.

V terénu jsme ocenili sofistikovaný elektronický asistent X-Mode, který optimalizuje trakci při jízdě v terénu. K tomu využívá motoru, převodovky, pohonu všech kol a v neposlední řadě i brzd. Novinkou systému X-Mode je možnost nastavení dvou odlišných režimů pro sníh/štěrk nebo hluboký sníh/bláto. Dobrou zprávou je, že je součástí standardní výbavy.

Nechybí ani funkce Hill Descent Control, která v rámci módu X-Mode automaticky udržuje stálou rychlost při sjíždění prudkých svahů a to aniž by řidič ovládal jakýkoliv z pedálů. Při jízdě v náročnějších podmínkách se hodil rychlejší nástup točivého momentu hybridního pohonného ústrojí. Točivý moment se lépe dávkuje a přenos síly je efektivnější. Skvělou vychytávkou je pak kamera v pravém vnějším zrcátku, jež zlepšuje orientaci v terénu.

Nová globální platforma Subaru Global Platform tak jednoznačně přináší ovoce. Inženýři značky věnovali značnou pozornost také bezpečnosti. Karosérie má výrazně lepší parametry v oblasti boční pevnosti přídě a zavěšení, tuhosti zadní nápravnice a v neposlední řadě také tuhosti v kroucení.

Resumé

Subaru Forester s pohonem e-Boxer představuje znatelný posun k lepšímu a to prakticky ve všech atributech. Vyzdvihnout musíme především komfortnější jízdu po rozbitých cestách a lépe vyladěný podvozek pro zdolávání obtížných terénních pasáží. Podvozek ale působí sebejistě i při rychlé jízdě po silnici a to navzdory vyšší pohotovostní hmotnosti.

Hybridní pohon funguje lépe než atmosférický čtyřválec a to především díky agilitě prakticky od volnoběhu. Subaru by tak slušel snad jen vyšší výkon a zároveň o něco nižší spotřeba benzinu. Přestože si výrobce nechává za nového Forestera solidně zaplatit, zákazník jednoznačně získává moderně vybavený a prostorný automobil s nadprůměrnými terénními schopnostmi a komplexní využitelností.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:Forester
Karosérie:SUV
Motor:2.0ie-S e-BOXER CVT
Palivo:hybrid
Rok výroby:2020
Technické parametry
Typ motoru:Zážehový + elektromotor
Válce:4
Objem motoru:1995 ccm
Nejvyšší výkon:110 / 5600, nejvyšší výkon elektromotoru 12,3 kW [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:194 / 4000, maximální točivý moment elektromotoru 66 Nm [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:188 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:11,8 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:7,4 / 6,4 / 6,7 l
Velikost zav. prostoru:509 l
Objem nádrže:48 l
Pohotovostní hmotnost:1735 Kg
Nosnost:450 Kg
Základní cena:900 000 Kč (ES Active Lineartronic, CVT)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:900 000 Kč (ES Active Lineartronic, CVT)

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -