Za věhlasný model automobilky Škoda je už pěknou řádku let považována Octavia, která nabízí zajímavý poměr mezi cenou a užitnou hodnotou. Nejprodávanější vůz značky se před nedávnem dočkal svého nástupce, kterého jsme vyzkoušeli v rodinném provedení kombi. Jak jezdí avizovaná novinka s dvoulitrovým TDI pod kapotou?
Abstrahujeme-li od sportovně laděné varianty Octavia RS, elektrifikovaného modelu Octavia iV nebo plynového provedení G-Tec, můžete si standardní verzi objednat s jedním ze čtveřice motorů. V nabídce je dvojice zážehových pohonných jednotek 1.0 TSI a 1.5 TSI, kterou doplňují dva naftové čtyřválce 2.0 TDI (85 kW) a 2.0 TDI (110 kW). Posledně jmenovaný se prodává výhradně s automatickou převodovkou. A právě tuto variantu jsme podrobili našemu redakčnímu testu.
Na první pohled je novinka daleko dospělejší a elegantnější, než tomu bylo u jejího předchůdce. Troufáme si tvrdit, že zákazníky zaujme nejen prostorem, ale nově také vzhledem. Bez zajímavosti ale nejsou ani skutečné rozměry. Čtvrtá generace testované varianty Octavia Combi je o 22 milimetrů delší, 15 milimetrů širší a 3 milimetry vyšší.
Karosérie rodinného vozu se nám velice zamlouvá a působí kompaktním dojmem. Z pohledu designu je znát, že se určitými prvky nová Octavia přibližuje většímu Superbu, ale také menšímu modelu Scala. Octavii lze však jednoznačně identifikovat podle originálního světelného podpisu. Na oddělená přední světla minulé generace pochopitelně zapomeňte. K rozdělení naopak došlo u zadních svítilen. Svislé světlomety zde vystřídaly světla, které se „natáhly“ i do pátých dveří.
Palec nahoru zaslouží stoupající prolis na bočních dveřích v kombinaci s mírně svažující se linií střechy. Celkově auto působí výrazně modernějším dojmem a nesporná je také jistá dávka odvahy. Konzervativní ztvárnění tedy zůstává historií. Testovanému provedení, ve výbavě Style, navíc velice sluší osmnáctipalcová kola.
Vnitřek automobilu doznal poměrně radikálních změn. Efektně řešené přístrojové desce dominuje desetipalcový centrální displej s dotykovým ovládáním. Ten je součástí standardní výbavy mimo základního provedení. Prostřednictvím tohoto systému se nastavuje například i klimatizace. Novinkou je také funkce tzv. chytré klimatizace, která příslušným příkazem umí například zchladit nohy, zahřát ruce či odmlžit okna. Více by se nám líbily snad jen tenčí rámečky barevného displeje.
Digitální trend je tedy v novém modelu jasnou cestou a nutno dodat, že jsme si na ovládání rychle zvykli. Absence klasických tlačítek nám tedy příliš nevadila. Všechny verze výbavy kromě Active, zaujmou také digitálním přístrojovým štítem. Ovládá se však odlišně než doposud, což vyžaduje chvíli zvyku. To platí i pro logiku ovládání palubního počítače. Například pro nulování už nefunguje dlouhý stisk tlačítka, ale je zapotřebí přímo přejít na související volbu.
Vnitřní prostor nám připadá shodný s předchozí generací. Všude je tedy dostatek místa a opět chválíme především prostor pro nohy cestujících vzadu. Subtilnější středový panel nové přístrojové desky navíc tolik neomezuje nohy posádky na předních sedadlech. Potěší také možnost objednání ergonomických sedadel s řadou elektricky ovládaných funkcí včetně masáže nebo ventilace. Přestože mají elektricky nastavitelnou bederní podpěru, její maximální vyklenutí nám připadalo nedostatečné. Líbil se nám ale celkově tužší charakter sedadel.
Zavazadelník rodinné Octavie Combi opět posouvá laťku výše. Jeho úctyhodný objem 640 litrů nemá v tomto segmentu konkurenci a pravidelné tvary bezesporu přispějí k velmi dobré využitelnosti. Po sklopení opěradel zadních sedadel vznikne dokonce prostor pro 1700 litrů nákladu.
Testovaný model poháněla silnější varianta nového turbodieselu 2.0 TDI EVO. Ta je výhradně spojena s automatickou převodovkou DSG a nabízí nejvyšší výkon 110 kW při 3000 ot/min. Maximální točivý moment 360 Nm vrcholí v rozmezí 1700 – 2750 ot/min. Dvoulitr o sobě dává po nastartování vědět, situace se však výrazně zlepší po zahřání motoru. Zejména kolem hranice 2000 ot/min je takřka ideálním společníkem pro dálniční cestování.
Dynamiky má motor dostatek a ve středních otáčkách působí velmi agilním dojmem. Palec nahoru zaslouží sladění s moderní sedmistupňovou převodovkou DSG. Změna jednotlivých převodových stupňů probíhá velice rychle, jak je u dvouspojkových převodovek zvykem. Líbí se nám i lepší plynulost při popojíždění v zácpách. Automatická převodovka podřazuje o něco později, než bychom čekali, což má samozřejmě pozitivní vliv na spotřebu pohonných hmot. Pro hbité svezení lze samozřejmě využít sportovní nebo manuální režim. Zajímavostí je také nový volič shift by wire. Ten nemá pevné mechanické spojení s převodovkou, ale volba jednotlivých režimů je realizována elektronicky.
Spotřeba pohonných hmot se v kombinovaném režimu pohybuje kolem pětilitrové hranice, při snaze o úspornou jízdu jsme dokonce jezdili lehce nad čtyřmi litry na sto kilometrů. Apetit přes šest litrů očekávejte až při opravdu svižné jízdě. Nádrž o velikosti 45 litrů zajistí velmi slušný dojezd na jedno natankování. Bravo!
Adaptivní povozek má optimální naladění a jeho charakteristiku lze měnit příslušnými jízdními režimy. K dispozici je mód Normal, Sport, Eco, Comfort a Individual. Karosérie se v zatáčkách prakticky nenaklání a vůz se hravě vypořádá i s nekvalitními silnicemi. Osmnáctipalcová kola sice na nerovnostech občas poskočí, zajišťují však perfektní stabilitu. Pochvalu si novinka zaslouží za neutrální nastavení s mírným sklonem k nedotáčivosti. Je to rozhodně lepší než přetáčivost, která je vozům s přední poháněnou nápravou blízká. Výhradu máme snad jen proti horšímu odhlučnění podvozku. Výraznější hluk se ozývá zejména od podběhů kol.
Novou Octavii Combi s dvoulitrovým turbodiselem (110 kW) pořídíte od 731 900 Kč včetně automatické převodovky DSG. Za výbavový stupeň Style navíc připlatíte padesát tisíc korun oproti variantě Ambition. Cenu může ještě výrazně navýšit opravdu bohatá výbava nadstandardních prvků. Škoda Octavia Combi tak rozhodně není laciným vozem, nabízí však velmi kvalitní interiér a mimořádný vnitřní prostor. V kombinaci s osvědčenou technikou pod kapotou, řadou moderních asistenčních systémů a adaptivním podvozkem, tak hravě splní požadavky i opravdu náročných zákazníků.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Octavia Combi |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 2.0 TDI DSG |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2020 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1968 ccm |
Nejvyšší výkon: | 110/3000 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 360/1700 - 2750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 220 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 8,8 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 4,4 / 3,3 / 3,7 l |
Velikost zav. prostoru: | 640 l |
Objem nádrže: | 45 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1487 Kg |
Nosnost: | 578 Kg |
Základní cena: | 533 900 Kč (1.0 TSI, Active) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 731 900 Kč (2.0 TDI 110 kW, Ambition) |