Hyundai i30 N Performance – univerzální zábava

Testy
13.07.2020

F T G

Hyundai i30 N Performance – univerzální zábava

První ostrý hatchback automobilky Hyundai nese označení i30 N a má vynikající pověst snad u všech motoristických nadšenců. Není se co divit, vždyť jeho vývoj měl na starost Albert Biermann, bývalý šéfkonstruktér sportovních vozů BMW.

Automobilka, v čele se svým renomovaným vývojářem, neponechala nic náhodě a věnovala hodně úsilí právě tomuto ostrému hatchbacku s označením N na zádi. Testování probíhalo na legendárním okruhu Nordschleife, který je pověstný svou rozmanitostí. Prakticky každý vůz, který zde dokáže zajet rychlé kolo, zaručuje kvalitní výsledky i na běžných komunikacích. Kde jinde lze okusit různé druhy povrchů, snad všechny možné poloměry zatáček a v neposlední řadě i zrádné počasí, jako právě pod hradem Nuerburg.

Závodní modř a vkusný bodykit

Testované auto prozrazuje svůj výkonový potenciál již na první pohled. Příplatkový odstín karosérie s názvem Performance Blue zkrátka nelze přehlédnout a k vozu se mimořádně hodí. V kombinaci s decentními doplňky exteriéru se jedná o relativně nápadný stroj. Bez šmolouvě modré barvy by byl design o pořádný kus konzervativnější. I tak si nelze nevšimnout agresivního předního nárazníku s velkými nasávacími otvory vpředu. Na něj navazuje kaskádovitá maska chladiče s emblémem N.

Zadní části dominuje rozměrný spoiler pátých dveří s trojúhelníkovým brzdovým světlem. Difuzor vzadu zdobí atraktivní červená linka, která opticky spojuje dvojici mohutných koncovek výfuků. Pod devatenáctipalcovými litými koly pak prosvítají červené brzdiče. Ačkoliv mají tyto doplňky výrazně sportovní charakter, auto stále působí poměrně umírněným dojmem, s výjimkou zmiňovaného odstínu karosérie. Pokud tedy nechcete být středem pozornosti, stačí vybrat některý z běžných laků.

Zaměřeno na řidiče

Okamžitě po usednutí do interiéru je jasné, že se konstruktéři soustředili zejména na řidiče. Volant s výrazným tvarováním skvěle padne do ruky a zaujme především dvojicí modrých tlačítek. Tím vlevo se ovládají základní jízdní režimy. K dispozici je mód Sport, Normal a Eco. Šrafované vlaječky na pravém ovladači pak znamenají nejostřejší volbu N nebo individuální režim Custom N.    

Automobil tedy nabízí široké možnosti nastavení dle individuálních požadavků řidiče. Konkrétní volbou můžete změnit reakci motoru na plynový pedál, charakter elektronicky řízených tlumičů, posilovače řízení, samosvorného diferenciálu či stabilizačního systému. Měnit lze rovněž také samotný zvuk výfuku. K tomu všemu si můžete zapnout volbu automatických meziplynů a nechybí ani diody pro indikaci blížícího se otáčkového limitu. V individuálním módu Custom N lze navíc jednotlivé vlastnosti libovolně kombinovat, čímž si plně přizpůsobíte vůz vlastním požadavkům. Bravo!

Výhradu máme proti relativně vysokému posezu na sportovních sedadlech. Ty jsou sice pohodlná i pro delší cestování, při sportovní jízdě však nepodrží tělo v zatáčkách tak, jak bychom si u vozu této kategorie představovali. Pochvalu naopak zaslouží za nastavitelnou délku sedáku a bederní opěrku. Celkově je interiér velice funkční a vše má řidič v optimálním dosahu. Potěší i do ruky dobře padnoucí hlavice šestistupňového manuálu. Poněkud zastaralý design samotné přístrojové desky automobilu rádi odpustíme. Hlavní je, že se kaplička přístrojů chlubí analogovými přístroji ve sportovním designu!

A co vlastně přináší paket Performance? Řidič se může těšit nejen vyššího výkonu motoru, devatenáctipalcových kol, brzdových kotoučů o průměru 345 mm vpředu a 315 mm vzadu, ale také elektronického diferenciálu s omezenou svorností (e-LSD). Především na emoce pak bezesporu zapůsobí aktivní klapka ve výfuku. Jízdní vlastnosti naopak podpoří výztuha v zavazadlovém prostoru.

Motor dvou tváří

Pod kapotou testovaného hatchbacku se nacházel turbodmychadlem přeplňovaný zážehový dvoulitr. V základu poskytuje nejvyšší výkon 184 kW, testovaná varianta Performance pak velmi slušných 202 kW. V obou případech je největší točivý moment 353 Nm, při využití overboost funkce až 378 Nm. Výkonový potenciál motoru je na poměry této kategorie dostatečný. Auto zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 6,1 sekund. Samozřejmě, že jsou na trhu rychlejší konkurenti, hlavní předností této pohonné jednotky je ale univerzálnost. Co máme na mysli?

Ostrý hatchback musí velmi často sloužit nejen pro zábavu, ale také běžné využití. A nutno dodat, že právě i30 N plní tyto nároky dokonale. V normálním jízdním režimu je mimořádně kultivovaný a neobtěžuje posádku přehnanou reakcí na sebemenší sešlápnutí plynového pedálu. V režimu Sport se jeho charakter zostří a motor poskytne dostatečnou dynamiku nejen pro bezpečné předjetí, ale také radost z jízdy. Vrcholem je samozřejmě závodní mód N, ve kterém předvádí to nejlepší, co umí. Režim Eco naopak zajistí úsporný provoz a velmi komfortní jízdní projev.

V jednotlivých módech lze navíc regulovat aktivní klapku výfuku pro optimální zvukový projev. Stačí zvolit individuální režim Custom N. Nutno dodat, že nastavení s plně otevřenou klapkou znamená opravdu hutný sportovní zvuk. Věřte, že takový dokáže přinést nával emocí každému nadšenému řidiči. Takhle to většina ostrých hatchbacků neumí.

Motor má minimální prodlevu turbodmychadla, díky které jsou jeho reakce bleskové. V ostrém režimu se samozřejmě chlubí razantním zátahem a líbí se nám také jistá gradace výkonu ve vysokých otáčkách. Slova chvály zaslouží i manuální šestistupňová převodovka. Má krátké dráhy řazení a je opravdu přesná. Zařazení převodového stupně občas doprovodí mechanická zpětná vazba v podobě cvaknutí. Jednotlivé rychlosti jsou navíc optimálně zpřevodované.

Spotřeba pohonných hmot sportovního modelu i30 N se v kombinovaném režimu pohybuje kolem hodnoty 8,5 l/100 km. Při defenzivní stylu mimo město lze jezdit i pod sedmi litry, častější využití potenciálu pohonné jednotky však spotřebu hravě dostane nad 10 l/100 km. Na dálnici při 130 km/h motor točí necelých 3000 ot/min na šestý převodový stupeň a spotřebuje 8,4 l/100 km. Objem nádrže činí 50 litrů, což je u ostrých hatchbacků spíše nadprůměrná hodnota.

Přizpůsobivý podvozek

Šasi ultimativního modelu i30 N se chlubí většími možnostmi nastavení, které ostatní konkurenti zpravidla postrádají. Mimo charakteristiky tlumičů lze totiž měnit i svornost elektronicky ovládaného mechanického diferenciálu. Samozřejmostí je také nastavitelný posilovač řízení. Jeho účinek je však ve sportovním režimu příliš malý a řízení tedy vyžaduje hodně síly. Proto jsme častěji využívali standardní mód. Zpětná vazba od kol je však velmi dobrá a chválíme i strmý převod.

Perfektní jízdní vlastnosti na silnici a především skvělou stabilitu má zajistit jiná přední náprava a také četnější použití vysokopevnostní oceli na karosérii v porovnání se standardní i30. Tuhost karosérie má rovněž zlepšit i zmiňovaná výztuha v zavazadlovém prostoru.

Na rozbitých silnicích fungují tlumiče nejlépe v režimu Normal a to i při rychlé jízdě. Nastavení do nejostřejšího režimu se vyplatí na velmi kvalitním povrchu a samozřejmě i pro okruhové využití. Při razantním výjezdu ze zatáčky navíc výrazně pomáhá optimalizovat trakci samosvorný diferenciál. Hyundai i30 N je v zatáčkách stabilní a hlavně skvěle čitelný. Ne, tohle auto není nejvýkonnější a ani nemá nejrychlejší podvozek. Albert Biermann, šéf vývoje tohoto modelu, totiž namíchal vyvážený koktejl zábavy, rychlosti a hlavně každodenní použitelnosti.

Resumé

Hyundai i30 N Performance je okresková hračka, která se dobře hodí i pro běžné použití. Má výkonný motor, povedený podvozek a skvěle se řídí. Zamrzí snad jen vyšší posez za volantem a vyšší hmotnost automobilu v porovnání s konkurencí. Jednou z hlavních zbraní tohoto univerzálního modelu je příznivá pořizovací cena. Za výkonnější variantu Performance, kterou jednoznačně doporučujeme, zaplatíte v současnosti 739.990 Kč. A to je bezkonkurenční nabídka v segmentu ostrých hatchbacků.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Hyundai
Model:i30 N
Karosérie:Hatchback
Motor:Performance 2.0 T-GDI
Palivo:benzín
Rok výroby:2020
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový
Válce:4
Objem motoru:1998 ccm
Nejvyšší výkon:202 / 6000 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:378 / 1750 - 4200 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:250 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:6,1 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:10,2 / 6,3 / 7,7 l
Velikost zav. prostoru:381 l
Objem nádrže:50 l
Pohotovostní hmotnost:1504 Kg
Nosnost:446 Kg
Základní cena:739 990 Kč (i30 N Performance 2.0 T-GDI, akční cena)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:739 990 Kč (i30 N Performance 2.0 T-GDI, akční cena)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -