Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE – rodinný sen

Testy
29.06.2020

F T G

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE – rodinný sen

Prostorný plug-in hybrid od Volkswagenu nese označení Passat GTE Variant a slibuje nejen výkonný pohonný systém, ale především úsporný provoz. Jak se s ním jezdí, jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.

Označení GTE však znamená nejen hybridní motorizaci, ale také samostatný výbavový stupeň. Ten vychází z varianty Elegance a navíc nabízí například multifunkční volant potažený kůží, parkovací kameru, elektricky sklopná a vyhřívaná vnější zrcátka nebo bezklíčový přístup. Volkswagen Passat GTE tedy pořídíte pouze ve vyšší výbavové specifikaci. To je jeden z hlavních důvodů, proč je základní cena Volkswagenu Passat GTE o více než čtvrt milionu vyšší oproti Škodě Superb iV, se kterou sdílí prakticky shodný technický základ.

Kosmetický facelift

Podobně jako Škoda Superb tak i Volkswagen Passat prošel nedávno faceliftem. Modernizace je ale pouze kosmetického charakteru. Co se změnilo? Za zmínku stojí zejména přepracované nárazníky, upravené světlomety či nová maska chladiče. Právě přední světlomety nyní dostávají výhradně diodovou technologii. Na přání může být modernizovaný Passat vybavený také novými Matrix LED světlomety IQ.Light. Sofistikovaná technika v praxi ještě lépe osvětluje vozovku a precizně eliminuje oslnění ostatních řidičů při zajištění maximálního světelného účinku. Bravo!

Také zadní světla dostala novou LED technologii s upravenou grafikou. Světelný podpis je nyní výraznější a působí velmi moderním dojmem. Další novinkou je i rozměrný nápis názvu modelu na víku pátých dveří. Facelift dále rozšířil nabídku odstínů karosérie a v neposlední řadě také designu kol. A jaké jsou hlavní vzhledové rysy varianty GTE oproti konvenčnímu passatu? Asi hlavním odlišovacím prvkem jsou světla pro denní svícení v originálním tvaru písmene C v předním nárazníku. Samozřejmostí je také označení GTE v přední masce chladiče a po stranách karosérie. Specifikací přední masky je pochopitelně i víko konektoru nabíjení.

Interiér je již tradičně konzervativní, palec nahoru ale zaslouží za perfektní ergonomii. Vnitřek vozu se chlubí novým multifunkčním volantem a zaujmou nové výplně dveří. Standardní analogové hodiny na středu přístrojové desky pak nahradil osvětlený nápis Passat. Přístrojová deska zaslouží pochvalu za velmi dobrou kvalitu materiálů a vysokou úroveň zpracování.

Příplatkový infotainment Discover Pro má rozměrný 9,2“ dotykový displej na středovém panelu. Palec nahoru zaslouží skvělá grafika, rychlost a také jednoduché a přehledné ovládání. Oproti standardní variantě samozřejmě dostal několik funkcí navíc souvisejících s plug-in hybridním pohonem. Líbí se nám skutečnost, že Volkswagen ponechal některé hardwarové ovladače. Například klimatizace se stále ovládá klasicky, což nám přijde intuitivnější, než řešení prostřednictvím infotainmentu.

Efektní a zároveň přehledný je digitální přístrojový štít o velikosti 11,7“. Chlubí se různými možnostmi zobrazení a skvělou grafikou. Tento příplatkový virtuální panel má také v rámci hybridní varianty GTE několik grafických změn. Displej například zobrazuje dodatečné informace ohledně dojezdu výhradně na elektrickou energii a v neposlední řadě využití hybridního systému.

Na středové konzoli se nachází tlačítko E-mode, jehož prostřednictvím lze aktivovat pohon výhradně na elektrickou energii nebo tzv. hybridní režim. Při něm elektronika sama volí optimální režim. Aktivace ovladače sportovního režimu s označením GTE pak vozu zajistí maximální přepočtený výkon 160 kW. Z důvodů zástavby baterie pohonného systému došlo ke zmenšení zavazadlového prostoru ze standardních 650 litrů na 483 litrů. Zavazadelník je ale stále dostatečně prostorný a navíc má pravidelný tvar. Vhod přijde také místo například pro dobíjecí kabely pod podlahou.

Prodloužení dojezdu díky větší baterii

Oproti původnímu Passatu GTE dostala novinka o cca 3 kWh větší baterii s kapacitou 13 kWh. Přestože její zástavba znamenala zmenšení palivové nádrže na 50 litrů, dojezd vozu výhradně na elektrickou energii se prodloužil. V praxi se nám při jízdě na elektrický pohon podařilo urazit necelých 60 kilometrů. A jaké jsou technické atributy hybridního systému Volkswagenu Passat GTE?

Plug-in hybridní systém GTE kombinuje osvědčený zážehový čtyřválec 1.4 TSI s elektromotorem. Výsledkem je zmiňovaný kombinovaný nejvyšší výkon 160 kW. Maximální hodnota točivého momentu činí 400 Nm. Tyto parametry automobilu zajišťují velmi slušnou dynamiku. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne Passat za 7,6 s a dokáže se rozjet až na 222 km/h. Zajímavostí je, že při využití výhradně elektrického režimu dosáhne vůz maximální rychlosti 140 km/h.

Základem hybridního pohonného ústrojí je zmiňovaný přeplňovaný motor 1.4 TSI s nejvyšší výkonem 115 kW při 5000 ot/min. Maximální točivý moment 250 Nm pak vrcholí v rozmezí 1500 – 3500 ot/min. Třífázový elektromotor poskytuje nejvyšší výkon 85 kW a největší točivý moment 330 Nm.

Elektromotor je zabudován do tříspojkové šestistupňové automatické převodovky. Právě třetí spojka má za úkol odpojovat elektromotor od spalovacího motoru a tím automobilu umožňuje jízdu výhradně na elektrickou energii. Přebytečná energie se ukládá do zmiňované lithium-iontové trakční baterie, která se nachází před zadní nápravou.

Auto vždy startuje na elektromotor, což doprovází akustický signál a zelený nápis „Ready“ na displeji virtuálního kokpitu. Pohonný systém se při jízdě snaží maximálně využívat elektromotor, za což zaslouží palec nahoru. V případě prudkého sešlápnutí plynového pedálu se samozřejmě aktivuje spalovací motor. To se děje také při překonání rychlosti 140 km/h a pochopitelně i při vybití akumulátoru. 

Volkswagen Passat GTE působí svižným dojmem a díky schopnosti jízdy ryze na elektrickou energii si posádka může užívat skvělého jízdního komfortu. Akustické ticho v interiéru je totiž návykové. Dynamický režim GTE dokáže z auta dostat maximální výkon. Podvozek i řízení ztuhnou a hybridní systém rekuperuje při každém povolení plynového pedálu. To aby měla baterie vždy dostatek energie pro pohon elektromotoru a tedy i nejvyšší výkon systému. A jak je na tom testovaný vůz se spotřebou pohonných hmot?

Pokud budete pravidelně dobíjet baterii a využívat vůz na kratší vzdálenosti, budete jezdit mimořádně úsporně. Jak jsme již zmiňovali, s plně nabitou baterií ujedete v rámci elektrického režimu E-mode téměř 60 kilometrů. Vše samozřejmě záleží na jízdním stylu, ale také teplotních podmínkách. Je pochopitelné, že na dálnici se baterie vybije dříve, než při popojíždění po městě, kde dochází k častější rekuperaci. V elektrickém režimu E-mode tedy spalovací motor přichází ke slovu jen málokdy, s čímž koresponduje i výsledná hodnota spotřeby benzinu kolem 2,0 l/100 km.

S nabitou baterií jsme v rámci hybridního módu jezdili se spotřebou 4 l/100 km v kombinovaném provozu. Jízda s vybitým akumulátorem má samozřejmě za následek poměrně významný nárůst spotřeby. V tomto režimu palubní počítač ukazoval hodnotu 6,5 l na sto kilometrů. Řešení pro maximálně úsporný provoz je tedy jediné - časté dobíjení akumulátoru ze sítě. Baterii lze nabít buď pomocí standardní zásuvky, což trvá zhruba pět hodin. Rychlejším řešením je pak vlastnictví Wallboxu, případně návštěva dobíjecí stanice.

Jestliže chcete mít pod plynovým pedálem neustále k dispozici maximální výkon 160 kW hybridního systému, nedoporučujeme úplné vybití akumulátoru. Jak toho docílit, když není k dispozici elektrická zásuvka nebo nabíjecí stanice, případně když prostě jen nemáte čas?

Řešení je jednoduché. Sportovní režim automatické převodovky byl nahrazen funkcí pro nabíjení baterie za jízdy. Při jeho použití sice relativně výrazně vzroste spotřeba benzinu spalovacího motoru, akumulátor však získá dostatečnou energii pro plný výkon systému. Nutno dodat, že takto nemusíte baterii dobíjet do 100%. Jakmile má baterie solidní kapacitu, stačí přepnout vůz do udržovacího módu. Ten pak zajistí, že kapacita akumulátoru zůstává konstantní a systém tomu přizpůsobuje četnost rekuperace energie. Maximální výkon je tak kdykoliv k dispozici a spotřeba benzinového motoru se pohybuje kolem rozumné úrovně v závislosti na jízdním stylu. My jsme naměřili 7,1 l/100 km.

I s relativně těžkým akumulátorem (135 kg) před zadní nápravou si podvozek testovaného Passatu Variant bez adaptivních tlumičů vedl velmi dobře. Auto působí stabilním dojmem i při dynamické jízdě a pohotovostní hmotnost vozu 1760 kilogramů dokáže solidně maskovat. Odhlučnění motorového prostoru a v neposlední řadě i samotného podvozku je na vysoké úrovni. Naopak odlišná charakteristika brzd je cítit už při prvním zabrzdění. Nástup brzdného účinku není tak výrazný jako u standardní spalovací verze a vyžaduje chvíli zvyku. Vliv integrované rekuperace na brzdnou soustavu zkrátka vyžaduje chvíli zvyku.

Resumé

Volkswagen Passat Variant GTE je skvěle jezdící kombík s prostorným interiérem. Moderní rodiny jistě ocení i úsporný provoz plug-in hybridního systému. Podmínkou je ale možnost pravidelného dobíjení akumulátoru z elektrické sítě. Bohatá výbava a nemožnost objednání nižšího výbavového stupně se však odráží do vyšší pořizovací ceny. Testovaný kombík tedy osloví zejména movitější zájemce o prostorný rodinný vůz střední třídy.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Volkswagen
Model:Passat
Karosérie:Kombi
Motor:1.4 TSI PHEV GTE
Palivo:hybrid
Rok výroby:2020
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový + elektromotor
Válce:4
Objem motoru:1395 ccm
Nejvyšší výkon:115 / 5000, přepočtený výkon soustavy 160 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:250 / 1500 – 3500, největší točivý moment soustavy 400 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:222 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:7,6 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 1,6 – 1,7 l
Velikost zav. prostoru:483 l
Objem nádrže:50 l
Pohotovostní hmotnost:1760 Kg
Nosnost:408 - 575 Kg
Základní cena:793 900 Kč (1.5 TSI EVO BMT, Business)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:1 180 900 Kč (1.4 TSI PHEV, GTE)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -