Peugeot 3008 1.2 PureTech 130 EAT8 – tříválcový základ

Testy
08.06.2020

F T G

Peugeot 3008 1.2 PureTech 130 EAT8 – tříválcový základ

Druhá generace Peugeotu 3008 působí stále extravagantním dojmem, přestože se prodává již čtvrtým rokem. Elegantní SUV jsme testovali s benzinovým tříválcem 1.2 PureTech pod kapotou.

Atraktivní vzhled a takřka prémiový interiér. To jsou hlavní atributy tohoto SUV nižší střední třídy, které se stalo evropským autem roku 2017. Přestože vnější rozměry nikterak nevybočují z daného segmentu, opticky dělá automobil daleko větší dojem. A to nejen při pohledu zvenku, ale také při samotné jízdě.

Charakteristickým poznávacím prvkem exteriéru je vysoká příď s výraznou maskou chladiče. Hlavní světlomety mají tři segmenty diod. Rovněž zadní svítilny využívají technologii LED a i v jejich případě je patrné rozdělení do třech samostatných modulů. Relativně dlouhá kapota se chlubí dynamickým profilem a pěkně působí i ochranné plasty ve spodní části karosérie.

Praktickým prvkem jsou boční dveře, jejichž spodní část překrývá prahy vozu. Ty tedy zůstávají neustále čisté, což zamezí zašpinění nohavic kalhot při nastupování do auta. Z hlediska vnějších tvarů je Peugeot 3008 typickým zástupcem segmentu SUV. Délka karosérie činí 4447 mm a rozvor pak 2675 milimetrů, což je nadprůměrná hodnota. Slušný příčný prostor interiéru zajišťuje šířka karosérie 1841 mm.

Nekonvenční každým coulem

Uvnitř automobilu asi už nikoho nepřekvapí i-Cockpit, jehož dominantou je rozměrný displej před řidičem. Ten je součástí každé výbavy Peugeotu 3008. Pochvalu zaslouží za pěkné grafické provedení a v neposlední řadě schopnost zobrazit řadu zajímavých údajů. Za zmínku například stojí možnost zobrazení výstupu mapy navigačního systému.

Kvůli dobrému výhledu na displej, museli inženýři automobilky zvolit malý volant. Přestože s crossoverem jeho malý průměr příliš nekoresponduje, na druhou stranu podporuje originalitu interiéru. Nevýhodou i-Cockpitu je nutnost přizpůsobení posezu dobré viditelnosti na avizovaný displej, což může znamenat kompromis ve správném sezení za volantem.

Dalším dominantou interiéru je hlavní barevný displej, který se nachází ve středu přístrojové desky. Líbí se nám nejen jeho natočení k řidiči, ale také velmi tenké provedení. Pomocí dotykové obrazovky, řidič ovládá většinu funkcí automobilu, včetně regulace teploty a nastavení audiosoustavy či navigačního systému. Stylově působí kolébková tlačítka připomínající klávesy od klavíru. Pomocí nich lze ovládat funkce zábavního systému, ale také výstražná světla či vnitřní cirkulaci vzduchu.

A jak je na tom interiér s prostorem? Pochvalu zaslouží zejména dostatek místa na předních sedadlech. Vzadu je to o něco horší a to především v podélném směru. Hodně místa je však nad hlavou a potěší také slušný objem zavazadelníku. Ten činí solidních 520 litrů. Zavazadlový prostor navíc disponuje dvojitou podlahou a za příplatek také dostanete elektrické ovládaní pátých dveří.

Na silnici

Peugeot 3008 se aktuálně nabízí se dvěma zážehovými motory, které doplňuje dvojice turbodieselů. Nedávno navíc paletu pohonných jednotek rozšířily dvě hybridní varianty 225 e-EAT8 a 300 e-EAT8. Příznivce pohledného crossoveru má tedy možnost volby z poměrně široké nabídky motorizací. Pihou na kráse techniky modelové řady 3008 tak zůstává snad jen absence pohonu všech kol.

Základní benzinovou pohonnou jednotku reprezentuje tříválec o zdvihovém objemu 1199 cm3 s nejvyšším výkonem 96 kW při 5500 ot/min. Největší točivý moment 230 Nm pak vrcholí při 1750 ot/min. Motor má již při volnoběhu kultivovaný chod a příjemný zvukový projev. I přes provozní hmotnost automobilu na hranici 1,4 tuny je dynamický potenciál pohonné jednotky dostatečný pro většinu jízdních situací. Nikoho tedy asi nepřekvapí, že totožný motor reprezentuje nejsilnější pohonnou jednotku v malém modelu 208. Navíc automobilka tento motor využívá například i ve větším Peugeotu 5008. Zvyknout si tak řidič musí snad jen na výraznější turboefekt. Trochu zamrzí i absence výkonové špičky ve vysokých otáčkách.

Motor lze kombinovat s manuální šestistupňovou převodovkou nebo osmistupňovým automatem. My jsme měli k dispozici automatickou převodovku EAT8, která pochází od výrobce Aisin. Ta si s pohonnou jednotkou velmi dobře rozumí a vyznačuje se především hladkými rozjezdy a intuitivní volbou jednotlivých převodových stupňů. Navíc řadí rychle a má optimální odstupňování jednotlivých rychlostí. Samozřejmostí je také sportovní mód nebo manuální režim. Volby jednotlivých rychlostí pak probíhají prostřednictvím pádel pod volantem. A jak je na tom testovaný model se spotřebou pohonných hmot?

V kombinovaném jízdním režimu jsme jezdili za 7,1 l/100 km, ve městě se pak apetit motoru vyšplhal na 8,7 l na 100 kilometrů. Defenzivní jízdní styl po běžných silnicích znamená hodnoty spotřeby začínající šestkou. Při dálniční jízdě rychlostí 130 km/h točí motor na osmý převodový stupeň 2350 ot/min a spotřebuje kolem 7,7 l/100 km.

Podvozek představuje zdařilý kompromis mezi komfortem a stabilitou. Peugeot 3008 není přehnaně tuhý, ale výrazných náklonů karosérie v zatáčkách se rovněž nedočkáte. Při razantní jízdě je nutné počítat s občasným zásahem nevypínatelného ESP. Tlumiče se dokážou dobře vypořádat s běžnými nerovnostmi našich silnic. Skutečné rázy způsobí až opravdu velké výmoly.

Při jízdě na hranici adheze se Peugeot 3008 projevuje mírnou nedotáčivostí. I tak je ale stále dobře ovladatelný a dodává řidiči potřebnou jistotu. Posilovač řízení je poněkud přeposilovaný, a proto působí trochu uměle. Slova chvály zaslouží brzdy s velmi dobrým účinkem i při opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují.

Resumé

Peugeot 3008 se základním tříválcem 1.2 PureTech představuje optimální kombinaci pro velkou část zákazníků. Motor má příjemný projev a působí relativně agilním dojmem. Automatická převodovka podporuje plynulou jízdu a především ve městě výrazně zvyšuje jízdní komfort. S ním koresponduje i nastavení podvozkových prvků a v neposlední řadě i dobré odhlučnění. Vzhledem k příznivé akční cenové politice českého dovozce, je na zvážení, zda se nevyplatí připlatit si rozumných 20 tisíc korun za variantu s obdobně výkonným turbodieselem 1.5 BlueHDi. Tento motor totiž zajistí výrazně úspornější provoz.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Peugeot
Model:3008
Karosérie:SUV
Motor:1.2 PureTech 130 EAT8
Palivo:benzín
Rok výroby:2020
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový
Válce:3
Objem motoru:1199 ccm
Nejvyšší výkon:96/5500 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:230/1750 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:196 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:9,7 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:5,6 / 4,5 / 4,9 l
Velikost zav. prostoru:520 l
Objem nádrže:53 l
Pohotovostní hmotnost:1395 Kg
Nosnost:555 Kg
Základní cena:540 000 Kč (Active, 1.2 PureTech 130 MAN6, akční cena)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:590 000 Kč (Active, 1.2 PureTech 130 EAT8, akční cena)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -