DS7 Crossback E-Tense 4x4 – vytříbený styl

Testy
25.05.2020

F T G

DS7 Crossback E-Tense 4x4 – vytříbený styl

Automobilka DS nedávno představila vlajkovou loď své modelové řady. Jedná se o model DS7 Crossback s označením E-Tense, který reprezentuje luxusní plug-in hybrid s pohonem všech kol.

DS7 Crossback E-Tense 4x4 je nejsilnější verzí tohoto modelu a vzhledem k hybridní platformě plug-in je rovněž ekologicky nejpřívětivější variantou. Automobilka uvádí, že třistakoňové SUV vyprodukuje pouze 30 gramů oxidu uhličitého a kombinovaná spotřeba činí 1,3 l/100 km. A jaké jsou naše první dojmy?

Magnet na oči

Design testovaného modelu s hybridní technologií je na první pohled od standardní varianty téměř k nerozeznání. Jedním z rozlišovacích prvků tak může být snad jen decentní nápis E-Tense na pátých dveřích nebo dvojice víček nádrže. Jedno z nich pochopitelně kryje zásuvky dobíjení akumulátorů.

Vzhled DS7 je velice elegantní a stylovou záležitostí. Na první pohled zaujme přední vertikální maska s propracovaným šestiúhelníkovým tvarem krytu chladiče. Za pozornost také stojí zajímavé zpracování mřížky s uprostřed umístěným logem značky nebo vystupující hrany předního a zadního blatníku. Originální je rovněž řešení víka zavazadlového prostoru se zakomponovanými světlomety. Již ve standardní výbavě potěší každého majitele devatenáctipalcová kola originálních a tvarově zdařilých litých disků.

Přestože automobil působí robustním dojmem, skutečné rozměry karosérie snadno vyvedou z omylu. Vždyť se svoji délkou 4573 milimetrů a rozvorem 2738 milimetrů je tento model výrazně menší, než většina srovnatelných konkurentů. 

E-Tense se nabízí ve dvou výbavových stupních. Varianta s výbavou So Chic vychází na 1 395 000 Kč, dražší Grand Chic pak na 1 555 000 Kč. Potenciální státní pobídky elektrických/hybridních vozů však mohou cenu výrazně snížit. Lze tedy předpokládat, že mnoho zákazníků bude z řad firemní klientely. My jsme testovali verzi v nejvyšší výbavě a užívali si opravdu luxusních prvků.

Již v základu je varianta E-Tense vybavena koženým čalouněním, dvouzónovou automatickou klimatizací, elektricky ovládanými předními sedadly a nechybí ani digitální přístrojový štít. Nejvyšší výbava pak zahrnuje například sofistikované světlomety DS Active LED Vision s otočnými moduly, navigační systém s dvanáctipalcovou dotykovou obrazovkou, ambientní LED osvětlení předních dveří atd.

Obsáhlý je i seznam výbavy na přání. Za zmínku například stojí špičkový audiosystém Focal se čtrnácti reproduktory, ventilovaná přední sedadla nebo tažné zařízení. Specialitou hybridní varianty E-Tense je kromě zmiňovaných kol například i nový odstín karosérie Cristal Pearl a interiér v barevném provedení Pebble Grey. Námi testovaná varianta se chlubila zlatým odstínem karosérie Byzantin, který rovněž zdůrazňuje jedinečnost automobilu.

V interiéru jsme se cítili velice příjemně. Můžou za to pohodlná elektricky ovládaná sedadla. Tvar trojrozměrného diamantu se v celém vnitřním prostoru promítá do prošití sedadel, výplní dveří nebo do tvaru jednotlivých ovladačů. Třešničkou na dortu jsou pak vytříbené hodinky B.R.M. R 180 s umístěním na vrchu přístrojové desky. Po nastartování se hodinky vyklopí podobně jako světelná technika. Zkrátka propracovanost a špičkové dílenské zpracování tohoto SUV je vidět na každém detailu.

Výhradu máme proti relativně širokému středovému tunelu, který částečně omezuje prostor pro nohy cestujících na předních sedadlech. Jinak ale nelze vnitřku DS7 co vytknout. Pochvalu zaslouží pohodlná zadní sedadla, na která se posadí i osoby vyššího vzrůstu. A zavazadelník? Ten má objem 555 litrů obdobně jako u variant s konvenčním pohonem. Zástavba hybridního systému tedy neubrala nic na praktičnosti vozu, což zaslouží palec nahoru. Zapomenout můžete snad jen na klasické rezervní kolo. Prostor pro zavazadla je dobře přístupný a po sklopení opěradel zadních sedadel vzniká rovná plocha.

Tři motory a komfortní podvozek

Hybridní systém extravagantního SUV se chlubí sofistikovaným hybridním systémem, který má přepočtený celkový výkon 220 kW a největší točivý moment 520 Nm. To je výsledek spolupráce dvou elektromotorů a přeplňovaného zážehového čtyřválce o objemu 1598 cm3. Perfektní trakci navíc vozu zajišťuje pohon všech kol.

Benzinová pohonná jednotka 1.6 PureTech nabízí nejvyšší výkon 147 kW při 6000 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 300 Nm vrcholí při 3000 ot/min. Zatímco se spalovací motor v kombinaci s elektromotorem stará o pohon předních kol, druhý z elektromotorů zajišťuje pohon zadní nápravy. Nespornou výhodou tohoto řešení je fakt, že tento pohon nevyžaduje použití kardanu, jehož zástavba je u hybridních vozů kvůli akumulátorům v podlaze poměrně komplikovaná.

Výkonové parametry elektromotorů jsou poměrně zajímavé. Vpředu má elektromotor nejvyšší výkon 81 kW a největší točivý moment 337 Nm, vzadu pak 83 kW, 166 Nm. V kombinaci s benzinovým motorem je hybridní systém zárukou velmi slušných dynamických parametrů. Elektrické SUV zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy a jeho maximální rychlost činí úctyhodných 235 km/h resp. 135 km/h v ryze elektrickém režimu.

Nekonvenční pohon prezentované novinky pracuje ve čtyřech režimech. Čistě elektrický mód propůjčuje vozu DS7 nulové emise a za optimálních podmínek s ním automobil urazí až 58 kilometrů. Nutností jsou ale plně nabité akumulátory o kapacitě 13,2 kWh. V elektrickém módu navíc indikují modré LED diody v horní části čelního skla, že vůz jede s nulovými emisemi. Tím mu je v řadě evropských velkoměst umožněn vjezd až do samotného centra. Ze standardní zásuvky se baterie dobijí za sedm hodin, zesílená zásuvka tento čas zkrátí na čtyři hodiny. Pomocí výkonného Wallboxu (7,4 kW) máte plně nabitý akumulátor za necelé dvě hodiny.

Baterie lze pochopitelně nabíjet i při jízdě a to motorem nebo pomocí rekuperace brzdné energie. Dobíjení motorem má samozřejmě za následek vyšší spotřebu pohonných hmot. Na kratší vzdálenosti, např. při popojíždění po městě, je tedy optimální nabíjet vůz přímo ze sítě elektrické energie.

Mezi další jízdní režimy patří hybridní a sportovní mód. Hybridní režim automaticky optimalizuje výkon a spotřebu elektrické energie. Využívá tedy ideální kombinaci spolupráce spalovacího motoru s dvojicí elektromotorů. V rámci sportovního nastavení je vše podřízeno dynamice a motory hybridního systému jsou připraveny odevzdat maximální výkon pohonného ústrojí 300 koní. Režim 4WD pak aktivuje stálý pohon všech kol pro co nejlepší trakci automobilu.

V praxi se hybridní systém snaží maximálně využít elektrickou energii a to nejen pro rozjezdy, ale i pro samotnou jízdu. Nejvíce však vůz využívá tzv. hybridního módu. Není se co divit, výhradně na elektrický pohon jsme urazili maximálně 45 kilometrů. Jízda v hybridním módu však nabízí vysoký komfort, který se k tomuto luxusnímu SUV opravdu hodí. Spalovací motor má perfektní odhlučnění a pochvalu si zaslouží velice hladké rozjezdy. Bravo!

Sportovní režim v kombinaci s nejvyšším výkonem pak dělají z tohoto auta velmi rychlé SUV v přímce. Přestože převodovka ve vysokých otáčkách nefunguje už tak hladce, jako v těch nízkých, předjížděcí manévry jsou velmi bezpečnou záležitostí. Ani manuální mód převodovky pomocí páček pod volantem však nedokáže vyřešit neplynulé řazení ve vysokých otáčkách. Občas totiž elektronika samovolně rozhodne o volbě konkrétního převodového stupně a to i v manuálním režimu. Navíc zvuk vytočené šestnáctistovky nepůsobí zrovna příjemně. Stejně jako spotřeba, která se při dynamické jízdě pohybuje výrazně nad desetilitrovou hranicí.

Pokud ale zvolíte klidné jízdní tempo, DS7 umí v hybridním režimu jezdit se spotřebou kolem 5,5 l na 100 kilometrů. Při snaze o mimořádně úspornou jízdu jsme dokonce v kombinovaném režimu dosáhli spotřeby 2,6 l/100 km. Podmínkou jsou ale nabité akumulátory. Kvůli zástavbě hybridního pohonu má palivová nádrž DS7 objem zmenšený na 43 litrů. To pochopitelně zkracuje dojezd na jedno natankování, pokud tedy nevyužíváte vůz ve městě s možností denního dobíjení akumulátorů z elektrické sítě.  

Díky velmi nízké hodnotě produkce emisí CO2 ve výši 30 gramů na jeden kilometr, může majitel vozu požádat o vydání speciální registrační značky začínající písmeny EL. Její nesporou výhodou je parkování po Praze zdarma nebo třeba legální jízda bez dálniční známky.

Podvozek modelu DS7 Crossback E-Tense byl naladěn především na jízdní komfort, přestože jeho tlumiče mají adaptivní charakter a to díky systému DS Active Scan Suspension. Elektronicky řízené odpružení využívá data z kamery pod čelním sklem, která čte a vyhodnocuje povrch vozovky před automobilem. Na základě toho mění charakteristiku tlumičů pro co nejefektivnější přejezd nerovností. Bohužel systém nefunguje za špatné viditelnosti.

Přestože je DS7 Crossback E-Tense díky výkonnému hybridnímu systému opravdu rychlé auto, platí to zejména pro zrychlení v přímce. V zatáčkách je totiž pohotovostní hmotnost vozu 1825 kg znát a auto je prostě více zaměřeno na komfort. Ten ale zvládá opravdu dokonale a bezesporu patří mezi špičku daného segmentu.

Resumé

DS7 Crossback E-Tense 4x4 je extravagantní vůz s vynikajícím zpracováním a jízdním pohodlím. Výkonný plug-in hybridní technologie přináší výrazné úspory avšak pouze při jízdě na kratší vzdálenosti. Podmínkou je navíc pravidelné nabíjení akumulátorů. Nespornou výhodou varianty E-Tense je také pohon všech kol, který rozšiřuje možnosti využití automobilu v nepříznivých podmínkách.

Pochvalu také zaslouží záruka na 5 let/100 000 km a především základní údržba, která je po tuto dobu zdarma. Pořizovací cena tedy automaticky zahrnuje veškerý povinný servis a v neposlední řadě i výměnu vybraných opotřebovaných dílů, jako například brzdových destiček nebo stírátek.  

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:DS
Model:7 Crossback
Karosérie:SUV
Motor:E-Tense 4x4
Palivo:hybrid
Rok výroby:2020
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový + 2x elektromotor
Válce:4
Objem motoru:1598 ccm
Nejvyšší výkon:147 / 6000 přepočtený výkon soustavy 220 / - [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:300 / 3000 přepočtený toč. Moment soustavy 520 / - [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:240 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:5,9 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 1,4 l
Velikost zav. prostoru:555 l
Objem nádrže:43 l
Pohotovostní hmotnost:1825 Kg
Nosnost:575 Kg
Základní cena:895 000 Kč (1.5 BlueHDi 130 MAN6, Performance Line)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:1 395 000 Kč (E-Tense 300 4x4 EAT8, So Chic)

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -