Více než deset let na trhu, čtyři generace a moderní hybridní pohon. To je bilance Lexusu RX, který je považován za jednoho z prvních představitelů prémiových SUV. V minulém roce prošel tento model faceliftem. Co je nového?
Lexus RX je celosvětově nejlépe prodávaným modelem značky, a tak není divu, že mu automobilka věnuje náležitou pozornost. Čtvrtá generace byla představena v roce 2015 a znamenala poměrně významnou změnu nejen v oblasti designu.
Přestože novinka vypadá na první pohled prakticky stejně jako před modernizací, spousta věcí je nových. A to i v oblasti exteriéru. Designéři přistoupili k modernizaci s jistou opatrností a jasným cílem. Tím bylo zachovat dynamickou siluetu a eleganci s absencí agresivity. Automobil se nyní chlubí také lepší aerodynamikou.
Lexus RX dostal novou přední masku chladiče, která se svým designem podobá městskému crossoveru UX. Rastr masky v sobě má zakomponované písmeno L, což působí originální dojmem. Všímáme si také zaoblenějších nárazníků a ještě užších předních světlometů s velmi ostrými liniemi.
Novinkou jsou pak adaptivní dálkové světlomety s technologií Blade Scan. Ty jsou standardní součástí výbavy Luxury a F-Sport a poskytují perfektní osvětlení silnice a krajů bez oslňování ostatních vozidel. Sofistikovaná technologie je založena na dopadajícím světelném paprsku z LED zdroje na rychle rotující zrcadlo ve tvaru čepele.
Vzadu Lexus RX zdobí přepracovaný nárazník, který opticky rozšiřuje karosérii. Nové jsou i zadní LED světlomety, které rovněž zaujmou zakomponovanými motivy písmene L. Zajímavostí také je, že se karosérie prodloužila o 120 milimetrů na 4890 mm. Navíc je o 10 milimetrů širší (1895 mm) a má o 50 mm delší rozvor. S tímto atributem souvisí i prostornější interiér.
Předchozí provedení modelové řady RX bylo často kritizováno za poměrně komplikované ovládání multimediálního systému pomocí dotykové plochy na středovém panelu. Modernizace tedy přinesla nový displej s úhlopříčkou 12,3 palce, který je posazen blíže posádce a nabízí dotykové ovládání.
Avizované řešení přineslo významné zjednodušení a v neposlední řadě i související bezpečnost. Stále je však k dispozici dálkové ovládání systému pomocí touchpadu, které však bylo přepracováno. Škoda jen, že grafika displeje pořád nedosahuje úrovně německých konkurentů. Naopak konektivita koresponduje se současnými trendy. Samozřejmostí je Apple CarPlay a Android Auto. Nechybí ani hlasové ovládání, jež lze používat i v kombinaci s Apple Siri nebo Google Asistentem.
Silnou stránkou Lexusu je vnitřní prostor a to nejen na předních sedadlech. Díky delšímu rozvoru je totiž nadbytek místa především v podélném směru v druhé řadě sedadel. Výhradu máme snad jen proti omezenému prostoru v oblasti hlavy cestujících na zadních sedadlech. Svůj podíl na tom bezesporu má příplatkové panoramatické střešní okno.
Testovaná varianta F-Sport se chlubí čalouněním jemnou kůží a elektrickým ovládáním předních sedadel až v osmi směrech. Pochvalu zaslouží výrazné boční vedení, které perfektně podepře tělo v rychle projížděných zatáčkách. Přední sedadla by mohla být snad jen o něco širší a lépe tedy vyhoví subtilnějším postavám.
Základní objem zavazadelníku činí 539 litrů. Pokud potřebujete více Lexus má už nějakou dobu v nabídce prodlouženou variantu RX 450hL se sedmimístným provedením. Pochvalu zaslouží úložný prostor pod podlahou zavazadelníku, kam se vejde spousta věcí.
Interiér má působit spíše klasickým dojmem, což potvrzuje například i přítomností tradičních ručičkových hodin na středovém panelu. Líbí se nám, že to Lexus s modernou tolik nepřehání a kromě většího displeje infotainmentu, sází spíše na osvědčené prvky. Příkladem je třeba ovládání audiosystému nebo klimatizace, pomocí standardních tlačítek.
Originální funkcí je také skenování tělesné a okolní teploty. Podle získaných informací pak nastavuje vnitřní teplotu vzduchu a samočinně aktivuje vyhřívání nebo odvětrávání předních sedadel v rámci automatického režimu. Skvělou atmosféru při jízdě zajišťuje i mimořádně kvalitní audiosystém Mark Levinson s 15-ti reproduktory. V kombinaci s perfektním odhlučněním kabiny činí jízdu doslova návykovou záležitostí.
Hybridní pohonné ústrojí Lexusu RX 450h zahrnuje zážehový šestiválec 3,5 l pracující v Ottově i Atkinsonově cyklu a tři elektromotory. Nejvyšší výkon benzinové pohonné jednoty činí 193 kW při 6000 ot/min a největší točivý moment 335 Nm pak vrcholí při 4600 ot/min. Spalovací motor je pomocí planetové převodovky s lineárně proměnným převodem spojen se dvěma elektromotory.
Jeden z nich se stará o pohon přední nápravy a druhý funguje jako pomocný agregát, který supluje funkci alternátoru, startéru a v neposlední řadě zajišťuje i zpátečku a rekuperaci. Protože Lexus RX 450h je plnohodnotnou čtyřkolkou, právě o pohon zadní nápravy se stará třetí elektromotor. Celkový přepočtený výkon hybridního ústrojí činí velmi slušných 230 kW.
V praxi se auto chlubí především mimořádně kultivovaných chodem s absencí nepříjemného cukání při rozjíždění. Svůj podíl na tom bezesporu má bezstupňová převodovka, se kterou si hybridní systém perfektně rozumí. Konstantně vytočený motor při zrychlení sice působí zvláštně, zvuk benzinového šestiválce ale rozhodně není nepříjemnou záležitostí. V ryze elektrickém režimu jízdu pochopitelně doprovází naprosté ticho.
Ačkoliv výkonové parametry vypadají na první pohled slibně, dynamické vlastnosti jsou spíše průměrné. Svůj podíl na tom bezesporu má relativně vysoká pohotovostní hmotnost 2150 kilogramů a také typ převodovky. Přestože Lexus RX 450h zvládá všechny jízdní situace s přehledem, kdovíjaké dynamiky se od něj nedočkáte. Naopak si můžete vychutnat velmi hladké a plynulé zrychlení, které lze vnímat snad jen díky rychloměru. Reakce motoru a převodovky na sešlápnutí plynového pedálu se pochopitelně zlepší aktivováním sportovního módu, i tak se ale testovaný model nejlépe projevuje při klidné jízdě.
V ryze elektrickém režimu ujedete s Lexusem pouze kolem jednoho kilometru a to kvůli skromné kapacitě akumulátoru 2 kWh. Není se co divit, RX 450h je klasický hybrid, jehož provoz předpokládá zapojení benzinového šestiválce po většinu provozní doby. Nutno ale dodat, že hybridní systém efektivně vypíná benzinový motor v situacích, kdy není potřeba. Hybrid tedy šetří energii například při sundání nohy z plynu nebo při stání na semaforu. A jaká je spotřeba pohonných hmot?
Úsporného provozu dosáhnete především při popojíždění po městě. Zde palubní počítač ukazoval spotřebu kolem 6 l/100 km. Kombinovaná spotřeba pohonných hmot se pak pohybuje na úrovni osmilitrové hranice. Na dálnici při dodržování našeho rychlostního limitu počítejte s desetilitrovým průměrem. Tyto hodnoty se blíží adekvátně výkonným turbodieselům v rámci daného segmentu. Oproti nim je ale Lexus o poznání kultivovanější.
Inženýři značky se v rámci modernizace rovněž zaměřili na zlepšení jízdních vlastností a použili tužší stabilizátory a náboje kol. K přepracování došlo také u tlumičů, u kterých byly potlačeny vibrace, což přináší pozitivní výsledky zejména na nekvalitních silnicích. Při jízdě se auto dokáže hravě vypořádat prakticky se všemi typy nerovností a rázy se nikterak nepřenáší do interiéru. Navíc byly potlačeny větší náklony karosérie a zlepšila se stabilita.
I přes adaptivní podvozek a přítomnost několika jízdních režimů, jsme většinou využívali základní nastavení nebo režim Eco. Dynamická jízda pocitově tomuto modelu příliš nesedí a to bez ohledu na sportovní mód.
Facelift modelu RX zlepšil také bezpečností úroveň. Nechybí předkolizní systém využívající palubní kameru a radar. Ten je zabudován do masky chladiče a umí rozpoznat chodce nebo cyklistu. Samozřejmostí je i dynamický tempomat řízený radarem (DRCC), který v kombinaci s jízdním asistentem pro udržení vozidla v pruhu dokáže spolehlivě fungovat bez jakéhokoliv zásahu řidiče. Řízení je relativně přeposilované, což však koresponduje s charakterem vozu. Brzdy jsou účinné a nevadnou při opakovaném brzdění. Kvůli funkci rekuperace brzdné energie se však o něco hůře dávkují.
Nedávná modernizace posunula celkovou úroveň modelové řady RX opět o kus dopředu. Jednou z hlavních předností Lexusu RX 450h je bezesporu originalita. Jeho neotřelý design totiž nelze srovnávat s žádným jiným konkurentem z Evropy.
Asi nikoho nepřekvapí, že jízda s ním je mimořádně pohodlnou záležitostí. Podvozek dokáže filtrovat nerovnosti našich silnic s grácií, avšak nejlépe funguje při klidném jízdním stylu. V kombinaci s velmi dobře odhlučněným interiérem tak poskytuje vynikající jízdní zážitek.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Lexus |
Model: | RX |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 450h 4x4 E-Four |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2020 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Atmosférický zážehový + 3x elektromotor |
Válce: | 6 |
Objem motoru: | 3456 ccm |
Nejvyšší výkon: | 193 / 6000 přepočtený výkon soustavy 230 / - [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 335 / 4600 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 200 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 7,7 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 5,8 l |
Velikost zav. prostoru: | 539 l |
Objem nádrže: | 62 l |
Pohotovostní hmotnost: | 2180 Kg |
Nosnost: | N/A Kg |
Základní cena: | 1 790 000 Kč (RX 450h 4x4 E-Four, Comfort) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 790 000 Kč |