Ford Focus ST 2.3 EcoBoost – revoluci nezastavíš

Testy
15.04.2020

F T G

Ford Focus ST 2.3 EcoBoost – revoluci nezastavíš

V dnešní ekologické společnosti to automobilky se sportovními modely vůbec nemají jednoduché. O to víc je nám Ford na obdiv, protože u nové generace Focusu ST se automobilka vydala směrem „upsizingu“ a namísto zážehového dvoulitru u předchozí generace představila zcela nový motor o objemu 2261 ccm. Jestli je to správná cesta k úspěchu jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.

Nová generace Ford Focus ST je teprve čtvrtou generací nesoucí označení ST. První Focus ST spatřil světlo světa v roce 2002 a nutno dodat, že nikdy nepatřil k mainstreamu. A o to více jsme se na novou generaci těšili. Důvodem byly v neposlední řadě také až revoluční mezigenerační změny. Zajímavostí novinky je i variabilita verzí. Máte možnost vybírat u benzínového provedení z karoserií hatchback nebo kombi. K dispozici je pak nejen manuální šestistupňová převodovka, ale také sedmistupňový automat. Tak jako u předchozí generace nabízí Ford Focus ST i naftovou variantu s dvoulitrovým turbodieselem o nejvyšším výkonu 140 kW a maximálním točivým momentem 400 Nm.

Designová raketa

Vzhled nového Focusu ST si zachoval původní charakter a konzervativní fandové se tak nemusí obávat nečekaných změn. Vůz se však více zakulatil a zejména z profilu působí dynamičtějším dojmem. Může za to specifický předení nárazník s výraznými otvory pro přívod vzduchu, který plynule přechází v tvarovanou kapotu. Sportovnější vzhled přidávají i zeslabené C sloupky, větší zadní spojler a označení ST na karoserii. U devatenáctipalcových kol nelze přehlédnout červené brzdové třmeny, specifické pro testovanou variantu ST plus.

Chválíme také design a účinnost předních LED světlometů s prediktivním svícením a možností neoslňujících dálkových světel. Ty fungují skvěle a v reálu svítí lépe než některé světlomety prémiových značek.

Nepotěšila nás záď vozu, zejména nevýrazné dvojité koncovky výfuku, které jsou v konečné fázi ve vodorovné poloze s podvozkem a příliš neladí se zadním nárazníkem. Provedení koncovek jsme očekávali jako u předchozí generace Focusu RS, kdy koncovky více vystupovaly z nárazníku a byly na první pohled nepřehlédnutelné.

Důraz na řidiče

Po usednutí za volant si všímáme hlavních sportovních prvků. Jasně dominantní jsou fantastická sportovní sedadla Recaro. Bočnice sedáku a opěradla skvěle podrží tělo i v té nejutaženější zatáčce. Navíc jsou skvělé i při delších cestách. Sedadlům dobře sekunduje tříramenný volant s červeným znakem ST v dolní části. Má dostatečně silný věnec, který nabízí jisté držení. Vhodnou pozici za volantem si najde opravdu každý, elektricky ovládané sedadlo lze posouvat všemi směry a volant lze dostatečně přitáhnout k tělu. Překvapila nás absence páky ruční brzdy, namísto toho zde naleznete tlačítko elektronické brzdy a automatického Hill holderu. Díky němu již nemusíte držet nohou brzdový pedál například při delším stání na semaforu.

V porovnání s předchozí generací zaznamenala přístrojová deska značných změn. Nezasahuje již do vnitřního prostoru pro cestující a při zpracování bylo použito kvalitnějších materiálů. Snad jen středový panel okolo řadičky by zasloužil měkčího plastového obložení.

Displej infotainmentu byl vytažen nad úroveň přístrojové desky, je tak lépe čitelný s dobrou moderní grafikou.  Potěšil nás dostatečný prostor na zadních sedadlech a to díky tenčím předním sedadlům. Zavazadelník o objemu 392 litrů je naprosto dostatečný i pro rodinnou cestu na chalupu.

Trochu rozporuplně na nás zprvu působila kaplička přístrojů, protože je posazená kolmo. Je to ovšem otázka zvyku a navíc při jízdě se tato změna ukázala jako pozitivní. Nad kapličkou je nově head-up dislej, který poskytuje důležité informace o jízdních údajích, mapách a řazení. Displej lze jednoduše ovládat tlačítkem u řadicí páky.

Jen pro opravdové petrolheady

Díky tomu, že se Ford vydal cestou zvyšováním objemu válců, nemusí mít motor tak velké turbo, což se projevuje na skvělé pružnosti. Benzinový čtyřválec s dvoukomorovým turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek poskytuje nejvyšší výkon 206 kW v 5500 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 420 Nm pak vrcholí v rozmezí 3000 – 4000 ot/min. Motor samozřejmě vychází z koncernového Fordu Mustang a Focusu RS předešlé generace. Vývojáři si ovšem u této varianty připravili několik novinek, které auto výrazně zrychlily.

První novinkou je možnost volby jízdních režimů. K dispozici je mód pro kluzký povrch, Normal, Sport, a také režim pro závodní trať. Poslední dva zmiňované módy upraví mapu plynového pedálu a nástup brzdného účinku. Focus se tak stane ostrou břitvou okresních silnic. Zajímavostí je režim pro kluzký povrch, který auto celkově otupí na odezvě brzdového i plynového pedálu. Tento režim jsme využili při silném dešti a musíme říct, že má svůj význam.

Další novinkou je systém ALS (Anti-Lag System), který po uvolnění plynového pedálu nechává ještě tři sekundy pootevřenou škrticí klapku. Turbodmychadlo tak zůstává v otáčkách a nemusí se po opětovném sešlápnutí plynového pedálu znovu roztáčet. Děje se tak u jízdních režimů Sport a Závodní trať. Novou sportovní výbavou jsou i automatické meziplyny, které při řazení na nižší rychlostní stupeň vyrovnávají otáčky.

Velice chválíme šestistupňovou přímo řazenou převodovku, řazení je přesné a dráhy jsou o 7% kratší než u běžné verze. Za příplatek si máte možnost pořídit i automatickou sedmistupňovou převodovku, kterou dostanete pouze se zážehovou variantou. U turbodieselu je trochu překvapivě v nabídce pouze manuál.

Jízda po kolejích

Jasnou dominantou nového Focusu ST je jednoznačně podvozek. Při jízdě po okresních silnicích se bude nadšený řidič pouze usmívat. ST se v zatáčce doslova zakousne do silnice a pevně se drží zvolené stopy. Při jízdě na hranici stability je vůz lehce přetáčivý a velice čitelně umožní regulovat směr vozu nejen volantem, ale také dávkováním plynového pedálu. Perfektní stabilitě napomáhá elektronicky řízený samosvorný diferenciál, který tvoří dvě spojky. Dokáže přenést až 100% točivého momentu na vnější kolo a díky tomu jsou výjezdy ze zatáček opravdu rychlé.

Ford výrazněji zapracoval i na projevu motoru a také tlumiče výfukových plynů. Zvenku dokáže vůz ve sportovních režimech doslova střílet a prskat, což umocňuje sportovní zážitek z jízdy. Trochu zklamáním je vnitřní zvuk, který je generovaný z reproduktorů.

Pro rychlé starty lze využít asistenta rychlého rozjedu neboli Launch Control. Stejně jako u předchozí generace Focusu RS je zapnutí systému složitější. Příjemnou změnou ovšem je, že po zapnutí zůstane systém stále v provozu a můžete ho využít několikrát po sobě bez nutnosti opětovného zapnutí.

Resumé

Nový Focus ST zaznamenal výrazný posun a troufáme si říct, že se dostal na vrchol v kategorii hot-hatchů poháněných přední nápravou. Fantastický podvozek se strmým a komunikativním řízením poskytují řidiči neuvěřitelnou zábavu z jízdy. Propojení řidiče s autem je skvělé, neustále cítíte co se děje pod přední i zadní nápravou.

Pochvalu zaslouží i přepracovaný motor 2.3 EcoBoost, který má velice silný střed a výkonnostně graduje až k omezovači. Rozhodně doporučujeme zvolit příplatkový paket Performance (+30 tisíc korun), díky němuž dostanete sportovní prvky, např. adaptivní podvozek, volbu jízdních režimů, Launch Control nebo systém elektronických meziplynů.

Ford Focus ST je opravdovým univerzálem, který skvěle koresponduje s denním využitím. Nemusíte se obávat ani vysoké spotřeby pohonných hmot. Na okresních silnicích lze jezdit pod sedmilitrovou hranicí a při dálničním limitu 130 km/h kolem 7,5 l/100 km. Bravo!

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Ford
Model:Focus ST
Karosérie:Hatchback
Motor:2.3 EcoBoost
Palivo:benzín
Rok výroby:2020
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový
Válce:4
Objem motoru:2261 ccm
Nejvyšší výkon:206 / 5500 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:420 / 3000-4000 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:250 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:5,7 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:10,8 / 6,2 / 7,9 l
Velikost zav. prostoru:392 l
Objem nádrže:52 l
Pohotovostní hmotnost:1508 Kg
Nosnost:492 Kg
Základní cena:787 900 Kč (2.3 EcoBoost, ST)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:787 900 Kč

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -