Renault Koleos dCi 190 4x4 X-Tronic – evoluce na vrcholu

Testy
09.03.2020

F T G

Renault Koleos dCi 190 4x4 X-Tronic – evoluce na vrcholu

Model Koleos od Renaultu prošel nedávno modernizací. Na první pohled se toto velké SUV příliš nezměnilo, technika pod kapotou je však zcela nová. Testovali jsme špičkové provedení v nejvyšší výbavě Initiale Paris s pohonem všech kol.

Přestože první generace Renaultu Koleos působila díky svému asijskému designu velice kontroverzním dojmem, ta druhá přinesla atraktivní design s francouzským šarmem. Ten byl v minulém roce ještě vylepšen, avšak změny jsou pouze kosmetického charakteru. Vůz na první pohled zaujme především výraznější maskou chladiče a upraveným předním nárazníkem. Automobil stále působí elegantním dojmem, přední část je však kvůli těmto změnám robustnější.

Opět chválíme originální tvarování předních světlometů s full LED technologií a světelným podpisem ve tvaru písmene C. Součástí standardní výbavy Initiale Paris jsou potkávací a dálkové světlomety LED PURE VISION. Ty díky vyšší intenzitě svícení výrazně zlepšují viditelnost při jízdě v noci. Vzadu si okamžitě všímáme přepracovaných svítilen s prostorovým efektem. Celkově testované SUV zdobí větší porce chromu a za zmínku rovněž stojí i litá kola s novým designem.

Renault Koleos je opravdu velkým autem. Aby také ne, vždyť se svoji délkou 4673 mm a rozvorem 2705 mm patří Koleos mezi největší SUV svého segmentu. Dynamický vzhled zdůrazňují velká devatenáctipalcová kola testovaného vozu v kombinaci s nízkou linií střechy s celkovou výškou 1667 mm.

Vnitřní kosmetika

Ani uvnitř vozu nečekejte významné změny. Interiér totiž stále splňuje prakticky všechny předpoklady pro komfortní cestování pěti dospělých osob. Přední sedadla jsou nově vybavena masážní funkcí a nastavitelným sedákem. Samozřejmostí je účinné vyhřívání a ventilace. Sedadla vzadu jsou nově nastavitelná ve dvou polohách. Všechny místa jsou mimořádně pohodlná a pozornost zaslouží i mohutné opěrky hlavy předu. Přístrojová deska posádku doslova obepíná a sedadla vyhoví i osobám nadprůměrného vzrůstu.

Všude je dostatek místa a hlavně díky velkému rozvoru. Na nedostatek prostoru v oblasti ramen a hlavy si posádka nemůže stěžovat ani na zadních sedadlech. Přístup do vozu usnadňuje velký úhel otevření dveří, u předních 70 stupňů a u zadních dokonce 77 stupňů.

Výbava testovaného vozu Initiale Paris navíc přináší pořádnou porci luxusu. Výbavu poznáte podle nápisu nejen na masce, ale také na předních dveřích. Uvnitř naleznete označení Initiale Paris třeba na volantu či opěradlech sedaček.

Téměř rekordní prostor interiéru je doplněn variabilním zavazadelníkem a řadou praktických úložných a upevňovacích řešení. Kapacita kufru je 498 litrů (měřeno metodou VDA) a nechybí zde vyjímatelná podlaha ve výšce nakládací hrany. Po sklopení zadních opěradel v poměru 60/40 vzniká přepravní prostor o celkové kapacitě 1706 litrů. Dalších více než 50 litrů nabízí různé úložné prostory v interiéru. Pozor ale při srovnání s konkurencí - hodnoty objemu zavazadelníku nezahrnují prostor pro rezervu. Výbava Initiale Paris přináší i elektrické ovládání víka zavazadelníku s možností otevření pohybem nohy pod nárazníkem.

Multimediální systém s displejem o rozměru 8,7“ nově zvládá funkci Apple CarPlay a Android Auto, čímž se výrazně zlepšuje jeho využitelnost v praxi. Výhodou vertikálního displeje je možnost rozdělení obrazovky, což umožňuje například sledovat navigaci a zároveň ovládat rádio. Teplota klimatizace se ovládá tradičním mechanickým ovladačem, většina dalších funkcí klimatizace však vyžaduje dotykový displej. Ovládání ale funguje bezchybně.

Digitální přístrojový štít nahradil analogové budíky, čekali bychom však lepší grafiku. V nabídce výrobce jsou stylové chromové prvky s matnou úpravou nebo odolné materiály na palubní desce popř. u výplní dveří. LED osvětlení kabiny umožnuje volit množství barevných odstínů  podle nálady řidiče a spolujezdců. Rozměrné panoramatické střešní okno zasahuje až nad zadní sedačky. Nechybí ani držák nápojů, který vyhřívá nebo chladí. Vedle textilních povrchů sedáků lze volit i kožená sedadla s kontrastním prošíváním.

Nafta hraje prim

Renault Koleos lze pořídit pouze s naftovým motorem. Na výběr jsou dvě pohonné jednotky – 1.7 Blue dCi 150 s nejvyšším výkonem 110 kW a 2.0 Blue dCi 190 s maximálním výkonem 140 kW. Slabší a cenově dostupnější varianta se prodává výhradně s automatickou převodovkou CVT a pohonem předních kol. My jsme testovali silnější dvoulitr, jehož výkon na silnici přenáší rovněž automat CVT prostřednictvím pohonu všech kol.

Silnější Renault Koleos se již neobejde bez vstřikování močoviny AdBlue, která se ukládá do nádrže o objemu 16,2 litrů. Největší točivý moment 380 Nm vrcholí při 1750 ot/min a na rozdíl od nejsilnějšího předchůdce utáhne i dvoutunový přívěs. Ačkoliv papírové hodnoty dynamiky testovaného vozu v porovnání s konkurencí o něco zaostávají, v praxi je jízda s Renaultem Koleos velmi příjemná a především komfortní. Testovaný Renault byl postaven především pro klidnou jízdu, s čímž koresponduje i automatická převodovka CVT s šesti virtuálními stupni.

Rozjezdy jsou maximálně plynulé a také kultivovanost pohonné jednotky je na vynikající úrovni. Auto se skvěle hodí i pro dálniční přesuny, při kterých se chlubí dobře odhlučněným interiérem. Spotřeba pohonných hmot se výrazně neliší od apetitu předchozího naftového dvoulitru dCi 175. Ve městě je potřeba počítat s devítilitrovým průměrem, při snaze o úspornou jízdu spotřebuje motor kolem 6,7 l na sto kilometrů. Na dálnici ukazoval palubní počítač hodnotu kolem 7,8 l/100 km.  

Dálniční polykač kilometrů

Motor a převodovka perfektně korespondují s komfortní jízdou a nejinak je tomu také u podvozku. Při rychlých průjezdech zatáčkami nebo razantním brzdění naznačuje Renault Koleos svými náklony karosérie značnou nevůli k tomuto jízdnímu stylu.  Pokud řidič tlačí na pilu, působí Renault těžkopádně a neobratně, což si neužije ani řidič a ani posádka. Nejvíce tomuto autu vyhovuje poklidná jízda, při které nabízí cestujícím maximum komfortu a skvělý jízdní zážitek.

Pochvalu si Renault Koleos zaslouží za to, jak se hladce dokáže přenášet přes nerovnosti našich silnic. A to i na devatenáctipalcových kolech. Díky solidní světlé výšce podvozku (210 mm) se řidič nemusí bát ani jízdy v terénu. Právě na nezpevněném povrchu jsme nejvíce ocenili pohon všech čtyř kol. Ten se nastavuje voličem pod volantem. Na výběr je pohon předních kol, automatické připojování 4x4 a v neposlední řadě také stálý pohon všech kol.

Posilovač řízení je poměrně účinný, takže zpětnou vazbu od předních kol nečekejte. To ale u komfortně laděného SUV vůbec nevadí. Auto brzdí velmi dobře, brzdy se skvěle dávkují a nevadnou ani při opakovaném používání. Renault Koleos vás doslova nutí ke klidné jízdě. Právě při defenzivním jízdním stylu si jeho přednosti vychutnáte nejvíce.

Resumé

Renault Koleos Blue dCi 190 4x4 X-Tronic je po nedávné modernizace opět elegantnějším vozem a dostal především novější techniku. Její charakter se však nezměnil a automobil potěší hlavně vyznavače klidného komfortního cestování. Právě těmto atributům je v interiéru vozu podřízeno prakticky vše. Přestože špičková výbava atakuje cenu nad milion korun, u konkurence většinou zaplatíte ještě o kus více. Je ale nutné započítat veškerou výbavu na přání, kterou mnohdy Renault nabízí v rámci standardní výbavy.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Renault
Model:Koleos
Karosérie:SUV
Motor:dCi 190 4x4 X-Tronic
Palivo:nafta
Rok výroby:2020
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný vznětový čtyřválec
Válce:4
Objem motoru:1995 ccm
Nejvyšší výkon:140 / 3500 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:380 / 1750 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:198 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:10,1 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:5,6 / 6,5 / 5,2 l
Velikost zav. prostoru:498 l
Objem nádrže:60 l
Pohotovostní hmotnost:1770 Kg
Nosnost:497 Kg
Základní cena:769 900 Kč (Blue dCi 150 X-Tronic, 4x2, ZEN)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:929 900 Kč (dCi 190 X-Tronic, 4x4, Intens)

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -