Druhá generace modelu Ioniq byla představena v minulém roce a chlubí se řadou vylepšení. Testovali jsme variantu vybavenou plug-in hybridním systémem, který přináší zajímavé úspory především při používání vozu na kratší vzdálenosti.
Modelová řada Ioniq se vyrábí již od roku 2016 a to ve třech elektrifikovaných variantách. Mimo testovaného plug-in hybridu nechybí ani čistě elektrický model Ioniq Electric a v nabídce je také hybridní verze Ioniq Hybrid. Každý z vozů má samozřejmě svá specifika a odlišné optimální využití. Pojďme se podívat na to, jak funguje plug-in hybrid Ioniq PHEV 1.6 GDI v praxi.
Při pohledu na nový Hyudnai Ioniq okamžitě zaujme futuristický design, který byl navržen především pro aerodynamickou efektivitu. Odpor vzduchu uváděný hodnotou cx 0,24 má za úkol snížit spotřebu benzinu a elektrické energie na co nejnižší možnou úroveň. Oproti předchozí generaci dostal Hyundai zcela novou masku chladiče a v neposlední řadě došlo také k úpravě předního a zadního nárazníku. Líbivé jsou nové přední světlomety LED, které doplňují LED světla pro denní svícení. Obdobnou technologií se rovněž chlubí zadní sdružené svítilny.
Co nejnižší aerodynamický odpor má přinést nový design šestnáctipalcových litých kol a také kryty bočních prahů. Zamrzí snad jen absence zadního stěrače nebo umístění nabíjecího konektoru Mennekes před dveřmi řidiče. Při parkování u veřejných dobíjecích stanic nemusí být toto umístění kvůli kratšímu dosahu kabelu zrovna praktické.
Po usednutí za volant potěší skvěle zpracovaná přístrojová deska z kvalitních materiálů. Samozřejmostí jsou také pohodlná sedadla s optimální tuhostí. Hyundai rovněž částečně využívá ekologických materiálů, ať už jde například o vnitřní části dveří, koberečky nebo výplně střechy s příměsí cukrové třtiny. Pochvalu si také zaslouží bohatá základní výbava. Samozřejmostí je například vyhřívaný volant nebo klimatizovaná sedadla u vyšší výbavy Ultimate.
Interiéru dominuje rozměrný infotainment se zvětšeným displejem o velikosti 10,25 palce. Pod ním se nachází dotyková tlačítka, na kterých jsou jednoduše viditelné otisky prstů. Potěší naopak perfektní konektivita systému. K dispozici je Android Auto i Apple Car Play a k dispozici je také možnost bezdrátového nabíjení chytrého telefonu. Škoda jen, že reakce multimediálního systému nejsou o něco rychlejší. Novinkou druhé generace modelu Ioniq je rovněž aplikace Blue Link. Pomocí ní může řidič přímo ve svém telefonu sledovat například stav baterie automobilu a také na dálku aktivovat topení či klimatizaci. Bravo!
Pohodovou atmosféru při jízdě dodává nové ambientní osvětlení a v neposlední řadě i přehledný přístrojový štít se sedmipalcovým displejem TFT. Multifunkční volant se skvěle drží a efektně působí jeho zploštělá spodní část. Vpředu je dostatek místa ve všech směrech, na zadních sedadlech je to o poznání horší. Kvůli aerodynamicky svažující se střeše je vzadu méně místa zejména v oblasti hlavy. Zavazadelník je kvůli zástavbě akumulátorů relativně mělký a vejde se do něj 341 litrů nákladu. Praktická je však možnost sklopení zadních opěradel, která užitný prostor na zavazadla zvětší na 1401 l.
Hybridní ústrojí testovaného vozu kombinuje elektromotor se zážehovou šestnáctistovkou GDI s nejvyšším výkonem 77,2 kW při 5700 ot/min. Největší točivý moment 147 Nm vrcholí při 4000 ot/min. Benzinový čtyřválec pracuje v úsporném Atkinsonově cyklu a navazuje na něj elektromotor s nejvyšším výkonem 44,5 kW a maximálním točivým momentem 170 Nm. Za elektromotorem je pak umístěna dvouspojková převodovka DCT se šesti stupni.
Elektromotor získává energii z lithium-polymerového akumulátoru s kapacitou 8,9 kWh. Celkový přepočtený výkon hybridního systému činí solidních 104 kW. V reálném provozu je výkon spíše průměrný, pro pohodovou jízdu je ale dynamika dostačující. Vždyť primární určení testované varianty je především klidná a úsporná jízda. A v této disciplíně je Ioniq PHEV skutečný mistr.
Dobíjení akumulátoru na veřejné nabíjecí stanici zabere zhruba 2-3 hodiny, přes klasickou zásuvku v domácím prostředí počítejte s dobou nabíjení kolem pěti hodin. Akumulátor lze částečně dobít i za jízdy pomocí rekuperace, vyžaduje to však efektivní práci s pádly pod volantem. Těmi se totiž ve standardním módu Eco ovládá intenzita rekuperace. K dispozici jsou tři stupně. V praxi se nám opakovaně dařilo na jedno plné nabití akumulátoru urazit kolem 60 kilometrů.
Pokud chcete od hybridního systému maximální výkon, stačí přepnout volič převodovky do módu „S“. Ten pak velmi často využívá benzinového čtyřválce 1.6 GDI, což se samozřejmě negativně projevuje na spotřebě pohonných hmot. Na druhou stranu dvouspojková převodovka v dynamickém módu funguje skvěle a neobtěžuje posádku nepříjemným konstantně vytočeným motorem, jako některé variátorové převodovky od konkurence. Ve sportovním režimu lze navíc standardně volit rychlosti prostřednictvím pádel pod volantem.
Ale zpátky ke spotřebě pohonných hmot. Je zřejmé, že hlavním atributem ovlivňující apetit hybridního systému je skutečnost, kde a jak vůz používáte. Při defenzivních jízdách na krátké vzdálenosti s přístupem k nabíječce je spotřeba prakticky nulová. Pokud budete jezdit na delší vzdálenosti a nebudete vůz dobíjet ze zásuvky příp. veřejné nabíjecí stanice, počítejte s kombinovanou spotřebou kolem 4,6 l/100 kilometrů. Na dálnici pak Ioniq PHEV spotřebuje 5 až 6 litrů na sto kilometrů. To jsou velmi slušné hodnoty, zejména s ohledem na fakt, že je benzinový motor většinu času v záběru. Pro delší cestování bez možnosti nabíjení akumulátoru se však podle našeho názoru vyplatí volit spíše klasický Ioniq HEV.
Pochvalu zaslouží skvěle naladěný podvozek testované novinky. Automobil se dokáže hravě vypořádat s nerovnostmi našich silnic a ani přejezd větších výmolů se výrazně nepřenáší do interiéru. Stabilita je navíc na solidní úrovni a podvozek je dobře čitelný i při dynamické jízdě v zatáčkách. Je to dáno sofistikovanou přední nápravou McPherson se stabilizátorem uchyceným k tlumičovým vzpěrám. Posilovač řízení je poměrně účinný a příliš zpětné vazby nenabízí. Brzdy fungují dobře a s ohledem na rekuperační funkci se poměrně jednoduše dávkuje jejich brzdný účinek.
Hyudnai Ioniq PHEV je praktickým plug-in hybridním vozem s bohatou základní výbavou a skvěle naladěným podvozkem. Vozu nechybí klasická dvouspojková převodovka s možností manuálního řazení pádly pod volantem, kterými lze rovněž ovládat intenzitu rekuperace energie. Chválíme také úsporný zážehový čtyřválec a v neposlední řadě moderní multimediální systém s možností ovládání vozu přes aplikaci v telefonu (Blue Link). Nová cenová politika českého zastoupení Hyundai poměrně výrazně odlišila jednotlivé verze pohonů této modelové řady. Je tedy na každém zákazníkovi, aby si dle přepokládaného využití automobilu správně vyhodnotil, která varianta se mu vyplatí. My Ioniq PHEV doporučujeme zejména pro časté popojíždění po městě s možností pravidelného dobíjení akumulátoru.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Hyundai |
Model: | Ioniq |
Karosérie: | Liftback |
Motor: | PHEV 1.6 GDI |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2020 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Atmosférický zážehový + elektromotor |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1580 ccm |
Nejvyšší výkon: | 77,2 / 5700 přepočtený výkon soustavy 104 / - [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 147 / 4000 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 178 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,6 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 1,1 l |
Velikost zav. prostoru: | 341 l |
Objem nádrže: | 50 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1570 - 1626 Kg |
Nosnost: | 344 - 400 Kg |
Základní cena: | 599 990 Kč (HEV 1.6 GDI, Future, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 799 990 Kč (PHEV 1.6 GDI, Future, akční cena) |