Škoda Auto v minulém roce představila dvojici plug-in hybridů – CITIGOe iV a Superb iV. Velký manažerský liftback ve sportovně laděné výbavě Sportline jsme podrobili redakčnímu testu.
Model Superb iV se řadí do elektrifikované série „iV“, která zahrnuje hybridy a elektromobily značky Škoda. Toto označení tedy budeme vídat na různých modelech Škoda čím dál častěji. Poněkud překvapivě si automobilka vzala do parády vlajkovou loď Superb a obdařila ji „zelenou“ technologií.
Automobilka předpokládá, že plug-in hybridní verze Škody Superb bude reprezentovat pětinu celkových prodejů této modelové řady. Lze očekávat, že největší zájem bude v rámci evropských států se zajímavými státními pobídkami hybridních/elektrických vozů. U nás tedy bude hlavní cílovou skupinou zejména firemní klientela.
Nedávná modernizace největší škodovky je spíše kosmetického charakteru. Nutno však dodat, že se povedla a nový vůz se nám líbí opět o něco více. Auto dostalo nepřehlédnutelný nápis Škoda na víko zavazadelníku. Nový je i zadní nárazník, díky kterému testovaný liftback narostl o osm milimetrů na celkových 4869 mm. Vpředu zaujmou snížené přední světlomety, které nyní zasahují až k masce chladiče. Full LED technologii využívají nejen přední světla, ale také nově tvarované mlhovky a sdružené zadní svítilny. Ty jsou nově propojeny výraznou chromovou lištou. To ovšem neplatí u námi testované varianty Sportline, která se chlubí lištou v černém provedení.
Minimalistický spoiler na víku zavazadlového prostoru působí decentně a dynamicky zároveň. Jednou z hlavních výhod hybridní varianty této největší škodovky je fakt, že si ji můžete pořídit v jakémkoliv výbavovém stupni, vyjma verze Scout. K dispozici jsou varianty Sportline, Ambition, Style a L&K. Pro ekologii a úspory tedy nemusíte obětovat individuální styl. Dvojnásob to potvrzuje dynamicky laděná verze s výbavou Sportline spojená s hybridním pohonem…
I přesto však model s označením iV poměrně jednoduše rozeznáte od konvenčního auta. Hlavní odlišností je částečně vyplněná maska chladiče. Ta ukrývá nabíjecí konektor (Type 2), určený pro dobití akumulátoru přímo z elektrické zásuvky.
Interiér Škody Superb je již tradičně velmi prostorný a působí kvalitně zpracovaným dojmem. Testovaná varianta Sportline má sportovní přední sedadla s integrovanými opěrkami hlavy. Ty jsou pohodlná a zároveň poskytují skvělou boční oporu cestujících. Nedávná modernizace přinesla například ambientní osvětlení, jehož součástí je mimo jiné promítání nápisu Škoda na vozovku po otevření dveří. Tento prvek však naleznete až na seznamu výbavy na přání.
Uvnitř potěší i osvětlené odkládací schránky ve dveřích a v neposlední řadě také nový organizér pod dvojitou podlahou zavazadlového prostoru. Ten se skládá z dělené nízké přihrádky zajišťující bezpečný převoz různých věcí. V interiéru jsme ocenili některé nové dekorační materiály, díky kterým vypadá vnitřek vozu ještě atraktivněji.
Testovaná hybridní varianta má pochopitelně i několik grafických změn v příplatkovém virtuálním přístrojovém panelu. Ten například zobrazuje dodatečné informace ohledně dojezdu výhradně na elektrickou energii a v neposlední řadě také využití hybridního systému. Odlišný je také infotainment třetí generace (MIB 3), který Superb iV sdílí s Passatem GTE.
Na středové konzoli pak přibylo tlačítko E-mode, jehož prostřednictvím lze aktivovat pohon na elektrickou energii nebo tzv. hybridní režim. Při něm elektronika sama volí optimální režim. Nový je také ovladač Sport, jež vozu zajistí maximální přepočtený výkon 160 kW. Z důvodů zástavby baterie pohonného systému došlo ke zmenšení zavazadlového prostoru ze standardních 625 litrů na 485 litrů. I tak se Škoda Superb iV stále pyšní dostatečně prostorným zavazadelníkem.
Plug-in hybridní systém testované novinky kombinuje osvědčený zážehový čtyřválec 1.4 TSI s elektromotorem. Výsledkem je velmi slušný kombinovaný nejvyšší výkon 160 kW. Maximální hodnota točivého momentu činí 400 Nm. Tyto parametry automobilu zajišťují velmi slušnou dynamiku. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne Superb iV za 7,7 s a dokáže se rozjet až na 224 km/h. Zajímavostí je, že při využití elektrického režimu dosáhne vůz maximální rychlosti 140 km/h.
Základem hybridního pohonného ústrojí je zmiňovaný přeplňovaný motor 1.4 TSI s nejvyšší výkonem 115 kW při 5000 – 6000 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 250 Nm pak vrcholí v rozmezí 1550 – 3000 ot/min. Třífázový elektromotor poskytuje maximální výkon 85 kW a točivý moment 330 Nm.
Elektromotor je zabudován do tříspojkové šestistupňové automatické převodovky. Právě třetí spojka má za úkol odpojovat elektromotor od motoru a tím automobilu umožňuje jízdu výhradně na elektrickou energii. Přebytečná energie se ukládá do lithium-iontové trakční baterie s maximální kapacitou 13 kWh. Ta se nachází před zadní nápravou. Kvůli její velikosti byla zmenšena palivová nádrž na 50 litrů a také již zmíněný objem zavazadlového prostoru.
Auto vždy startuje na elektromotor, což doprovází akustický signál a zelený nápis „Ready“ na displeji virtuálního kokpitu. Po rozjezdu v elektrickém režimu jsme si všimli umělého zvuku, který zvenku vytváří tzv. E-sound generátor. Ten má zajistit vyšší bezpečnost zejména s ohledem na chodce a cyklisty. Pohonný systém se při jízdě snaží maximálně využívat elektromotor, za což zaslouží palec nahoru. V případě prudkého sešlápnutí plynového pedálu se samozřejmě aktivuje spalovací motor. To se děje také při překonání rychlosti 140 km/h a pochopitelně i při vybití akumulátoru.
Škoda Superb iV působí svižným dojmem a díky schopnosti jízdy ryze na elektrickou energii si posádka může užívat skvělého jízdního komfortu. Akustické ticho v interiéru je totiž návykové. Pohonné ústrojí rychle reaguje na pokyny řidiče, avšak s vybitým akumulátorem přichází zhoršená dynamika. Zajímavý je také režim Sport, který dokáže z auta dostat maximální výkon. Podvozek i řízení ztuhnou a hybridní systém rekuperuje při každém povolení plynového pedálu. To aby měla baterie vždy dostatek energie pro pohon elektromotoru a tedy i nejvyšší výkon systému. A jak je na tom testovaný vůz se spotřebou pohonných hmot?
Pokud budete pravidelně dobíjet baterii a využívat vůz na kratší vzdálenosti, budete jezdit mimořádně úsporně. S plně nabitou baterií ujedete totiž v rámci elektrického režimu E-mode kolem 50 kilometrů. Vše samozřejmě záleží na jízdním stylu, ale také teplotních podmínkách. Je pochopitelné, že na dálnici se baterie vybije dříve, než při popojíždění po městě, kde dochází k častější rekuperaci. V elektrickém režimu E-mode tedy spalovací motor přichází ke slovu jen málokdy, s čímž koresponduje i výsledná hodnota spotřeby benzinu 1,3 l/100 km.
S nabitou baterií jsme v rámci hybridního módu jezdili kolem 4 l/100 km v kombinovaném provozu. Jízda s vybitým akumulátorem má samozřejmě za následek poměrně významný nárůst spotřeby. S relativně těžkým vozem jsme pak jezdili kolem 7 l na sto kilometrů. Řešení pro maximálně úsporný provoz je tedy jediné a to časté dobíjení akumulátoru ze sítě. Baterii lze nabít buď pomocí standardní zásuvky, což trvá zhruba pět hodin. Rychlejším řešením je pak vlastnictví Wallboxu, případně návštěva dobíjecí stanice, které dobu nabíjení zkrátí zhruba o 30%.
Jestliže chcete mít pod plynovým pedálem neustále k dispozici maximální výkon 160 kW hybridního systému, nedoporučujeme úplné vybití akumulátoru. Jak toho docílit, když není k dispozici elektrická zásuvka nebo nabíjecí stanice, případně když prostě jen nemáte čas?
Řešení je jednoduché. Sportovní režim automatické převodovky byl nahrazen funkcí pro nabíjení baterie za jízdy. Při jeho použití sice relativně výrazně vzroste spotřeba benzinu spalovacího motoru, akumulátor však získá dostatečnou energii pro plný výkon systému. Nutno dodat, že takto nemusíte baterii dobíjet do 100%. Jakmile má baterie solidní kapacitu, stačí přepnout vůz do udržovacího módu. Ten pak zajistí, že kapacita akumulátoru zůstává konstantní a systém tomu přizpůsobuje četnost rekuperace energie. Maximální výkon je tak kdykoliv k dispozici a spotřeba benzinového motoru se pohybuje kolem rozumné úrovni v závislosti na jízdním stylu. My jsme naměřili 7,1 l/100 km.
S ohledem na relativně těžký akumulátor (135 kg) před zadní nápravou došlo k úpravě podvozkových prvků hybridního Superbu. Jiné rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou je však znát hlavně při jízdě na limitu. Prudké změny směru znamenají určitou setrvačnost pohybu zadní části relativně dlouhé karosérie. Nedotáčivost přední poháněné nápravy také přichází o něco dříve. Při běžných přesunech si ale všimnete rozdílu jen stěží.
Naopak odlišná charakteristik brzd je cítit už při prvním zabrzdění. Nástup brzdného účinku není tak výrazný jako u standardní spalovací verze a vyžaduje chvíli zvyku. Vliv integrované rekuperace na brzdnou soustavu ale dobře známe z jiných hybridů.
Škoda Superb iV s plug-in hybridním systémem posunuje automobilku vstříc současným trendům, které mají z velké části politický charakter. Pokud budete tento model využívat na kratší vzdálenosti a pravidelně dobíjet akumulátor z elektrické sítě, dosáhnete zajímavé úspory pohonných hmot. V opačném případě pravděpodobně vytvoříte více emisí, než například s levnější benzinovou variantou 1.5 TSI. Na druhou stranu pojedete s výrazně výkonnějším vozem. Při optimálním používání však Superb iV rozhodně dává smysl. Z hlediska ekonomického provozu a výkonu mu bude konkurovat snad jen varianta s naftovým motorem 2.0 TDI (140 kW).
Oproti této verzi je hybridní provedení jen o něco málo dražší a navíc nabídne už ve standardu třeba adaptivní podvozek. Daní je naopak menší objem zavazadlového prostoru a méně agilní jízdní vlastnosti. Státní pobídky na nákup hybridního vozu pro firemní klientelu ale mohou významně ovlivnit ekonomickou stránku výběrového řízení ve prospěch testované novinky.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Superb |
Karosérie: | Liftback |
Motor: | iV 1.4 TSI PHEV |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2019 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový + elektromotor |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1395 ccm |
Nejvyšší výkon: | 115 / 5000 - 6000 přepočtený výkon soustavy 160 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 250 / 1550 – 3500, největší točivý moment soustavy 400 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 224 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 7,7 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 1,1 - 1,9 l |
Velikost zav. prostoru: | 485 l |
Objem nádrže: | 50 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1730 - 1861 Kg |
Nosnost: | 465 - 596 Kg |
Základní cena: | 694 900 Kč (1.5 TSI, Ambition) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 881 900 Kč (1.4 TSI AP PHEV, Ambition) |