Peugeot se již delší dobu chlubí atraktivním kombíkem střední třídy. Jmenuje se 508 SW a zaujme především náročné uživatele, kteří preferují moderní techniku a výstřední styl. Testovali jsme provedení s nejsilnějším benzinovým čtyřválcem pod kapotou.
Pokud chcete to nejlepší z modelové řady 508, nabízí se právě varianta GT. Ta se prodává nejen se vznětovou motorizací, ale také s nejvýkonnější variantou přeplňovaného benzinového čtyřválce 1.6 PureTech 225. Tento motor je dokonce výhradně určený právě pro nejvyšší výbavu GT. Zajímavostí je, že zanedlouho Peugeot zahájí prodej hybridní varianty s označením Hybrid 225, kterou bude rovněž možné kombinovat s nejvyšší výbavou GT.
Pořídit si samozřejmě můžete i o něco levnější provedení GT line a to i s benzinovým motorem 1.6 PureTech 180. Jedná se však o slabší variantu přeplňovaného čtyřválce, která nabízí nižší výkon. Cenovka námi testovaného kombi 508 GT s nejvyšším výkonem 225 koní však atakuje hranici 1,1 milionu korun, takže se rozhodně nebude jednat o volbu pro každého.
Hlavním atributem designu tohoto atraktivního kombi je nízká silueta karosérie. Díky tomu se Peugeot 508 SW může hrdě hlásit o post jednoho z nejhezčích kombíků současnosti. Uprostřed mřížky sání se nachází logo lva a na kapotě pak označení 508. Mezi předními světlomety Full LED je jemně propracovaná šachovnicová maska chladiče. LED denní světla mají u vyšších verzí svislé tvarování a rámují celý předek vozu od světlometů až po mřížky sání vzduchu v náraznících. V rámci nižších úrovní výbav je pak tato vychytávka nahrazena plastovým páskem.
Kombík měří na délku 4790 mm oproti 4750 milimetrů u varianty Fastback. Zajímavostí je, že při srovnání s předchozí generací 508 SW je nový model kratší o 4 centimetry. I přes poněkud komplikované tvarování předního nárazníku se k automobilu hodí, stejně jako nízká kapota. Přední část působí dynamicky a líbí se nám její přechod ve sportovní boční linie, které dokončují špičkové vytvarování karoserie.
Verze 508 SW je jasným důkazem toho, že i karosérie typu kombi může být mimořádně kompaktní. Zajímavostí jsou poměrně užší boční prosklené plochy s bezrámovými dveřmi, tedy opět netradiční řešení, které v konečném důsledku zvyšuje atraktivitu. Litá kola o rozměru 19 palců navíc pěkně zaplňují podběhy u námi testovaného vozu.
Líbí se nám velké množství prolisů na karosérii a v neposlední řadě také svažující se záď se zatmavenými koncovými světly. Světelná grafika zadních světel Full LED připomíná lví drápy a jejichž svítivost se přizpůsobuje intenzitě okolního denního světla nebo tmě. Špičková výbava navíc přidává spoustu černě lakovaných ploch včetně vnějších zpětných zrcátek. Elegantně rovněž působí dlouhý zadní převis karosérie.
Interiér varianty kombi je pochopitelně totožný, jako u liftbacku. Hlavním rozdílem je více místa nad hlavou na zadních sedadlech a to je velmi dobrá zpráva. Osoba průměrného vzrůstu se tedy na zadní sedadla usadí pohodlněji, než do liftbacku. Prostor v oblasti hlavy je však stále relativně limitován. Vpředu naopak chválíme skvěle tvarovaná sedadla s nízkým ukotvením.
Kaskádovitá přístrojová deska posádku doslova obklopuje a potěší také spousta špičkových materiálů. Příkladem je například exkluzivní čalounění kombinující alcantaru s jemnou kůži Nappa. Palec nahoru zaslouží i prvky z pravého dřeva v kombinaci s lesklými detaily. Po celé kabině jsou rozmístěny praktické úložné prostory a nechybí ani čtyři zásuvky s USB vstupy a dalších několik 12V zásuvek. Jednu z nich najdeme i v zavazadlovém prostoru. Příjemný cestovní zážitek zajišťuje prémiová Hi-Fi souprava prestižního výrobce Focal se špičkovým zvukem.
Po usednutí na místo řidiče zaujme digitální přístrojová deska systému i-Cockpit s možností vlastní konfigurace. Samozřejmostí je malý kompaktní volant a v neposlední řadě také dotykový desetipalcový HD displej. Ten je dokonale zabudovaný do palubní desky a je téměř ve stejné výšce jako přístrojový panel. Jako u některých dalších modelů Peugeotu, také zde najdeme sedm chromovaných ovladačů ve tvaru klavírních kláves. Ty jsou výrazně začleněny do palubní desky a umožňují přístup k hlavním funkcím a nastavení jednotlivých systémů prostřednictvím dotykové obrazovky.
Zde lze ovládat nejen konfiguraci prostředí, zejména parametry zvuku audiosoustavy, ale také intenzitu jasu a barvu displejů, nebo třeba vícebodové masážní funkce příjemných sedadel. Hned vedle voliče automatické převodovky se nachází kolébkový ovladač jízdních režimů. K dispozici je normální režim, sportovní, komfortní a ekonomický.
V základní výbavě testované varianty GT je k dispozici kromě adaptivního tempomatu i systém nočního vidění. Nechybí ani asistent pro sledování mrtvého úhlu, pozornosti řidiče nebo třeba automatické přepínání dálkových světel, elektronicky nastavitelná a vyhřívaná sedadla či adaptivní tlumiče. Za tyto prvky u konkurence většinou připlácíte.
Objem zavazadlového prostoru pod roletou činí 530 litrů, což je o 40 litrů více, než v případě varianty liftback. Jeho využitelnost je pochopitelně na daleko lepší úrovni, zavazadla můžou navíc přesahovat i nad úroveň stažené rolety kufru. Po sklopení zadních sedadel do modelu 508 SW naložíte až 1780 litrů nákladu. Bohužel nevznikne rovná plocha. Potěší naopak vcelku dobrá využitelnost a to díky pravidelnému tvaru a relativně nízko umístěné nakládací hraně. Zavazadelník má navíc spousty háčků nebo pružný popruh na fixaci drobného nákladu. Na přání můžete mít i kolejnice pro posun kotvících prvků. Praktické je, že pod podlahu se vejde rezerva.
Ve střední třídě nalezneme spousty větších kombíků než je Peugeot 508 SW, nutno ale dodat, že tento model rozhodně není nejmenší. Jeho ambicí jsou ale jiné atributy. Proto se nelze divit, že se Peugeot v rámci této oblasti do boje s konkurencí nepouští.
Jedinou benzinovou motorizaci pro modelovou řadu 508 reprezentuje přeplňovaná šestnáctistovka PureTech resp. její dvě varianty. Ty se liší podle výkonu. Slabší má 180 koní a silnější 225 koní. Jedná se o čtyřválec, který je lačný po otáčkách a disponuje perfektní výkonovou špičkou. Námi testovaná verze 508 GT byla vybavena silnější variantou s nejvyšším výkonem 165 kW při 5500 ot/min. Největší točivý moment 300 N.m vrcholí při 1900 ot/min.
Dynamika testovaného kombi je tedy na velmi slušné úrovni a zajišťuje bezpečnou jízdu prakticky při jakékoliv situaci. Motor se skvěle vytáčí a chlubí se charakterní výkonovou špičkou před hranicí 6000 ot/min. V praxi navíc zatahuje již od 1600 ot/min. Navíc má pěkný zvuk a kultivovaný jízdní projev.
Palec nahoru také zaslouží spojení benzinového motoru s osmistupňovým automatem EAT8 od japonského Aisinu. Převodovka řadí intuitivně a neváhá motor pustit do vyšších otáček. Snad jen v jízdním režimu Eco nám občas připadalo, že automat řadí výše přeci jen příliš brzy. Chválíme naopak dobré odhlučnění kabiny, které zajišťuje skvělý jízdní komfort.
A jak je na tom testovaný vůz se spotřebou pohonných hmot? Při klidné jízdě ukazoval palubní počítač spotřebu 6,5 l/100 kilometrů, pokud však budete tlačit na pilu, snadno se apetit motoru přiblíží dvanáctilitrové hranici. Při rychlosti 130 km/h motor točí pouhých 2150 ot/min a spotřebuje kolem 7,3 l/100 km. Auto je tedy mimořádně vhodné i pro delší dálniční přesuny.
Podvozek Peugeotu 508 SW působí vyváženým dojmem a díky sofistikované zadní víceprvkové nápravě se i při rychlém průjezdu zatáčkou drží asfaltu jako přibitý. O přední nápravu se pak stará osvědčený McPherson. Při jízdě je znát výrazně nižší hmotnost zážehového motoru v porovnání s nedávno testovaným turbodieselem. Peugeot se lépe drží zvolené stopy a také agilněji reaguje na prudké změny směru. Až na samém limitu se projevuje nedotáčivost a auto nepůsobí příliš jistě. Pro sportovní řádění si však nikdo Peugeot 508 pořizovat nebude.
Adaptivní příplatkové tlumiče se dokáží přizpůsobit jízdnímu charakteru i kvalitě silnice a navíc nabízí skvělý jízdní komfort. Částečný náklon karosérie v zatáčce však nikterak nedegraduje přilnavost auta. Jednotlivé jízdní režimy lze ovládat kolébkovým ovladačem na středovém panelu. Rozdíly v nastavení různých módů ale nejsou příliš výrazné. Naladění podvozku Peugeotu 508 SW hodnotíme jako zdařilým kompromisem mezi agilitou a komfortem. Aktivací konkrétního módu ho pouze lehce nasměrujete ke sportovnímu nebo naopak komfortnímu nastavení.
Posilovač řízení je poměrně účinný, stále je však cítit solidní zpětná vazba od předních kol v porovnání s modely 3008 a 5008. Ve sportovním režimu posilovač relativně výrazně ztuhne, na citlivosti řízení však příliš nepřidá. Brzdy fungují velice dobře, jejich účinek nevadne ani při opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují.
Vlajková loď od Peugeotu má působivý design a skvěle zpracovaný interiér. Testovaná varianta kombi nabídne oproti liftbacku o něco více místa pro posádku na zadních sedadlech a v neposlední řadě také větší zavazadlový prostor. Výkonný benzinový čtyřválec je zárukou nadprůměrné dynamiky a relativně úsporného provozu. Adaptivní podvozek pak umí zajistit nejen komfortní dojem z jízdy, ale také velmi dobrou agilitu při svižné jízdě. Přestože svým vnitřním prostorem na standardní kombíky testovaný Peugeot většinou ztrácí, dokáže to hravě vyvážit svým osobitým stylem a skvělými jízdními vlastnostmi.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | 508 SW |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | PureTech 225 EAT8 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2019 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1598 ccm |
Nejvyšší výkon: | 165 / 5500 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 300 / 1900 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 250 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 7,4 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 6,9 / 4,6 / 5,4 l |
Velikost zav. prostoru: | 530 l |
Objem nádrže: | 62 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1505 Kg |
Nosnost: | 523 Kg |
Základní cena: | 820 000 Kč (Allure, BlueHDi130k MAN6) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 110 000 Kč (GT, PureTech 225k EAT8) |