DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155 EAT8 – avantgardní elegance

Testy
25.11.2019

F T G

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155 EAT8 – avantgardní elegance

Prvním modelem samostatné automobilky DS bylo luxusní SUV s označením DS 7. Nedávno automobilka představila malé SUV a pojmenovala ho DS 3. Testovali jsme špičkovou limitovanou edici La Premiere s nejvýkonnější dvanáctistovkou pod kapotou. Jak se s ní jezdí?

DS 3 Crossback reprezentuje malý crossover. Po vozech této kategorie v současnosti zákazníci doslova šílí. Automobilka DS vyrábí prémiové automobily a tak není divu, že se i tato novinka chlubí luxusním charakterem. Tomu samozřejmě odpovídá i cena, která startuje na částce 560 tisíc korun.

Extravagantní každým coulem

Design novinky DS 3 je doslova pastvou pro oči. Karosérie má velké množství prolisů a záhybů, které budí pozornost kolemjdoucích. Přední část zdobí odvážně tvarované Matrix LED světlomety s vertikálně umístěnými světly pro denní svícení. Prémiovým dojmem rovněž působí maska chladiče DS Wings, která je pro tuto značku typická.

Tmavý lak testovaného vozu bohužel zdařile maskuje odvážný detail, kterým je boční ploutev sloupku B. Ten samozřejmě nejlépe vynikne ve světlém provedení a to díky standardně černým bočním sloupkům. Jinak karosérie může být i dvoubarevná tj. odlišné lakování střechy od ostatních částí exteriéru hraje na individuální styl každého zákazníka. My jsme testovali model s červenou barvou střechy a černě lakovanou karosérií.

Auto působí pěkně svalnatě a to i díky relativně širokému rozchodu náprav. Doslova lahůdkou jsou také zapuštěné kliky dveří, jež jsou součástí standardní výbavy. Kliky automaticky vyjedou, pokud jednu z nich stisknete. Výtku si naopak zaslouží otevírání zavazadelníku. Tlačítko je totiž ukryté v nárazníku nad registrační značkou. Při otevírání pátých dveří se tedy musíte patřičně sklonit a většinou se o tlačítko řádně umažete. Celkově ale vnější provedení vozu chválíme. Design je odvážný a výrazný ze všech úhlů pohledu a skvěle koresponduje s francouzskou extravagancí, kterou jsme na vozech vídali v minulosti.

Diamantový interiér

Hlavním znakem interiéru malého crossoveru je tvar diamantu, ve kterém je vyvedena většina ovládacích prvků a dokonce i výdechy klimatizace. V tomto ohledu si tato novinka zachovává stejnou filozofii, jako větší model DS 7. Luxusní dojem z interiéru zkoušeného auta navozuje vínový odstín koženého čalounění sedadel a vybraných částí přístrojové desky.

Přestože DS 3 sází na svažující se střechu, příliš místa vzadu nad hlavou neubírá. Přední sedadla jsou velice pohodlná a jejich charakter je spíše měkčí. Místa je všude dostatek, alespoň na poměry tohoto segmentu. Potěší také variabilita zavazadlového prostoru o základním objemu 350 litrů. Vadí snad jen nepravidelnost podlahy, která je ale dvojitá. Opěradla zadních sedadel lze sklopit v poměru 60:40, čímž se zavazadelník výrazně zvětší.

Ovládací prvky vyžadují chvíli zvyku, některé ovladače jsou totiž umístěny relativně netradičně. Dominantou ovladačů na středovém panelu je dotykové ovládání. Jejich malé rozměry ale občas znesnadňují trefit se prstem napoprvé na konkrétní ovladač. Pochvalu naopak zaslouží velký displej infotainmentu o rozměru 10,3 palce. V kombinaci s digitálním přístrojovým štítem a vysokou kvalitou materiálů je o prémiový dojem z interiéru postaráno.

Ocenili bychom snad jen přítomnost ambientního osvětlení vnitřního prostoru a v neposlední řadě také head-up displej s absencí plastové destičky. Ta totiž působí poněkud laciným dojmem. Potěší pak relativně rozměrná plocha pro smartphone, které samozřejmě nechybí funkce bezdrátového nabíjení. Součástí výbavy na přání je špičková audiosoustava Focal se 14-ti reproduktory se skvělým zvukem. Celkově se nám interiér velice líbí a překvapí prakticky shodná kvalita materiálů jako u většího modelu DS 7.

Tříválec 1.2 PureTech a univerzální podvozek

Benzinové motory pro testovaný model reprezentuje pouze jedna pohonná jednotka ve třech výkonových variantách. Jedná se o tříválec o zdvihovém objemu 1199 cm3. My jsme testovali nejsilnější verzi s nejvyšším výkonem 115 kW při  5500 ot/min. Maximální točivý moment 240 N.m pak vrcholí při 1750 ot/min.

Dvanáctistovka vychází z motoru 1.2 VTi, oproti ní však používá vyvažovací hřídel. Jiné jsou i válce a písty. Okamžitě po nastartování překvapí příjemný zvuk s dynamickým podtextem. Tradičně hrubší chod tříválce byl výrazně potlačen a to díky sofistikovanému odhlučnění. Motor má velkou chuť zrychlovat a příjemně se vytáčí až do vysokých otáček. Solidní zátah začíná kolem hranice 1800 ot/min a automobil hravě pokoří hranici 200 km/h.

Při dálniční rychlosti se spotřeba snadno podívá k osmilitrové hranici a podobně je tomu i ve městě. Při snaze o úspornou jízdu jsme ale mimo město jezdili kolem 6,0 l/100 km. V kombinovaném režimu ukazoval palubní počítač 7,0 l na sto kilometrů. Automatická osmistupňová převodovka od japonského výrobce Aisin se k charakteru vozu hodí. Potrápila nás jen občasným cukáním při popojíždění po městě. Jinak řadí rychle a intuitivně. A jak je na tom DS 3 s jízdními vlastnostmi?

Podvozek testované novinky představuje zdařilý kompromis mezi komfortem a tužším nastavením. I přes relativně velká osmnáctipalcová kola působí automobil vcelku pohodlným dojmem a zároveň poskytuje velmi slušnou jízdní stabilitu. Konstruktérům automobilky se tedy povedl zdařilý kompromis. Na jednu stranu auto působí velice obratně a navíc předvídatelně. Zároveň se ale dokáže vypořádat s nekvalitním povrchem našich silnic, tak jak se na prémiový crossover sluší. Bravo!

Nová modulární platforma CMP od PSA tedy očividně funguje dobře a to i přes kompromisy souvisejícími s přípravou pro zástavbu elektrického pohonu. DS 3 Crossback si navíc musí vystačit s torzní tyčí vzadu a zavěšením typu McPherson na přední nápravě. Snad jedinou výtkou mohou být tupé rány, které se výrazněji přenáší do interiéru při přejezdu opravdu velkých výmolů. S těmi se ale naštěstí ani u nás příliš často nesetkáte.

Řízení působí poměrně umělým dojmem a to i ve sportovním režimu. V něm je samozřejmě o poznání tužší. Poněkud nevybíravé nám přišly zásahy do řízení ze strany bezpečnostního asistenta pro udržování vozu v jízdním pruhu. Jeho účinnost by nemusela být tak výrazná. Auto skvěle brzdí a síla se skvěle dávkuje.

Resumé

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155 EAT8 je svižně jezdícím crossoverem, který se může hrdě hlásit do prémiového segmentu. Testovaný vůz v limitované edici La Premiere i s příplatky vyjde na 936 tisíc korun. Není to málo, nabízí však nejen luxusní výbavu, ale především nezaměnitelný styl. Právě originalita a široká míra individualizace je asi nejsilnější stránkou této novinky. Oproti konkurenci navíc překvapí i velmi odvážným designem, který nenechá snad nikoho v klidu.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:DS
Model:3 Crossback
Karosérie:SUV
Motor:1.2 PureTech 155 EAT8
Palivo:benzín
Rok výroby:2019
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový
Válce:3
Objem motoru:1199 ccm
Nejvyšší výkon:115/5500 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:240/1750 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:208 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:8,2 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:5,8 / 4,6 / 5,1 l
Velikost zav. prostoru:350 l
Objem nádrže:44 l
Pohotovostní hmotnost:1205 Kg
Nosnost:500 Kg
Základní cena:560 000 Kč (1.2 PT 100k MAN6, BE CHIC)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:710 000 Kč (1.2 PT 155k EAT8, PERFORMANCE LINE)

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -