Moderní Renault Espace je jako stvořený pro pohodlné cestování. A to nejen na předních sedadlech. Uvnitř zaujme svojí výstředností a zároveň nabídne vysokou úroveň jízdního komfortu. Agilitu navíc zajišťuje natáčecí zadní náprava 4Control. Jak toto prostorné MPV jezdí se silnější naftovou motorizací, jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.
První Renault Espace se poprvé objevil už před 35 lety a okamžitě slavil slušný úspěch. Jednalo se o průkopníka ve své kategorii, kterou v té době reprezentoval pouze Chrysler Voyager. Se současnou pátou generací představila automobilka vůz, jenž se od svých předchůdců radikálně liší. Auto působí odlehčeným dynamickým dojmem, jakoby chtělo něco ukousnout i ze segmentu SUV. Stále se pochopitelně jedná o velkoprostorový vůz, jeho koncepce se však výrazně změnila.
Originální design Renaultu Espace zaručeně vzbudí rozruch všude, kam přijedete. Designéři se zkrátka vytáhli a jeho široké, ale ladné linie a mohutný dojem karoserie s úzkými světly jsou jednoduše neodolatelné. Vzhled je tak povedený, že předchozí generace snadno strčí do kapsy.
Interiér působí pokrokově a upoutají především sedadla ve druhé řadě. Jsou tři a se všemi můžete nezávisle na ostatních manipulovat a měnit jejich sklon. Je to šikovná vychytávka a zajisté ji oceníte, stejně jako jejich jednoduché ovládání. To je totiž dvojí – buď klasickou pákou na boku sedáků, anebo z kufru pomocí tlačítka.
Oceníte to hlavně tehdy, když něco potřebujete převézt nebo přestěhovat. Je to rychlé, praktické a umožní to snadno vytvořit spoustu místa. Zpátky musíte sedačky samozřejmě vrátit ručně, ale to je detail – obvykle už máte náklad vyložený, nic vám nepřekáží a nijak nespěcháte.
Zadní sedadla navíc velmi dobře vypadají a jsou pohodlné pro osoby normálního a nižšího vzrůstu. Pokud jste narostli o maličko víc, možná tolik spokojeni nebudete. V oblasti hlavy je sice místa dostatek, sedáky jsou však posazeny dost nízko a stehna nejsou příliš podepřena, takže při delších cestách to nebude až tolik příjemné. Naopak jsme ocenili jejich vyhřívání, které je na seznamu nadstandardní výbavy Pack Winter Plus. Týká se však pouze krajních sedadel, takže ten, kdo bude sedět na prostředním sedadle, se příliš neohřeje.
Pochvalu si modelová řada zaslouží za velmi bohatou a variabilní výbavu, jež zaujme už v základní variantě Zen. Výbava zahrnuje prvky, ke kterým se u jiných automobilek dostanete pouze za příplatek. V dražší variantě Initiale Paris je samozřejmostí mimořádně kvalitní kožené čalounění Nappa. Nechybí ani elektricky nastavitelná přední sedadla, která splňují maximální podmínky pro komfortní jízdu.
Ačkoliv jsou přední sedadla výškově nastavitelná, jejich výšku lze regulovat pouze u zadní části sedáku. Tím se samozřejmě mění sklon sedáku a přední hrana tak zůstává ve stejné výšce. Na to ale velmi snadno zapomenete, když aktivujete masážní funkci předních sedadel. Tu si můžete užít ve třech úrovních – tonické, relaxační a bederní – intenzitu lze dokonce měnit až v pěti úrovních. Bravo!
Palubní deska se chlubí multimediálním a navigačním systémem Renault R-Link 2, který se podezřele podobá mobilnímu rozhraní známé značky Apple. Jste-li tedy fanouškem iPhonu, zajásáte. Pomocí tohoto rozhraní ovládáte vlastně úplně všechno. Třeba klimatizační systém, čidlo kvality vzduchu, nastavení rychlosti vyhřívání i ochlazování kabiny na třech úrovních. Ovládání je někdy možná až zbytečně složité, ale přehledné Menu by vás vždycky mělo správně navigovat.
Dominantu přístrojové desky reprezentuje především speciálně tvarovaná středová konzole. Spolu s dvouspojkovou převodovku EDC si totiž užijete tzv. floating console, tedy ovladač převodovky, který je umístěn výše. Na individualitu Renault rozhodně sází se systémem Multi-Sense, který dokáže přizpůsobit vůz vaší náladě. Že to zní jako šílenost?
Režimů, z nichž si můžete vybrat, je pět. Neutrální režim nijak nepocítíte, další – Eco, Comfort, Sport a Individual – se pak různými stupni liší přibližně podle toho, co slibují podle názvů. Není to samozřejmě žádná novinka, třeba koncern VW si s podobnými režimy hraje také a už delší dobu, u Renaultu se ale dočkáte více parametrů. Různá úroveň posilovače řízení, odlišná mapa plynového pedálu, klimatizace, masážní sedadla – to vše si díky tomu budete moci navolit a podle toho si užívat jízdu.
Další vychytávkou je třeba adaptivní odpružení nebo aktivní řízení prostřednictvím obou náprav s názvem 4Control, ale toho se dočkáte pouze u testované výbavy Initiale Paris. Ve výbavě Zen si za něj budete muset připlatit padesát tisíc korun.
Nové emisní limity znamenaly významnou úpravu nabídky motorizací u Renaultu. Testovaný dvoulitrový čtyřválec nyní představuje vrchol mezi turbodiesely tohoto výrobce a nahrazuje tak vznětové šestnáctistovky. K dispozici jsou dvě výkonové varianty, slabší má 118 kW a silnější 147 kW. My jsme testovali silnější variantu s největším točivým momentem 400 N.m při 1750 ot/min. Jedinou možnou volbou pro tuto motorizaci je spojení se sedmistupňovou automatickou převodovkou EDC. A jaké jsou dojmy z jízdy?
Dynamika je dle našeho očekávání na velmi slušné úrovni a testovaná motorizace se jeví jako optimální. Auto má navíc dostatek výkonu i při plném obsazení. Samozřejmě, že nelze čekat dynamiku srovnatelnou s nedávno testovaným modelem Talisman Grandtour Blue dCi 200 EDC. Na rozdíl od tohoto kombíku za to samozřejmě může především vyšší pohotovostní hmotnost vozu Renault Espace, která činí 1840 kg.
Motor slušně zatahuje již od hranice 1800 ot/min a dobře táhne do nějakých 4000 ot/min. Překvapí i kultivovaný projev, který v kombinaci s velmi dobrým odhlučněním interiéru zaručuje příjemné cestování. Automatická převodovka má trochu váhavý projev při rozjezdech, což částečně narušuje plynulost a to zejména při popojíždění v zácpách. S motorem si ale rozumí a řadí velice rychle a intuitivně. Přestože nám chyběly pádla pod volantem pro manuální mód, chválíme způsob řazení pohybem samotného voliče. Směrem dopředu totiž podřazujete a vzad řadíte výše. A to je přesně v souladu s působícím přetížením.
Spotřeba pohonných hmot se v kombinovaném režimu pohybuje kolem hodnoty 7,0 l/100 km. Při snaze o úspornou jízdu však není problém srazit apetit motoru k šestilitrové hranici. Při rychlosti 130 km/h točí motor 2250 ot/min a spotřebuje lehce pod sem litrů nafty na sto kilometrů. Ve městě pak počítejte se spotřebou 7,5 l/100 km. Palivová nádrž o objemu 58 litrů zajišťuje slušný dojezd na jedno natankování.
Podvozek testovaného Renaultu Espace byl naladěn spíše na kvalitní silnice. Auto s přehledem zvládá menší nerovnosti a znervózní snad jen při přejezdu větších výmolů. Ty totiž poměrně výrazně pronikají do útrob karosérie, což je trochu škoda. Jinak je ale komfort na velmi slušné úrovni, pokud však začnete tlačit na pilu, rázem ucítíte nestabilitu karosérie s vyšším těžištěm a komfortním odpružením.
Námi testovaný Renault se chlubil i moderní řiditelnou zadní nápravou 4Control. Součástí tohoto prvku jsou také adaptivní tlumiče. Ty zaručují v kombinaci s devatenáctipalcovými koly perfektní stabilitu. Na stranu druhou má ale podvozek co dělat, aby se vypořádal s nekvalitním povrchem. Občas tedy přenáší do interiéru citelné rázy. A to zejména ve sportovním režimu.
Hlavním lákadlem avizovaného paketu je ovladatelnost, jejíž směr udává právě sofistikovaný systém natáčecí zadní nápravy 4Control. Díky němu totiž automobil částečně boří fyzikální zákony a chová se výrazně jinak než vůz s konvenčním systémem. Zadní náprava se do rychlosti 60 km/h natáčí v opačném směru než přední kola a po překročení hranice 60 km/h ve směru stejném. Díky tomuto řešení je testované MPV velice obratné, a to zejména v nižších rychlostech.
Přestože je řízení relativně strmé, výtku si zaslouží za příliš účinný posilovač. Režim Sport sice účinnost posilovače sníží, výraznější zpětnou vazbu od předních kol však nečekejte. Brzdy fungují na jedničku a nevadnou ani při opakovaném razantním brzdění. Navíc se skvěle dávkují.
Renault Espace Blue dCi 200 EDC je bezesporu výjimečný velkoprostorový vůz. Chlubí se moderními technickými prvky a originálním designem. Naftový dvoulitr poskytuje solidní dynamiku avšak v kombinaci s automatickou převodovkou a komfortně laděným podvozkem nejlépe koresponduje s běžným jízdním stylem. Interiér posádce nabízí vynikající jízdní komfort a velmi kvalitní materiály. Pochvalu zaslouží řada luxusních prvků, které většinou najdeme v prémiovém segmentu. Cena vozu s testovaným motorem a výbavou přesahuje hranici jednoho milionu korun. Za ní však zákazník získává vynikající rodinné MPV s nezaměnitelným stylem.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Renault |
Model: | Espace |
Karosérie: | MPV |
Motor: | Blue dCi 200 EDC |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2019 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1997 ccm |
Nejvyšší výkon: | 147/3500 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 400/1750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 215 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 9,1 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 5,3 / 6,2 / 4,7 l |
Velikost zav. prostoru: | 785 l |
Objem nádrže: | 58 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1840 Kg |
Nosnost: | 702 Kg |
Základní cena: | 944 900 Kč (ZEN TCe 225 EDC GPF) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 153 900 Kč (Initiale Paris, Blue dCi 200 EDC) |