Nová generace Fordu Fiesta ST způsobila pozdvižení zejména svým novým motorem. Aby někdo do ostrého hatchbacku namontoval tříválec, to chtělo hodně odvahy. Jak tedy tato novinka jezdí v porovnání s předchozím modelem, který představoval etalon tohoto segmentu?
Ford Fiesta ST je ostrým dostupným autem pro zábavu, se kterým klidně dovezete i děti do školy nebo uděláte velký nákup. Přísné emisní normy však postupem času ovlivnily i tento segment, a tak není divu, že se automobilka rozhodla k poměrně radikálnímu řešení. Ale pěkně popořádku.
Design nové Fiesty ST je stále decentní a konzervativní jedinci se tedy nemusí obávat nějakých extravagantních prvků. Je to relativně nenápadné auto, jehož potenciál odhalí pouze znalí fandové. U těchto malých hatchbacků je nám tento styl sympatický, protože auto nebudí velkou pozornost a vy ho můžete bez obav zaparkovat prakticky kdekoliv. Navíc stále máte v zásobě ten moment překvapení při jízdě, kdy rychlostí zaskočíte většinu běžné automobilové produkce.
Moderní výbava testovaného vozu zahrnovala například příplatkové LED přední světlomety s fantastickou účinností. Vertikální zadní svítilny předchozí generace pak nahradily usedlejší světla s klasickým ztvárněním. Na seznamu nadstandardní výbavy testovaného vozu byly rovněž osmnáctipalcová kola s atraktivním designem.
Zapomeňte na nějaké velké spoilery a přítlačná křídla. Sportovní potenciál poznáte podle upraveného předního nárazníku s otvory pro přívod vzduchu, decentního spoileru pátých dveří nebo dvojité koncovky výfuku. Extravagantně působí snad jen červený lak karosérie u námi testovaného vozu. Fiestu ST samozřejmě poznáte i podle nižšího podvozku, mřížky chladiče a několika logy ST na karosérii.
Dominantou interiéru jsou sportovní sedadla Recaro. Sedadla poskytují perfektní boční vedení, a to nejen v oblasti zad, ale také pánve a nohou. Mají modré prošívání stejně jako volant s příjemně tlustým věncem. Navíc i zde naleznete logo ST. Posez je nižší, než v případě předchozí generace, což zaslouží palec nahoru. Najít takřka ideální sportovní pozici tedy není žádným problémem. Ačkoliv je volant poměrně velký, lze ho výrazně přitáhnout k tělu a výškově nastavit do optimální polohy. Do ruky skvěle padne hlavice řadicí páky šestistupňového manuálu a v neposlední řadě i madlo ruční brzy.
Také přístrojová deska Fiesty ST zaznamenala obrovský posun v porovnání s minulou generací. Kvalita materiálů je na mnohem vyšší úrovni a také provedení působí elegantnějším dojmem. Auto dostalo větší centrální displej, který se konečně chlubí dotykovým ovládáním a pěknou grafikou.
Celkově se nám interiér hodně zamlouvá, hlavně díky sportovnímu šarmu. Potěší hliníkové pedály a v neposlední řadě také černé provedení stropu. Škoda jen, že infotainmentu chybí informace o teplotě, tlaku oleje a turbodmychadla po vzoru Focusu ST.
Vpředu je místa dostatek, Ford tedy patří v této oblasti mezi premianty. Na zadních sedadlech se už sedí o poznání hůře, což je dáno především širokými opěradly předních sportovních sedadel. Zavazadelník se zvětšil z 281 l na 311 l v porovnání s předchozím modelem.
To že Ford dělá jedny z nejlepších tříválců současnosti, bylo pro nás ještě před usednutím do ostré Fiesty ST pouze slabou útěchou. Pochyby o tom, zda i tento sportovně laděný hatchback dokáže navázat na předchozí model s povedeným čtyřválcem, se nám totiž intenzivně draly na mysl. Po prvním svezení se však naše obavy rozplynuly. Ale pěkně popořádku.
Testovaný tříválec už svými papírovými parametry překonává čtyřválcového předchůdce a to prakticky ve všech ohledech. Patnáctistovka EcoBoost nabízí nejvyšší výkon 147 kW při 6000 ot/min., což je o 13 kW více v porovnání s motorem 1.6 EcoBoost. Nejvyšší točivý moment 240 N.m pak vrcholí v rozmezí 1600 – 4000 ot/min. S ohledem na pohotovostní hmotnost vozu 1262 kilogramů se jedná o zajímavé parametry, nemyslíte?
To se potvrdilo i v praxi. Okamžitě po nastartování vozu překvapí motor poměrně výrazným zvukem, který bychom od tříválce rozhodně nečekali. Nejde tady však jen o prskání výfuku, ale také poměrně hluboký projev samotné pohonné jednotky. Klapka výfuku se pochopitelně nejvíce prezentuje v závodním módu, kdy dokáže vykouzlit úsměv nejen posádce, ale také náhodným pozorovatelům. Nejedná se ale o přehnané divadlo, zvukový projev Fiesty ST je totiž nastaven tak akorát.
Volič jízdních režimů nabízí tři módy – Normal, Sport a Race. Tlačítkem na středovém panelu tak lze změnit nejen odezvu plynového pedálu, ale také účinek posilovače řízení a stabilizace. O úpravě míry prskání výfuku už řeč byla. Nezmínili jsme však tlumiče, jejichž charakter tímto tlačítkem neovlivníte. Subjektivně nová Fiesta ST zatahuje lépe, než její čtyřválcový předchůdce. Svůj podíl na tom bezesporu má větší točivý moment (+50 Nm). Jak je vidět už z technických údajů, nejvíce auto zatahuje ve středních otáčkách.
Po překročení hranice 4000 ot/min, začíná točivý moment klesat a vyplatí se přeřadit na vyšší převodový stupeň. Zábavu ve stylu atmosférických motorů a jejich vytáčení do omezovače tedy nečekejte. Díky skvěle naladěnému šestistupňovému manuálu je naštěstí řazení opět příjemnou záležitostí. Převodovka má krátké a přesné dráhy, takže si to užijete ve velkém stylu. Pedál spojky má o něco tužší chod, než je běžné. Přeci jen Fiesta ST není určena primárně na nákupy. A jak je na tom pohonná jednotka 1.5 EcoBoost se spotřebou pohonných hmot?
Dosažený výsledek nás příjemně překvapil. Při defenzivní jízdě se apetit motoru pohyboval kolem sedmilitrové hranice, ve městě pak palubní počítač ukazoval 8 l/100 km. Při dálničním tempu 130 km/h točí motor na šestý převodový stupeň něco přes 3000 ot/min a spotřebuje rovněž osm litrů benzinu. Při sportovní jízdě pak počítejte se spotřebou výrazně přes deset litrů benzinu. S tím se však u vozu s přídomkem ST počítá.
Ford Fiesta ST je už dlouhou dobu považována za etalon třídy v oblasti jízdních vlastností. Jak je na tom tedy poslední generace tohoto vozu? Dobrou zprávou je, že podvozek nové Fiesty ST nabízí komfortnější nastavení, než předchozí model. Ten byl totiž až nepříjemně tvrdý. Na kvalitních silnicích či okruzích to pochopitelně nevadilo, v běžném provozu však posádka značně trpěla. A to není u vozu se zaměřením na denní ježdění zrovna optimální.
Adaptivní tlumiče ve Fiestě ST nenajdete, a tak nezbylo nic jiného než zvolit určitý kompromis v oblasti poddajnosti podvozku a případně hledat jiné moderní řešení. A nutno dodat, že se s tímto úkolem Ford vypořádal skvěle. Fiesta ST totiž dostala nové zadní pružiny se směrovým vinutím. Ty mají zajistit vyšší tuhost při zachování dostatečného komfortu. Nespornou výhodou je také určitá úspora hmotnosti. A jaký je výsledný dojem z jízdy?
Za volantem jsme si užívali mimořádné hravosti, což je právě v tomto segmentu malých výkonných hatchbacků alfou a omegou úspěchu. Minimální náklony karosérie jsou samozřejmostí stejně jako vynikající stabilita. Testovaný model byl navíc vybaven samosvorným diferenciálem Quaife, který Fiestě ST zajišťuje skvělou trakci pod plynem. Zajímavostí je, že samosvoru nechybí ani funkce přibrzďování.
Nedotáčivost této silné předokolky byla tedy potlačena na minimum. Naopak jsme s oblibou při dovádění na okreskách nechávali lehce sklouznout záď vozu. Je to zábava, stejně jako ukázat mnohdy daleko silnějším vozům záda. Neutralita podvozku částečně maskuje přenos informací ohledně přilnavosti předních kol k řidiči, což vyžaduje chvíli zvyku. Přestože podvozek už není tak nekompromisní, nečekejte kdovíjaký komfort. Podvozek tedy stále dává posádce pocítit nerovnosti našich silnic. Je to ale o poznání lepší, než v případě předchozího modelu.
Řízení je zejména v závodním módu poměrně tuhé, zpětná vazba je však o trochu horší, než v minulosti. Řidič má ale stále ponětí o tom, co se děje pod předními koly. Brzdy jsou famózní a nevadnou ani při velké zátěži. Navíc se skvěle dávkují.
Nová Fiesta ST je výrazným posunem vpřed a oproti předchozí generaci má i jasnou motorovou převahu. Auto je prakticky ve všech disciplínách lepší, než předchozí model s čtyřválcem pod kapotou. Tříválcovou techniku zaznamenáte snad jen ze zvukové kulisy v určitém otáčkovém spektru. O něco horší zpětnou vazbu od předních kol tak bohatě vyváží nejen výkonnější patnáctistovka pod kapotou ale i hravý a komfortnější podvozek. Ten nadšeným řidičům poskytuje velkou porci zábavy. A to i díky možnosti připlatit si za samosvorný diferenciál na přední nápravě.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Ford |
Model: | Fiesta ST |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 1.5 EcoBoost |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2019 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový |
Válce: | 3 |
Objem motoru: | 1497 ccm |
Nejvyšší výkon: | 147/5700 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 290/1600-4000 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 232 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 6,5 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 7,6 / 5,1 / 6,0 l |
Velikost zav. prostoru: | 311 l |
Objem nádrže: | 42 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1262 Kg |
Nosnost: | 373 Kg |
Základní cena: | 540 900 Kč (5 dv.) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 540 900 Kč (5 dv.) |