Přestože Ford Edge vznikl primárně pro zámořský trh, již tři roky se nabízí také u nás. Nedávná modernizace posunula vůz o kus dopředu a to nejen v oblasti designu, ale také techniky. Testovali jsme špičkovou variantu s výbavou Vignale.
Rozměrný Ford Edge běžné evropské SUV střední třídy přerůstá a přináší tak o něco více. Na prémiové vozy největší kategorie naopak prostorově něco ztrácí. Pro koho je tedy určený? Mohou to být zejména příznivci robustních aut a v neposlední řadě i vyznavači amerického ztvárnění. Jejich rozpočet navíc nemusí výrazně převyšovat hranici jednoho milionu korun.
Ford Edge působí opravdu mohutně a to prakticky ze všech úhlů pohledu. Tvary jsou elegantní a dynamické zároveň a všude je spousta chromu. Vpředu si všímáme ostrých prolisů a zajímavá je také vysoká kolmá příď. Právě v rámci faceliftu se přední šestiúhelníková maska chladiče protáhla více do stran a již nenavazuje na světlomety. Sportovně zkosená záď přišla o světelnou linku spojující sdružené zadní svítilny. Ty zároveň dostaly mírně upravenou grafiku. Rovněž si všímáme nového tvarování také u nárazníků.
Pokud budete kolem vozu chodit s metrem v ruce, naměříte 4834 mm dlouhou karosérii. Šířka vozu včetně zrcátek pak činí nadprůměrných 2184 mm. Při pohledu z boku zaujmou obrovská dvacetipalcová kola, která jsou součástí nejvyšší výbavy Vignale. Nejvyšší výbavou se vůz doslova chlubí. Nápis Vignale totiž najdete nejen na zádi, ale také na boku karosérie.
Po usednutí do vozu získáváte příjemný pocit z prostorného interiéru. Cítili jsme se zde opravdu bezpečně a to díky mohutnosti přístrojové desky a sloupků karosérie. Její dominantou je dobře čitelný centrálně umístěný dotykový displej, který mimo jiné umí zobrazit záběry z parkovacích kamer kolem vozu. Přístrojová deska vychází z modelu S-Max, a tak není divu, že využívá stejných technických řešení.
Volant skvěle padne do ruky a chlubí se velkým množstvím ovladačů. Ty však vyžadují chvíli zvyku. Navigační systém je přehledný, stále však nenabízí takovou grafiku, jako to umí například koncernové systémy od Volkswagenu. Přístrojový štít poskytuje velké množství informací a to prostřednictvím elegantní kombinace displejů a ručičkových ukazatelů. Modernizace také přinesla pokrokový slot pro bezdrátové nabíjení telefonu a samozřejmostí je přípojka pro dvě USB. Pochvalu zaslouží velmi kvalitní audiosoustava Bank & Olufsen. Je vidět, že Fordu relativně nová spolupráce s touto renomovanou společností prospěla.
Za pozornost bezesporu stojí luxusní sedadla, která byla součástí námi testované nejvyšší výbavy. Jsou nejen vyhřívaná, ale také účinně ventilovaná. Nabízí optimální tuhost a celkově příjemný komfort. Ani po dlouhém cestování jsme z vozu nevystupovali unaveni. Navíc se chlubí velmi kvalitním koženým potahem. Světlé čalounění se perfektně doplňuje s tmavým lakem karosérie námi testovaného vozu.
Díky nadprůměrně široké karosérii nabízí Ford Edge dostatečný prostor pro všechny cestující. Všude je velké množství odkládacích prostor, což připomíná vozy segmentu MPV. Zavazadelník má solidní objem 602 litrů a v našem případě se chlubil elektricky sklopitelnými opěradly zadních sedadel. Postrádali jsme snad jen otvor na provlečení delších předmětů. Testovaná výbava Vignale přináší i obšití palubní desky a výplních dveří jemnou kůží. Tímto materiálem se chlubí i spodní část středového panelu. Zamrzí snad jen některé tvrdé plasty, především ve střední části přístrojové desky.
Vznětový dvoulitrový čtyřválec testovaného Fordu reprezentuje v současnosti jedinou motorizaci v nabídce pro tento model. Má dvě turba a nejvyšší výkon 175 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 500 N.m. vrcholí při 2000 ot/min. Přestože je papírový výkon velmi slušný, v reálu byste mu takové hodnoty nehádali. Svůj podíl na tom bezesporu má relativně vysoká pohotovostní hmotnost 2116 kilogramů. Motor samozřejmě skrývá dostatečný dynamický potenciál, nejlépe však funguje při pohodovém cestovním tempu.
Pohonná jednotka se nabízí výhradně ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou. Ta řadí velmi jemně a poskytuje perfektní komfort prakticky v jakémkoliv režimu. Ovládá se, trochu netradičně, pomocí otočného ovladače. Přestože má řidič k dispozici pádla pod volantem, manuálním režimem převodovka nedisponuje. Přeřadit pádlem pod volantem pochopitelně lze, převodovka však brzy zasáhne dle svého. Ono to ale příliš nevadí, vždyť Ford Edge je určený především pro pohodové cestování. Tomu odpovídá i vynikající odhlučnění interiéru a kultivovaný chod motoru. Při dálničním limitu 130 km/h točí pohonná jednotka příjemných 2000 ot/min.
Kombinovaná spotřeba pohonných hmot se pohybuje kolem 7,8 l/100 km. Na dálnici pak počítejte se spotřebou přesahující osmilitrovou hranici. Město nebo dynamická jízda zvýší spotřebu klidně i nad hranici devíti litrů. Ustálená jízda devadesátkou naopak znamená apetit kolem 7 l/100 km. S ohledem na pohotovostní hmotnost a vyšší stavbu karosérie to nejsou vůbec špatné hodnoty!
Podvozek Fordu Edge byl naladěn na komfortní notu a působí vyváženým dojmem. I s ohledem na vyšší pohotovostní hmotnost je jasné, že obratnost není jeho silnou stránkou. Na druhou stranu testované SUV nevyvede jen tak něco z míry a je velmi dobře stabilní. Dvacetipalcová kola navíc přejedou prakticky cokoliv, aniž by to posádka nějak významně pocítila.
Přestože se při rychlém průjezdu zatáčkou karosérie více nakloní, auto se dobře drží zvolené stopy. Nastavení tlumičů skvěle filtruje nerovnosti a to i na opravdu nekvalitních silnicích. Pohon všech kol se k velkému SUV jednoznačně hodí. Je důležitou podporou nejen na kluzkých silnicích, ale také v lehkém terénu, kterému se tento model rozhodně nebrání. Při našich výletech mimo zpevněné komunikace Ford Edge dokonce příjemně překvapil solidní trakcí a průchodností lehkým terénem.
Řízení je poměrně přeposilované a nemá příliš strmý převod. I v tomto ohledu dává tedy Ford jasně najevo, že je jeho prioritou jízdní komfort. Brzdy jsou velmi účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Snad jen dávkování brzdné síly by mohlo být lepší.
Ford Edge 2.0 EcoBlue Bi-Turbo AWD je v modernizovaném provedení opět o kus lepším SUV. Zájemcům o trochu extravagantní vůz snadno splní sen a nabídne i perfektní jízdní komfort a slušnou dávku luxusu. Facelift a přísné emisní normy významně zjednodušily nabídku tohoto modelu. K dispozici je totiž pouze jedna motorizace a dvě úrovně výbavy. Námi testovaná luxusní varianta Vignale je nyní k dispozici za akční cenu 1 249 900 Kč, což je s ohledem na bohatou základní výbavu velmi zajímavá nabídka.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Ford |
Model: | Edge |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 2.0 EcoBlue Bi-Turbo |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2019 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Dvojitě přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1997 ccm |
Nejvyšší výkon: | 175/4000 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 500/2000 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 216 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 9,0 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 8,5 / 5,7 / 6,7 l |
Velikost zav. prostoru: | 602 l |
Objem nádrže: | 68 l |
Pohotovostní hmotnost: | 2116 Kg |
Nosnost: | 539 Kg |
Základní cena: | 1 199 900 Kč (ST-Line, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 199 900 Kč |