Ford Mondeo Kombi 2.0 Hybrid iVCT – praktický full hybrid pro rodinu

Testy
08.07.2019

F T G

Ford Mondeo Kombi 2.0 Hybrid iVCT – praktický full hybrid pro rodinu

V rámci nedávného faceliftu Fordu Mondeo se na trhu objevila nová varianta s hybridním pohonem. Auto se nyní nabízí pouze v praktickém provedení kombi, dříve byl zase k dispozici jen sedan. A právě to rozšiřuje možnosti jeho využití. Jak se s ním jezdí v praxi?

Přestože hybridní vozy u nás nemají zrovna na růžích ustláno, najde se pár výjimek, které za jejich pořízení bez státních dotací či jiných pobídek bezesporu stojí. A hned na úvod můžeme s klidem říci, že se to týká právě i tohoto praktického kombíku. Ten navíc nedávno prošel faceliftem, jenž přinesl řadu designových, ale i technických úprav.

Co je nového?

Za zmínku například stojí výraznější vizuální odlišení výbavových stupňů Titanium, ST-Line a Vignale. To se týká nejen exteriéru, ale také vnitřního prostoru. Moderně tvarovaná přední partie dostala nový tvar lichoběžníkové horní mřížky s hlubším optickým efektem v přední části vozu nebo chromovaným provedením horizontálních lišt u testovaného provedení Titanium. Zato ST-Line má černě drážkované provedení a Vignale exkluzivní matně stříbrné. Na ST-line však v případě testované hybridní varianty můžete zapomenout. Hybridní Mondeo Kombi se totiž nabízí pouze ve výbavě Titanium nebo nejvyšší Vignale.

Modernizace přinesla také upravený design spodní mřížky předního nárazníku, která u vyšších výbav plynule přechází do vybrání pro mlhová světla. Líbí se nám nový design mlhových světel včetně LED denního svícení a zaujme také sportovní provedení nárazníku se zvýrazněným spoilerem ve spodní části. Vzadu se objevují nové koncové svítilny ve tvaru písmene V, protnuté stylovým dekoračním prvkem v matně stříbrné nebo chromované povrchové úpravě. Mondeo Kombi si i nadále zachovává relativně dynamický boční profil, atleticky tvarovanou kapotu a protažený design předních světlometů.

Uvnitř testovaného vozu jsme si užívali pohodlných elektricky nastavitelných sedadel v koženém provedení, která nabízí solidní boční držení těla. Výtku si zaslouží snad jen za kratší sedák. Přístrojová deska je spíše konzervativně pojatá, nelíbí se nám snad jen některé nepříliš hodnotné materiály. Týká se to plastů v oblasti středové konzole a také některých vybraných ovladačů. Jednotlivé přístroje jsou však přehledné a působí atraktivně. Prostor je dostatečný ve všech směrech. Vzadu je však místa při porovnání s konkurencí o něco méně. A jak je na tom zavazadlový prostor hybridní varianty?

Před modernizací bylo hybridní Mondeo k dispozici pouze v karosářské variantě sedan. Objem zavazadelníku činil 383 litrů a to zejména kvůli umístění baterie. U testované varianty kombi se baterie přesunula do přední části podlahy zavazadelníku, který v základu nabízí objem 403 litrů a po sklopení opěradel zadních sedadel dokonce 1508 litrů. A to už jsou slušné hodnoty. Pod podlahou zavazadelníku se navíc nachází další úložný prostor.

Pochvalu si také zaslouží zdokonalený adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, který významně usnadňuje popojíždění v hustém provozu s častým zastavováním a opětovnými rozjezdy. Pokud vůz stojí méně než tři sekundy, rozjede se zcela automaticky. Při delší prodlevě stačí, aby řidič stiskl tlačítko na volantu, nebo krátce sešlápl pedál akcelerátoru.

Komunikační a zábavní systém Ford SYNC 3 umožňuje řidičům Mondea ovládat audio, navigaci, klimatizaci i připojený chytrý telefon jednoduchými hlasovými pokyny, popřípadě prostřednictvím dotykové obrazovky o úhlopříčce osm palců. SYNC 3 podporuje gesta zažitá z chytrých telefonů a je kompatibilní s Apple CarPlay i Android Auto™. Specifikem varianty Mondeo HEV je rovněž dvojice displejů o úhlopříčce 4,2 palců přímo v kapličce přístrojové desky. Tyto indikují stav nabití baterie, využití elektrického pohonu a řadu dalších funkcí spojených právě s hybridním systémem.

Full hybrid v praxi

Hybridní pohonné ústrojí Fordu Mondeo Kombi HEV je v podstatě totožné s předchozím provedením ve variantě sedan, avšak několik prvků má odlišné umístění. Základem je atmosférický zážehový čtyřválec Duratec, který využívá Atkinsonova cyklu. Nejvyšší výkon tohoto dvoulitru činí 106 kW při 6000 ot/min. Největší točivý moment 172 N.m pak vrcholí při 4000 ot/min.

Hybridní soustava dále zahrnuje trakční elektromotor (120 k) a startér-generátor (87 k) elektrického proudu, který rekuperuje brzdnou energii do kapalinou chlazené a recyklovatelné lithium-iontové baterie o kapacitě 1,4 kWh. Spalovací motor s elektromotory se spojují v automatické převodovce s plynule měnitelným převodem eCVT, která obsahuje tzv. dělič výkonu. Ten s řídící elektronikou rozhoduje o tom, kdy se zapojí elektromotor a startér-generátor. Ford uvádí, že přepočtený výkon hybridní soustavy představuje 138 kW (187 k).

Vlastní rekuperací lze zachytit až 90 procent energie, která se při zpomalování či brzdění jinak nevyužívá. Pomůckou pro řidiče z pohledu úspornější jízdy jsou především systémy jako ukazatel Smartgauge, který usnadňuje sledování spotřeby paliva a elektrické energie. Na snížení zatížení motoru se podílí také řízení s elektrickým posilovačem, elektrický pohon klimatizace, chladicí soustavy a podtlakových systémů.

Ford Mondeo HEV se prakticky vždy rozjíždí výhradně na elektřinu a snaží se tedy využívat elektrický pohon co nejvíce. S tím samozřejmě souvisí skvělý jízdní komfort, který je navíc podpořený velmi dobrým odhlučněním. Auto je tedy maximálně kultivované a celkově působí příjemným dojmem. Přestože Mondeo HEV není žádný lenoch, nejlépe se auto cítí při klidné jízdě. Pokud totiž začnete pedál akcelerátoru tlačit více k podlaze, benzinový motor bude pracovat v konstantě vysokých otáčkách, což doprovází ne zrovna příjemný zvuk. A jak je na tom hybridní kombi se spotřebou pohonných hmot?  

Největší úspory hybridní Mondeo Kombi HEV samozřejmě přináší ve městě. Zde není problém jezdit pod pětilitrovou hranicí. Konkrétně jsme naměřili 4,6 l benzinu na 100 km. Při dálničním limitu 130 km/h spotřebuje auto přes šest litrů benzinu, jízda mimo město po běžných komunikacích pak znamená apetit v rozmezí 5 – 6 litrů v závislosti na jízdním stylu. To jsou zajímavá čísla pro rodinný vůz střední třídy! Jistou nevýhodou hybridního systému je snížení objemu palivové nádrže z původních 60 na 49 litrů. Úctyhodného jízdního dosahu bez natankování se tedy nedočkáte.

Z pohledu jízdních vlastností Ford opět nezklamal a působí vyváženým dojmem. Auto poskytuje řidiči velmi dobrou zpětnou vazbu a chlubí se perfektním držením stopy v zatáčkách. Aby také ne, varianta HEV totiž zaslouží pochvalu i za relativně příznivou pohotovostní hmotnost 1716 kilogramů. To je o více než sto kilogramů méně, než má nejvýkonnější vznětová varianta 2.0 EcoBlue AWD.

Resumé

Ford Mondeo Kombi HEV je plnohodnotným rodinným full hybridem s velmi dobrými jízdními vlastnostmi a perfektním projevem. Auto je zaměřeno zejména na pohodlí a s dynamickou jízdou jeho hybridní pohon příliš nekoresponduje. Spotřeba pohonných hmot je nižší než u dieselových modelů, další výhodou je i možnost parkování v Praze na modrých zónách. Přestože se Ford základní cenou 946 tisíc korun příliš nepodbízí, může se pochlubit opravdu bohatou výbavou (Titanium). Dovozce těchto vozů do ČR navíc nedávno podpořil prodej tohoto modelu akční cenou 785 tisíc korun.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Ford
Model:Mondeo
Karosérie:Kombi
Motor:2.0 Hybrid iVCT
Palivo:hybrid
Rok výroby:2019
Technické parametry
Typ motoru:Atmosférický zážehový + elektromotor
Válce:4
Objem motoru:1999 ccm
Nejvyšší výkon:106 / 6000 přepočtený výkon soustavy 138 / 6000 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:173 / 4000 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:187 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:9,4 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:4,8 / 4,5 / 4,4 l
Velikost zav. prostoru:403 l
Objem nádrže:49 l
Pohotovostní hmotnost:1716 Kg
Nosnost:544 Kg
Základní cena:731 900 Kč (2.0 EcoBlue, Trend)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:946 900 (2.0 Hybrid iVCT, Titanium)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -