Opel Insignia GSi 2.0 CDTI 8A 4x4 – manažerský rychlík

Testy
01.07.2019

F T G

Opel Insignia GSi 2.0 CDTI 8A 4x4 – manažerský rychlík

Ostré provedení vlajkové lodi od Opelu nese název Insignia GSi a v současnosti ho pohání naftové biturbo 2.0 CDTI. Samozřejmostí je pak osmistupňová automatická převodovka a pohon všech kol. Jak se s ním jezdí?

Ještě nedávno bylo provedení GSi spojeno s benzinovým čtyřválcem (191 kW), avšak přísné emisní normy způsobily, že byl tento motor vyřazen z nabídky. Zákazníkům preferující dynamický jízdní styl tedy nezbývá nic jiného, než sáhnout po naftovém dvoulitru. Ale pěkně popořádku.

Křivky Opelu Insignia v provedení liftback působí poměrně sportovním dojmem už v základním provedení. Charakteristickým prvkem je svažující se střecha a v neposlední řadě také prolisy na bocích. Provedení GSi navíc přidává zadní spoiler nebo rozšířené nárazníky. Obrovská dvacetipalcová kola testovaného provedení rovněž potvrzují dynamický potenciál stejně, jako atraktivní červený lak karosérie.

Zejména oproti konzervativně pojatým německým konkurentům, jako je např. VW Passat, budí Insignia více emocí. Sportovnější křivky GSi pak na sebe strhávají relativně hodně pozornosti. A dvojnásob to platí pro testovaný vůz ve zmiňovaném zářivě červeném odstínu karosérie.

Nápaditý interiér

Také uvnitř dokáže Insignia zaujmout. Elegantní interiér s originálními tvary dělá velmi dobrý dojem a potěší také kvalitní zpracování. Testovaná varianta GSi byla navíc vybavena sportovními koženými sedadly na přání. Ty mají perfektní boční vedení a nastavitelný sedák. Pochvalu si také zaslouží účinné odvětrávání a vyhřívání. Posádka vpředu se může vychutnat i masážní funkci. Bravo!

Líbí se nám i sportovní kožený volant a v neposlední řadě pedály z lehkých slitin. Právě volant lze dostatečně přitáhnout k tělu a v kombinaci s relativně nízkým posezem se zde budete cítit jako v nějakém GT. Prostoru je všude dostatek a dobrou zprávou je také fakt, že svažující se střecha příliš neomezuje cestující vzadu. Dostatku místa pro nohy všech cestujících nahrává velmi slušný rozvor 2829 milimetrů.

Zavazadelník se chlubí solidním objemem 490 litrů. Varianta liftback navíc usnadňuje přístup k zavazadlům, stejně jako víko zavazadlového prostoru, které se otvírá poměrně vysoko. S praktickou stránku dobře koresponduje možnost sklopení opěradla zadních sedadel, čímž lze vytvořit prostor až pro 1450 litrů nákladu.

Biturbo 2.0 CDTI

Dvojitě přeplňovaný naftový čtyřválec 2.0 CDTI je v současnosti jedinou motorizací pro variantu GSi. Milovníci zážehových motorů však nemusí truchlit, benzinovou alternativou by se v dohledné době měla stát přeplňovaná šestnáctistovka. Naftový dvoulitr je výhradně spojen s osmistupňovým automatem a pohonem všech kol. Nejvyšší výkon činí slušných 154 kW při 4000 ot/min, největší hodnota točivého momentu 480 Nm pak vrcholí při 1500 ot/min.

Jak již papírové hodnoty napovídají, auto má poměrně solidní výkonový potenciál. Pružnost motoru je na velmi dobré úrovni a veškeré předjížděcí manévry jsou záležitostí okamžiku. Motor slušně táhne i na dálnici ve vyšších rychlostech. I tak ale musíme poznamenat, že se pro sportovnější jízdu pohonná jednotka příliš nehodí. Na vině není ani tak samotný motor, ale spíše spojení se zmiňovanou automatickou převodovkou. Pokud totiž tlačíte na pilu, od automatu se příliš rychlých reakcí nedočkáte.

Svižnému svezení se pochopitelně nebrání, na nějaké sportovní výkony však zapomeňte. Při běžné jízdě ale musíme samočinnou převodovku pochválit. Řadí intuitivně a plynule, což posádka ocení zejména v městském provozu. Převodovka motor navíc nepodtáčí, což má pozitivní vliv na životnost jednotlivých dílů. A jak je na tom motor 2.0 CDTI se spotřebou pohonných hmot?

V kombinovaném režimu jsme jezdili za 7,0 l/100 km. Ve městě je nutné počítat s osmilitrovým průměrem a na dálnici při dodržování rychlostních limitů ukazoval palubní počítač 7,8 l/100 km. Při rychlosti 130 km/h točí motor 2100 ot/min, což zajišťuje příjemný cestovní komfort. Defenzivní jízdní styl pak znamená klidně i šestilitrovou spotřebu. To je slušný výsledek u relativně velkého liftbacku s pohonem všech kol, nemyslíte?

Podvozek GSi

Opel šel při konstrukci modelu Insignia GSi zajímavou cestou. Autu totiž přidal několik technických úprav, čímž ho znatelně odlišil od standardního provedení. A to není v této třídě úplně běžné. Varianta GSi se může pochlubit upravenými tlumiči s kratšími pružinami. To v kombinaci s velkými koly významně přidává na tuhosti. O fantastický brzdný účinek se navíc starají účinné brzdy Brembo s předními kotouči o průměru 345 milimetrů.

Řidič má k dispozici několik jízdních režimů pro individuální jízdní styl. Ty sebou přináší i efekty typu změny podsvícení budíků nebo sportovního zvuku do reproduktorů. Mimo standardního režimu je k dispozici Tour a Sport. Mód Tour zaručuje pohodlnou jízdu s měkčím podvozkem, kdežto Sport využívá dynamického potenciálu vozu naplno. Standardní režim je pak jakýmsi kompromisem.

Jízdní režimy fungují velice dobře a dokonce se ani nemusíte bát, že by varianta GSi byla nepohodlným vozem. Volba Tour vás totiž dokonale přesvědčí o opaku. V režimu Sport naopak můžete zapomenout na kdovíjaké náklony v zatáčkách. Auto se silnice drží jako přibité a podvozek působí ryze neutrálně. Pohon všech kol tedy ladí s dynamickým potenciálem vozu parádně.  Víceprvkové nápravy dodávají vozu potřebnou stabilitu a auto se ochotně vrhá do jakékoliv zatáčky. Navíc se velmi dobře dokáže vypořádat i s nerovnostmi našich silnic.

Resumé

Opel Insignia GSi je atraktivním liftbackem s dynamicky laděným potenciálem. Přestože jízdní projev motoru v kombinaci s automatickou převodovkou není nikterak sportovní, podvozek zajišťuje perfektní stabilitu (ale také komfort) prakticky při jakémkoliv zacházení. A to dělá z modelu Insignia GSi příjemně rychlé manažerské auto. Pro sportovní řádění v zatáčkách se zákazníci mohou těšit na ultimativní variantu OPC. 

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Opel
Model:Insignia
Karosérie:Liftback
Motor:GSi 2.0 CDTI
Palivo:nafta
Rok výroby:2019
Technické parametry
Typ motoru:Dvojitě přeplňovaný vznětový čtyřválec
Válce:4
Objem motoru:1956 ccm
Nejvyšší výkon:154/4000 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:480/1500 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:226 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:7,8 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:8,9/6,1/7,3 l
Velikost zav. prostoru:490 l
Objem nádrže:62 l
Pohotovostní hmotnost:1697 Kg
Nosnost:543 Kg
Základní cena:690 990 Kč (1.5 TURBO 103 kW, Edition)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:1 039 990 (2.0 CDTI 8A 4x4, GSi)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -