Až pětileté vězení bude v Polsku hrozit podvodníkům, kteří při prodeji vozu falšují údaje o stavu najetých kilometrů. Příslušnou novelu, přijatou oběma komorami polského parlamentu, podepsal prezident Andrzej Duda. V Česku od loňského října za stáčení tachometru hrozí „pouze“ půlmilionová pokuta.
Zajímalo nás stanovisko AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO. Skupina AURES Holdings má totiž autocentra i v Polsku, kde loni prodala 9300 vozů a letos na tamním trhu plánuje prodeje až 15 000 automobilů.
„Do diskuze o kriminalizaci přetáčení tachometrů jsme byli v Polsku aktivně zapojeni v posledních dvou letech. Spolu s poslancem Evropského parlamentu Tomášem Zdechovským jsem se v říjnu 2017 zúčastnila konference na toto téma ve Varšavě, na níž jsme se s přítomnými polskými zákonodárci shodli na nutnosti jeho řešení. Pětiletý trest odnětí svobody je podle nás za tento trestný čin, který každoročně v Evropě stojí spotřebitele miliardy eur, naprosto přiměřený. Je škoda, že podobně přísný zákon jako v Polsku nemáme i u nás, kde je od loňského října maximální možnou sankcí pouze pokuta do půl milionu korun. Stejně jako u nás i v Polsku ještě bude nutné usilovat o zavedení národního registru najetých kilometrů se zdroji dat z STK, od obchodníků s auty, ze servisů nebo od pojišťoven či úvěrových společností. Jedině porovnáním těchto údajů s údaji z obdobných databází ze zahraničí bude možné proti stáčení tachometrů bojovat na evropské i národní úrovni skutečně efektivně,“ říká Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.
„Největším problémem je totiž v současnosti dovoz již stočených vozů a jejich registrace se zfalšovaným stavem tachometru v zemi importu. Místní STK tak tento podvod do značné míry legalizují a činnost mezinárodních „stáčecích mafií“ v podstatě umožňují, protože vůbec nezkoumají pravost údaje na tachometru. Podle našich odhadů je z dovozových ojetých aut stočeno až 90%, což lokální trhy ojetin masivně deformuje. Jen k nám se loni dovezlo ze zahraničí téměř 180 000 ojetých vozů, v Polsku to bylo něco kolem milionu,“ dodává Karolína Topolová.
Nutno dodat, že naše STK v podstatě nemají u dovozových vozidel jak stav měřičů ujeté vzdálenosti ověřit. V tomto směru by výrazně pomohla jednotná evropská databáze nebo vznik a přístupnost jednotlivých národních registrů.
Tým AUTOiNDEX.cz