Atraktivní liftback od Peugeotu zaujme nejen sportovním vzhledem, ale také špičkovou technikou. Testovali jsme variantu v základní výbavě Active se slabším vznětovým dvoulitrem pod kapotou. Jak se s ní jezdí?
Model 508 je příjemným zpestřením dnešní záplavy již trochu nudně vypadajících vozů kategorie SUV. Nejedná se však o konvenční liftback. Konzervativní Peugeot totiž překvapil karosérií s prvky sportovního kupé, která má v současnosti veliký potenciál oslovit příznivce netradičního designu.
Design Peugeotu 508 je originální záležitostí a automaticky vůz přibližuje k prémiovým sedanům. Silueta nízké karosérie totiž propůjčuje automobilu neotřelý vzhled a v neposlední řadě také skvělé hodnoty aerodynamického odporu. Ke kupé tento model přibližují bezrámové dveře a svažující se střecha karoserie. Uprostřed mřížky sání se nachází logo lva a na kapotě pak označení 508. Mezi světlomety je pak jemně propracovaná šachovnicová maska chladiče.
Svislá LED světla pro denní svícení najdete pouze u vyšších verzí. Námi testovanému modelu v základní výbavě Active tento bezesporu atraktivní prvek chyběl a nahradil ho plastový pásek. Denní svícení LED v případě zkoušeného vozu tak zajišťovaly pouze svítilny v hlavních sdružených světlometech. Komplikované tvarování předního nárazníku se nám k automobilu hodí, stejně jako nízká kapota. I přes to, že se karosérie chlubí délkou 4750 milimetrů, nemůžeme Peugeotu 508 upřít mimořádně kompaktní vzhled. Přední část budí sportovní dojem a pěkně navazuje na širší boční linie, které zaručují dynamickou atmosféru.
Při pohledu z boku pak zaujmou užší boční prosklené plochy bezrámových dveří. Líbí se nám i litá kola o rozměru 17 palců, která navíc pěkně zaplňují podběhy u námi zkoušeného vozu. Palec nahoru dáváme designérům za provedení zadní části s trojrozměrnými světlomety. Atraktivně působí grafika zadních svítilen, které se přizpůsobují intenzitě okolního denního světla nebo tmě.
Okamžitě po usednutí do interiéru si všímáme nízko ukotvených sedadel a v neposlední řadě také kaskádovité přístrojové desky. Přestože jsme testovali základní provedení Active, vnitřek vozu se chlubí řadou špičkových materiálů. Látková čalounění sedadel je rovněž v pořádku a sedadla potěší i solidním komfortem.
Řidič má před sebou digitální přístrojovou desku systému i-Cockpit s možností vlastní konfigurace. Samozřejmostí je malý kompaktní volant a také dotykový HD displej. Ten je v případě základní výbavy Active osmipalcový, tedy o dva palce menší, než v případě vyšších výbavových stupňů. Displej je ale dokonale zabudovaný do palubní desky a je téměř ve stejné výšce jako přístrojový panel. Jako u některých dalších modelů Peugeotu, také zde najdeme sedm chromovaných tlačítek ve tvaru klavírních kláves. Ty jsou vtipně začleněny do palubní desky a umožňují přístup k hlavním funkcím a nastavení jednotlivých systémů prostřednictvím dotykové obrazovky.
Ovládání klimatizace je vcelku intuitivní, avšak vyžaduje více soustředění, než standardní tlačítka. Základní funkce audiosoustavy se rovněž ovládají pomocí dotykového displeje, naštěstí je k dispozici klasický ovladač pro regulace hlasitosti. V menu systému lze také konfigurovat prostředí, zejména parametry zvuku nebo třeba intenzitu jasu a barvy displejů apod. Hned vedle voliče automatické převodovky se nachází kolébkový ovladač jízdních režimů. K dispozici je normální režim, sportovní, komfortní a ekonomický.
Sportovní ztvárnění karosérie naznačuje, že praktičnost nebude zrovna silnou stránkou tohoto auta. To ostatně potvrzují i papírové hodnoty rozměrů karosérie. Nová generace modelu 508 je nižší, kratší a má menší rozvor v porovnání s předchozím modelem. Na přední sedadla se pohodlně usadí i dlouháni, což se nedá říci o sedadlech vzadu. Nejde ani tak o limitovaný prostor v oblasti kolen, ale vadí především nízko umístěný sedák.
Ačkoliv zavazadelník nabízí slušný objem 487 litrů (nejedná se však o metodu měření VDA), jeho maximální využitelnost je kvůli nepravidelnému tvaru komplikovaná. Pro běžné potřeby pochopitelně stačí a na nějaké stěhování si přeci jen tuhle stylovku od Peugeotu asi nikdo kupovat nebude. Potěší naopak řada praktických úložných prostorů na odkládání různých drobností. Nechybí ani čtyři zásuvky s USB vstupy a dalších několik 12V zásuvek. Jednu z nich najdeme i v zavazadlovém prostoru.
Výbava Active nás překvapila relativně bohatou základní výbavou. Interiér rozhodně nepůsobí ochuzeně a poskytuje solidní dávku komfortu. Samozřejmě nelze čekat prvky typu Full LED světlometů, sofistikovaných parkovacích kamer nebo třeba elektrického ovládání víka zavazadlového prostoru. I tak ale základní výbava Active zahrnuje prakticky vše, co by potenciální zákazník mohl od stylového liftbacku očekávat.
Druhý nejsilnější naftový dvoulitr pod kapotou Peugeotu 508 nese označení BlueHDI 160 a disponuje nejvyšším výkonem 120 kW při 3750 ot/min a největším točivým momentem 400 N.m při 2000 ot/min. V praxi jsme ocenili především jeho solidní pružnost. Výkon a točivý moment navíc hodnotíme v rámci tohoto modelu za optimální. Motor je příjemně tichý a kultivovaný, pochvalu si také zaslouží velmi dobré odhlučnění. Aerodynamický hluk navíc neruší ani při svižném dálničním tempu.
Testovaná motorizace se vyrábí výhradně s osmistupňovým automatem EAT8, který testovanému liftbacku zaručuje skvělý jízdní komfort a v neposlední řadě i ekonomický provoz. V praxi musíme automatickou převodovku pochválit za hladký projev a intuitivní chování. Automatická převodovka si příliš nerozumí se sportovním jízdním stylem a to kvůli prodlevě motoru při razantnějším sešlápnutí plynového pedálu. Tento neduh lze částečně kompenzovat manuálním řazením pádly pod volantem.
A jaká je spotřeba pohonných hmot? V praxi jsme v kombinovaném režimu jezdili za 6,0 l/100 km. Při snaze o úspornou jízdu není problém jezdit kolem pětilitrové hranice. Na dálnici si pak Peugeot 508 řekne o 6,5 l/100 km.
Podvozek testovaného vozu působí velice jistým dojmem a to při jakémkoliv jízdním stylu. Může za to samozřejmě sofistikovaná víceprvková náprava vzadu. O přední nápravu se pak stará standardní McPherson. I přes částečný náklon karosérie v rychle projížděných zatáčkách je model 508 velice stabilní.
Auto velmi pěkně žehlí nerovnosti našich silnic a neodskakuje ani při razantní jízdě. Při ní se pochopitelně projevuje vrozená nedotáčivost daná přední poháněnou nápravou. Stabilita podvozku je však na vysoké úrovni a umožňuje vozu lehce sportovní jízdu. Otázkou zůstává, jak často toho bude chtít majitel využívat a to s ohledem na charakter naftového motoru a převodovky EAT8. Potenciál podvozku se tak podle nás naplno projeví v modelu s nejsilnějším benzinovým motorem – 508 GT PureTech 225.
Posilovač řízení byl nastaven spíše na komfortní notu. Je poměrně účinný, avšak stále poskytuje řidiči solidní zpětnou vazbu od předních kol. Ve sportovním režimu posilovač relativně dost ztuhne, na citlivosti řízení to však příliš nepřidá. Brzdy fungují velice dobře, jejich účinek nevadne ani při opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují.
Peugeot 508 2.0 BlueHDI 160 EAT8 dokáže zaujmout a to i v základní výbavě Active. Má relativně silný a úsporný motor, skvěle nastavený podvozek a povedený interiér s řadou kvalitních materiálů. Samozřejmě, že nevypadá tak dobře, jako u lépe vybavených variant, stále se ale jedná o jeden z nejhezčích liftbacků střední třídy. Řada zákazníků rovněž ocení i jeho stylový charakter. Daní za to je pak limitovaná praktická stránka vozu a to zejména v porovnání s předchozí generací této modelové řady. Současné trendy však potvrzují, že to potenciálním zájemcům rozhodně vadit nebude.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | 508 |
Karosérie: | Liftback |
Motor: | 2.0 BlueHDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2019 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1997 ccm |
Nejvyšší výkon: | 120/3750 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 400/2000 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 230 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 8,4 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 5,5/3,8/4,5 l |
Velikost zav. prostoru: | 487 l |
Objem nádrže: | 55 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1605 Kg |
Nosnost: | 519 Kg |
Základní cena: | 730 000 Kč (Active, 1.5 BlueHDI 130 MAN6) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 830 000 Kč (Active, 2.0 BlueHDI 160 EAT8) |