Čtyřka na jedničku – Ford Focus Kombi 2.0 EcoBlue

Testy
28.02.2019

F T G

Čtyřka na jedničku – Ford Focus Kombi 2.0 EcoBlue

Ford v minulém roce zahájil prodej čtvrté generace oblíbeného modelu Focus. Jeho hlavními atributy jsou především objemný zavazadelník v rámci provedení kombi a v neposlední řadě i sofistikovaný podvozek. Testovali jsme variantu s dieselovým dvoulitrem pod kapotou ve špičkovém provedení Vignale.

Ford Focus byl v minulosti revolucionářem a to nejen v oblasti designu, ale také jízdních vlastností. V mezidobí se mu mnoho konkurentů přiblížilo, a tak mnohdy již nepůsobil tak výstředně, jako v případě první generace. Nový model má však opět nabídnout něco navíc.

Ford Focus se vyrábí přímo v Německu a byl postaven na nové platformě C2. Jednou z významných změn je prodloužení rozvoru o 52 milimetrů na celkových 2700 mm. Právě to přispělo k většímu vnitřnímu prostoru. Délka karosérie se ale prodloužila pouze nepatrně. Protože se stále častěji vedou diskuze nad jeho novým designem, podívejme se na něj zblízka.

Snaha zalíbit se všem

Ford se očividně novým designem snažil zaujmout širokou veřejnost, což ho možná automaticky odsoudilo mezi vzhledově konvenční modely. Není to vyloženě špatně, ale žádné výstřelky z jeho křivek očekávat nelze. Přední část v nás evokuje některé asijské konkurenty, zatímco zadní partie jsou  o poznání více evropské. Velká šestiúhelníková mřížka chladiče navazuje na předchozí generaci tohoto modelu a taktéž respektuje styl ostatních vozů značky Ford.

Design testované varianty kombi považujeme za povedenější, než u hatchbacku. Podle nás se konzervativnější provedení k rodinnému kombi hodí lépe, než k hatchbacku. Karosérie je elegantní a působí robustním dojmem. Vzadu se nově objevil výrazný nápis Focus a to hned pod logem výrobce.

Při pohledu z boku už ale design Fordu Focus Kombi fádně nepůsobí. Líbí se nám zejména dynamicky klesající boční prosklení a v neposlední řadě také atraktivní litá kola špičkového provedení Vignale. Zajímavostí je skutečnost, že se právě jednotlivé verze výbav výrazně liší i exteriérem. Například námi testovaný Focus Vignale se chlubí řadou chromových prvků včetně vyšperkované mřížky chladiče. Luxusní dojem také navozují jinak tvarované nárazníky a dvě chromové koncovky výfuků.

Zajímavým a zároveň praktickým prvkem je vysouvací ochranná lišta, která chrání lak na hraně dveří před nechtěným kontaktem např. s vedle parkujícím automobilem. Touto vychytávkou byl vybaven i předchozí model a novinka toto funkční řešení tedy převzala.

Výrazná proměna uvnitř

Přestože se toho vlastně na první pohled u Fordu Focus příliš nezměnilo, uvnitř se konstruktéři vozu odvázali více. Za volantem se sedí poměrně vysoko, takže s výhledem dopředu nebude mít problém ani osoba nižšího vzrůstu. Právě dobrý výhled šikmo vpřed ale komplikuje masivní A sloupek a boční zrcátko. Líbí se nám vlastní rozložení palubní desky a to i přes skutečnost, že ne všechny materiály působí hodnotným dojmem. Zvláštní je to především u špičkové verze Vignale, kde je vrchní část palubní desky obšitá kvalitní kůží a spodní část tvoří tvrdé plasty. To bohužel platí i o panelech na dveřích.

Základ ovládacích prvků je stále v podobě klasických tlačítek, což kvitujeme s nadšením především v době všelijakých displejů s dotykovým ovládáním. Ten samozřejmě novému focusu rovněž nechybí, naštěstí se jeho prostřednictvím ovládají jen některé funkce. Multimediální systém grafikou sice příliš neohromí, je však rychlý a přehledný. Standardní ovladače jsou pěkně po ruce a přehledně rozdělené do logických kategorií. V blízkosti voliče automatické převodovky se například nacházejí ovladače bezprostředně ovlivňující jízdu. Za zmínku například stojí tlačítko pro změnu jízdních režimů, vypínání start-stop systému nebo třeba tlačítka parkovacích systémů a senzorů.

Pochvalu si zaslouží celokožená sedadla s relativně dlouhými sedáky a skvělou ergonomií. Ve špičkovém provedení Vignale nechybělo ani jejich elektrické ovládání a účinné vyhřívání. V zimním období pak v této třídě jistě potěší i vyhřívaný volant. Ten navíc nabízí široké možnosti nastavení. Díky prodlouženému rozvoru je všude dostatek místa a to platí i o zavazadlovém prostoru. Do něj naložíte solidních 608 litrů.

Nová technika pod kapotou

Pro redakční test jsme zvolili Focus Kombi se vznětovým motorem nové generace s označením 2.0 EcoBlue. Motor dostal selektivní katalytickou redukci a také ocelové písty, které Ford použil u naftového motoru vůbec poprvé. Pohonná jednotka dosahuje nejvyššího výkonu 110 kW při 3500 ot/min. Maximální točivý moment 370 N.m pak vrcholí v rozmezí 2000 – 2500 ot/min.

S novou motorizací dostala poslední generace Fordu Focus také nové převodovky. My jsme testovali příplatkový automat s hydrodynamickým měničem. V praxi se projevuje zejména velmi hladkou změnou jednotlivých rychlostí. V tomto ohledu jí nestačí ani dvouspojkové automatické převodovky. Testovaný osmistupňový automat se navíc chlubí i optimálním zpřevodováním. Čekali bychom snad jen o něco rychlejší reakci převodovky na sešlápnutí plynového pedálu.

Za zmínku bezesporu stojí originální volič této převodovky, který reprezentuje otočný ovladač, podobně, jako třeba v Jaguaru nebo Land Roveru. V případě Fordu ale samotný ovladač nezajíždí do středového tunelu po vypnutí motoru. O míře praktičnosti tohoto řešení se vedou dlouhé diskuze. My jsme si však na ovládání rychle zvykli.

V praxi vznětový dvoulitr solidně zatahuje již po překročení hranice 1500 ot/min a táhne až do nějakých 4000 ot/min. Přestože zvuková kulisa nesnese srovnání s benzinovými protějšky, testovaný Focus Kombi 2.0 EcoBlue nabízí solidní cestovní komfort. A to i při rychlé dálniční jízdě.

Kombinovaná spotřeba pohonných hmot se pohybuje kolem šestilitrové hranice. Ve městě a na dálnici počítejte s odběrem kolem 6,5 l/100 km, mimo město pak není problém jezdit za pět litrů na sto kilometrů. To jsou příjemné hodnoty na rodinné kombi s automatem, nemyslíte? 

Špičkový podvozek je synonymem Focusu

Největší předností nové generace Fordu Focus je bezesporu agilní podvozek. Auto si při jízdě zachovává velkou míru jistoty a to bez ohledu kvalitu povrchu, po kterém s ním zrovna jedete. Právě nerovnosti našich silnic zvládá s naprostou noblesou. Jeho podvozek výborně tlumí prakticky všechny výmoly, aniž by se z jeho útrob ozývaly jakékoliv rázy.

V zatáčkách působí velmi sebejistě a karosérie se prakticky nenaklání. Zároveň však nepůsobí příliš tvrdým dojmem, takže nabízí i solidní jízdní pohodlí. U nového Fordu Focus se nám líbila také skutečnost, že je i na limitu neutrální a s výraznou nedotáčivostí se vlastně nesetkáte. Při rychlé jízdě se drží silnice jako přibitý a poskytuje tak řidiči velkou dávku jistoty.

Zajímavostí je i fakt, že všechny kombíky mají vyspělou zadní víceprvkovou nápravu s dvojicí příčných ramen. V rámci příplatkové výbavy nebudou chybět adaptivní tlumiče, které posunou jízdní agilitu ještě o kus dopředu. A jak je na tom řízení?

Posilovač řízení propouští od předních kol k řidiči více informací, než ve většině konkurenčních automobilů. Snad jen kolem středové polohy působí poněkud nepřesně. Pochvalu zaslouží brzdy, které jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují.

Resumé

Ford Focus Kombi 2.0 EcoBlue reprezentuje vyspělý rodinný vůz nižší střední třídy s perfektními jízdními vlastnostmi a dostatkem prostoru. Přestože designově není příliš výjimečný, jeho jízdní projev, cestovní komfort a moderní technika z něj snadno udělají silného protivníka nejoblíbenějších kombíků současnosti. A to i díky cenové politice českého dovozce, která tento model řadí někam doprostřed pomyslné srovnávací tabulky. Nespornou výhodou nového Fordu Focus je navíc i fakt, že je ho radost řídit.   

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Ford
Model:Focus
Karosérie:Kombi
Motor:2.0 EcoBlue
Palivo:nafta
Rok výroby:2019
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný vznětový čtyřválec
Válce:4
Objem motoru:1996 ccm
Nejvyšší výkon:110/3500 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:370/2000 - 2500 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:205 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:9,5 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 4,4 l
Velikost zav. prostoru:608 l
Objem nádrže:47 l
Pohotovostní hmotnost:1559 Kg
Nosnost:545 Kg
Základní cena:389 900 Kč (Trend, 1.0 EcoBoost 74 kw, akční cena)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:664 900 Kč (Titanium, 2.0 EcoBlue MAN)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -